Avatar billede agnvs_dei Nybegynder
27. maj 2003 - 16:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mere brightness?!

Hej.

Min skræm er rigtig mørk, og jeg kan ikk skrue mere op på skærmen for brightness, og derfor ville jeg høre om det var muligt at få et program der kunne gøre det hele lidt lysere at se på.

Det er ikke mit grafikkort der er noget galt med, da jeg lige har haft en anden skærm sluttet til computeren der var fin og lys (og bedre, men så brænder lortet sammen... pis...).

Håber du kan hjælpe - det tager kun 5 minutter...
Avatar billede scb Praktikant
27. maj 2003 - 16:52 #1
Du kan ikke hæve signalet, med et program når det er ok på en anden skærm.
Det er enten skærmen der er slidt / defekt eller trænger til en justering.
SCB
Avatar billede scb Praktikant
27. maj 2003 - 16:53 #2
Hvis du har mod på at skrue inde i skærmen, sidder der ofte nogle justeringer på printet på billedrørshalsen, som bestemmer lysnivauet.
-SCB
Avatar billede popsy Novice
27. maj 2003 - 16:53 #3
Prøv evt m. Powerstrip http://www.entechtaiwan.com/ps.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. maj 2003 - 16:53 #4
denne plejer at hjælpe http://www.entechtaiwan.com/ps.htm

og ellers skal du ind og rode med noget EHT i monitoren.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. maj 2003 - 16:54 #5
scb> det er ikke på billedrørshalsen, men ned ved højsp. transformatoren hvor fokus og lys sidder.
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. maj 2003 - 16:56 #6
lige ved siden af eller på linietransformatoren sidder der som regel to potentiometre, hvilek en man skal skrue på er ikke til at sige, her må man prøve sig frem, evt. med et spejl foran skærmen så man kan se hvad der sker.
Avatar billede scb Praktikant
27. maj 2003 - 16:58 #7
retaxes> Ok, er det så gitterforspænding til rød, blå, og grøn der ofte sidder på billedrørshalsen?
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. maj 2003 - 17:23 #8
det er gitter 4 der styres af omtalte potmeter, og ellers sidder der jo rgb udgang, her kan der godt være potmetre til de 3 grundfarver, men der skal man bruge testbillede og et oscilloskop for at stille det rigtigt.

man skal iøvrigt være forsigtig med bare at skrue op for gitter 4 forspænding, billedrøret kan så bloome helt op og være med til at ødelægge skærmen, derfor foreslog jeg at man brugte spejlet, også for at se hvilken en der reagerer på lys og hvilken der styrer forkusering.
Avatar billede agnvs_dei Nybegynder
03. juni 2003 - 02:01 #9
Popsy får poitene - det virker perfekt. Mange tak, og fortsat god... nat?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. juni 2003 - 10:30 #10
to sekunders forskel, så jeg havde ikke taget popsys link :o)
Avatar billede popsy Novice
03. juni 2003 - 14:24 #11
:) Retaxes, jeg deler gerne, bare sig til!
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. juni 2003 - 14:37 #12
popsy> nej da, de er dig velundt, tror ikke at jeg dør af sult forløbig :o)
Avatar billede popsy Novice
03. juni 2003 - 14:43 #13
ok :)