Avatar billede lassevj Nybegynder
26. maj 2003 - 10:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Function og stored procedure på SQL server

Hey

Er der nogle der kort kan forklare evt. fordele og ulemper ved at bruge stored procedure kontra funktioner på en SQL server, jeg tænker ikke på VB funktioner, men SQL funktioner.

Takker Lasse
Avatar billede janus_007 Nybegynder
26. maj 2003 - 10:55 #1
Du skriver kontra ?? - Det er 2 forskellige ting og det er netop meningen med sp og funktioner. En sp kan indeholder diverse sql-statements, tsql og funktioner :O)

En funktion bruges oftest til at beregne en værdi med udfra nogle andre, men kan dog også returnere rækker, lidt ligesom en normal select.

sp og funktioner er skabt for hinanden til at opbygge dataintegritet og lette datatilgang og ændringer.

Håber det var svar nok *S*
Avatar billede lassevj Nybegynder
26. maj 2003 - 11:08 #2
Hey tak for det hurtige svar, det du skriver var jeg også noget frem til, men det jeg leder efter er om den en er hurtiger frem for den anden ?
Hvis nu jeg skal retuner en værdi/felt, er den ene så hurtiger end den anden ?
Jeg kan ikke se at der skulle være forskel, men er ikke sikker.

Lasse
Avatar billede janus_007 Nybegynder
26. maj 2003 - 11:15 #3
Umiddelbart vil jeg skyde på at sp er hurtigst, men det er vist kun ms vi taler om. Da en sp's i sagens natur er precompilet og optimeret til den slags!

Jeg bruger aldrig funktioner til at returnere data som en sp kan gøre for mig, idéen er at anvende de korrekte metoder til de forskellige ting. I det her tilfælde - Nemlig at returnere et resultatsæt *S*
Avatar billede lassevj Nybegynder
26. maj 2003 - 11:22 #4
Tjaaa, er en funktion ikke også precompilet og optimeret ?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
26. maj 2003 - 12:18 #5
Ehh nej det er den ikke!! Den bliver bare brugt som et sæt statements der ligger samlet et sted.
Avatar billede lassevj Nybegynder
26. maj 2003 - 12:25 #6
OK, så må en SP jo være hurtiger, takker mange gange