Avatar billede jasbg Nybegynder
26. maj 2003 - 02:46 Der er 13 kommentarer

Hvorfor er vi håbløst bagud på VDSL området

Er der nogen der har en reel viden om hvornår VDSL introduceres i Danmark.  Vi havde egentlig besluttet os til at prøve shdsl (2.3_2.3 symmetrisk)
Men jeg har senest læst flere steder at shdsl "er en død and" - og at det faktisk er VDSL - som  " de store i branchen" forventer bliver det næste - ´"net boom' område"

Shdsl er fantastisk dyrt - i forhold til at det fakisk ikke væsentligt større end de største adsl, på download.
(Installation ca. 10.000 (m router) - årlig udgift kr 40.000  m. moms) Horribelt simpelthen.

Jeg har netop læst at man i Sverrige kan få -15 mbit- VDSL til 1500 Svenske kroner om måneden.

Vi er med andre ikke det foregangsland på IT området som nogen tror.  Og det skyldes nok ikke mindst at Tele Danmark slæber rundt på en gæld på 38 milliarder kr.

De har simpelthen ikke råd til at give danskerne den nyeste teknik, da der er for lidt penge i de billige VDSL høj-speeds-linier.

Og det er forbandet ærgerligt da det sikkert i den sidste ende kommer til at koste landet den chance man havde for virkelig at gøre sig gældende på området. Simmens kunne levere udstyret imorgen hvad der kan ses her:

http://www.siemens.dk/bu/ic/cns/produkter/broadband_access/vdsl/

Svenskerne "er tilbage" - og sætter sig endnu engang fremtiden.

Kan kun sige som Buster Larsen - danmark kender tydligvis ikke sin besøgelsestid. Der er uanede mængder af ledige IT folk - og så går det hele i stå på grund af et overforgældet gammelt statsmonopol - kan kun sige som Buster Larsen -  LORTELAND !
-----------------------------------------

Tilbage til spørgsmålet:  Kender nogen noget til VDSL - i DK - hvornår kommer det ?

(har hørt et rygte om til efteråret !)
Avatar billede oesten Nybegynder
26. maj 2003 - 08:03 #1
Mon det ikke er fordi ADSL sælger så godt? Hvor mange brugere mon VDSL til en relativt meget højere pris kan få til en start?

Som sædvanligt er det vel udbud og efterspørgsel, der hersker.
Avatar billede hub Nybegynder
26. maj 2003 - 08:07 #2
Surt show-Jeg har længe-også her på stedet-fremhævet TDC som den eneste store massive forhindring for udbredelsen af moderne IT-infrastruktur her i landet. Det er danskernes store svaghed: at man accepterer fallerede levebrødspolitikere som chefer for et så vigtigt område. Dette samt gode politiske forbindelser og en rystende svag og ineffektivt Telestyrelse (med tilhørende embedsmænd) gør, at vi i dag i et verdens rigeste og teknologisk set mest udviklede lande, halter bagefter. Der er først lige nu blevet løst op for en del af knuden omkring ADSL; det har længe været åbenlyst for alle andre end politikerne, at TDC har scoret kassen  ved enhver ADSL-oprettelse hos ethvert "konkurrerende" selskab og dermed kørt disse selskaber af banen. Desværre tror jeg fortsat at vi skal leve med det (det er ikke kun i fagbevægelsen man ser den lille korruption og kammerateriet) -det kommer bare til at få et andet udtryk-så glem alt om
VDSL foreløbig :(
Avatar billede snippermanden Nybegynder
26. maj 2003 - 10:03 #3
Fordi vi næsten har monopol på tele-området, og hvorfor kaste penge i dyr udvikling når man har brugerene ved bollerne?
Avatar billede hub Nybegynder
26. maj 2003 - 10:10 #4
Ja, historien gentager sig--hvorfor give let adgang til ADSL når man nu har modemmer, de guldrandede pengemaskiner..Når den ikke holder længere, kaster man sig over ADSL og nedgør, med statens hjælp, enhver konkurrence..
Avatar billede hub Nybegynder
26. maj 2003 - 15:42 #5
Min søn har lige fortalt, at han ønsker at skifte ADSL fra Orange til Tele 2.

Det kan han sesværre ikke uden først at blive abonnent hos TDC!
Hvorfor i himlens navn er det sådan?? Skal TDC lige have scoret et par gebyrer samt lagt en del ventetid ind over bestillingen??
Avatar billede jasbg Nybegynder
26. maj 2003 - 16:29 #6
Tak for kommentarter - og grundlæggende enig !

Har i mellemtiden fundet flere beviser på VDSL i Sverige.

http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=14082

Og samme sted fra - chokerende bevis på at teknikken allerede var tilstede, og der var firmaer der ønskede at komme ind på det danske marked med VDSL - tilbage i 2001.

http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=8531

Men det er ånbenbart lykkedes at stoppe udviklingen - og få den ned i Tele Dk tempo.
Det må med andre ord konstateres at hele den lovgivning om fri konkurrence der "officielt" er indført på Tele området - ikke har ændret meget på forholdene. Det er stadigt det "gamle monopol" der sidder på kobber kablerne.

Havde man i stedet "nationaliseret" kobber nettet. Og derefter udbudt de forskellige opgaver i fri licitation -  så' kunne vi tale om fri konkurrence, og så ville de nye teknikker forlængst have været et' tilbud til både private og virksomheder.

-------------------------------------

Til virkelighedens danmark:  Stadig ingen der ved noget konkret (eller rygter) om hvornår' VDSL i DK ?

Dette er så meget mere rystende i lyset af at der faktisk er vedtaget en hel ny lovgivning på TeleOmrådet - netop for at åbne op for den fri konkurrence. gennemført en
Avatar billede jasbg Nybegynder
26. maj 2003 - 16:33 #7
Desværre ikke muligt at rette tekster i dette Forum.

Man bedes se bort fr de nederste 2 tekstlinier (som har stået og gemt sig og derfor ikke er blevet slettet)

Undskyld !
Avatar billede sprutnik Nybegynder
26. maj 2003 - 16:39 #8
hub-> da jeg bestilte adsl hos CC krævede de også at jeg bestilte et telefon-abonnement hos TDC ellers kunn jeg ikke få adsl. Dog mener jeg ikke at de må påtvinge forbrugerne andre produkterne end dem man selv har bestilt. Så bank i bordet, og sig at det kan de godt glemme.
Avatar billede hub Nybegynder
26. maj 2003 - 17:14 #9
>sprutnik, det er TELE2 der skriver det i en box, hvis man prøver (prøv selv) at oprette et ADSL abonnement og er ADSL kunde i forvejen hos enhver anden end TDC. Simpelthen skandaløst..Ved af egen erfaring, at denne politik tager et par måneder...(fra da jeg oprettede mig hos Telia -ADSL)
Avatar billede snap Nybegynder
01. juni 2003 - 14:45 #10
Jeg har idag Cybercity til adsl og har lige oprettet et adsl abonnement hos Tele 2, hvor jeg også har min telefon, og skulle ikke have abonnement hos TDC.
Avatar billede asdl Praktikant
08. juni 2003 - 17:07 #11
Ja hvis man bor på Frederiksberg, kan man få en 10Mbits linie(begge veje)+ fastnettelefon til kun 400.- kr.pr.md. med frit forbrug.
Avatar billede jasbg Nybegynder
08. juni 2003 - 22:52 #12
Hej asdl !

Pokkers at vi ikke bor på Frederiksberg - sådan en linie ville give et boost til vores NetCafe'. Du kan godt se at det er lidt ( Forbandet rent ud sagt ) - at vi i Nordjylland skal give kr 2.700 for en 2,3 Mbit linie medens i kan få en 10 Mbits linie til kr. 400.

Og så siger man at omkostningerne er højere ved at bo og leve i København - gælder åbenbart ikke på bredbånd !

Er det en fibernet forbindelse - eller hvordan fungerer det rent teknisk ?
Avatar billede hub Nybegynder
13. juni 2003 - 13:09 #13
http://it.tv2.dk/nyheder/nyhed.php?pid=14643

Man kan blive så træææææættt :-)