Avatar billede -_jinx_- Nybegynder
28. november 2000 - 22:39 Der er 26 kommentarer og
4 løsninger

Riva TNT2 overopheder

Efter installationen af Win2000 og den nye Win2k-driver til mit Winfast Riva TNT2 32mb grafikkort er den begyndt at blive alt for varm. Jeg er nødsaget til at tage kabinettet af og bruge en ventilator for at køle det ned. Er der nogen der ved hvad der er galt?

john@apexmail.com
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. november 2000 - 22:46 #1
Umiddelbart ville jeg kunne forstå det hvis du havde overclocket kortet.. eller på grund af dårlig luftgennemstrømning i resten af kabinettet, som også er vigtigt i forhold til de resterende enheder. Hvor meget \"belaster\" du kortet?
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. november 2000 - 22:51 #2
Hvis du ikke har overclocket dit kort er der helt sikkert noget galt med din blæsere et eller andet sted!
Prøv evt. at sætte en gammel køler på! Fra en gammel pentium maskine eller noget! Man burde kunne tilslutte den blæser direkte til strømforsyningen!
Avatar billede -_jinx_- Nybegynder
28. november 2000 - 22:58 #3
Kortet er ikke overclocket...
Min computer går mest ned når jeg spiller grafik-krævende spil. Eller hvis den har stået tændt i længere tid.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. november 2000 - 23:00 #4
WinFast Series Graphics Cards (Nvidia chipsets
General Settings: Please use the following recommended settings in your system:

1. Sikre dig AGP port/bus kører 66MHz
2. I BIOS, sluk følgende ting(såfremt de findes)

Assign IRQ for VGA
PCI 2.1 compliant
PCI or dynamic bursting
Bus Mastering for PCI slots
Video BIOS shadowing
Video BIOS cacheable
VGA Pallete Snooping
System BIOS cacheable
Video RAM BIOS Cacheable
Primary/system frame buffer
VGA frame buffer
Power management
Write Cache pipelining

For \"AGP Aperture Size\" we recommend setting to the same size as your system memory; but if you see any problems, set it to 1/2 or 1/4 size of your system memory.

In Windows, check under device memanger, and make sure there is no device sharing the same IRQ with the GeForce. You may also want to upgrade DirectX to the most current version (available at www.microsoft.com/directx/ )
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. november 2000 - 23:01 #5
Det var fra Leadtek\'s side.
Hvilket bundkort har du?
Avatar billede -_jinx_- Nybegynder
28. november 2000 - 23:05 #6
Bundkort=Motherboard???
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. november 2000 - 23:06 #7
Jeps =)
Avatar billede -_jinx_- Nybegynder
28. november 2000 - 23:09 #8
Hmmmm... XA100 PLUS. Tror jeg nok...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. november 2000 - 23:17 #9
Den respektive side for dit motherboard >>
http://support.iwill.net/xa100+.htm

(fordyber mig lidt i manualen..)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. november 2000 - 23:18 #10
Hvilket mærke er dit skærmkort forresten?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
28. november 2000 - 23:24 #11
Microsoft har en patch til \"Video Hangs When Running 3D Graphics Programs\"
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q261/6/06.asp
Avatar billede teknik Juniormester
29. november 2000 - 16:13 #12
>>Xtom` Winfast laves af Leadtek http://www.leadtek.com.tw/
Avatar billede teknik Juniormester
29. november 2000 - 16:14 #13
...Ups...misforstået
Avatar billede teknik Juniormester
29. november 2000 - 16:19 #14
...Du mente hvilken type...det burde vel være det her....folk ved normalt når de har betalt for \"Ultra\"
http://www.leadtek.com.tw/Es320II.htm
Avatar billede teknik Juniormester
29. november 2000 - 16:31 #15
....Dit problem lyder ikke som driverrelateret, selv om det er din egen teori....
Jeg har aldrig hørt om, at kort blev for varme pga. driveren...
Kun hvis driveren indeholder et \"gashåndtag\".....det er jo almindeligt nu om dage...

Mere sandsynligt er:  Chippen har fået et \"knæk\" (blevet dårlig).
Kan ske, hvis den blot én gang er blevet for varm, men ses dog oftest som en bivirkning af at kortet har været Clocket for hårdt.

Hvis blæseren på grafikkortet kører ok.....nogle gange starter de der blæsere i øvrigt kun nogle gange, så når en gang maskinen går ned, så sæt lige en finger i blæseren for at mærke om den kører...gør ikke nævneværdigt ondt....Ideen m. blæser er zyphons.

...men  selv om blæseren kører, så kan det meget let være tilsnavsning af køleribber/afgang fra blæser, som får kortet til at blive for varmt.

Tag det ud, og blæs køleribberne rene med en luftpistol....eller tag blæseren af og rens m. børste..

Kan let betyde 5-10grader i Chip temperatur!!

mvh :-)
Teknik

Avatar billede xtom2 Nybegynder
29. november 2000 - 17:21 #16
Euwps. Jep, teknik.. det var mig der lige vrøvlede lidt med det \"hvad er dit mærke?\"
*stiller sig hen og be\'r doktoren om en koffeinindsprøjtning*
Avatar billede -_jinx_- Nybegynder
29. november 2000 - 22:45 #17
Jeg er ret sikke på at jeg sammen med en af mine venner, der har mere forstand på hardware end jeg, er gået igennem hvad der umiddelbart kan være blæser-relateret. Hvad jeg mest tror på er \"knækket på chippen\", dog har mit kort ikke været overclocket. Jeg vil p.t. først prøve alle de driver-relaterede forslag.
Avatar billede rocjen Nybegynder
30. november 2000 - 15:17 #18
Jeg stemmer på teknik\'s forslag om en \"knækket\" chip ... har selv haft samme problem med et WinFast GeForce 1. Chippen var ganske enkelt røget ... det kan være at du har været så uheldig at få fat i en \"mandagsudgave\" af kortet  ... det hænder desværre
Avatar billede xtom2 Nybegynder
03. december 2000 - 04:39 #19
Gad vide om det mon er blæseren der er \"gået løs\" fra chippen/skærmkortet..
Avatar billede -_jinx_- Nybegynder
10. december 2000 - 20:09 #20
Jeg har nu prøvet at skifte kortet ud med et identisk kort fra en bekendt. Det kort skulle være fejlfrit, men mit kortet bliver stadig meget varmt og 3D hardware accelererede programmer går stadig ned efter et stykke tid.
Til xtom\': Prøvede det med BIOS\'en og så kunne min computer ikke starte. =(
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. december 2000 - 20:14 #21
Så er jeg tilbage ved mit allerførste indlæg.
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 23:55 #22
...Nu skriver du \"kortet er ikke clocket\"...det er vel ikke sådan, at PC\'en er clocket fra 66 til fx. 75 eller 83 Mhz på bunden....eller fra 100 til 112 eller lignende...
Det øger også (på de allerfleste bundkort) hastigheden på grafikkortet, og kan altså være årsagen til at det bliver varmt....

...prøv også lige at køre en virus scanner...havde selv bøvl med spontane \"sammenbrud\" pga. følgeskader fra Prettypark Virus her i sidste uge...
Avatar billede teknik Juniormester
10. december 2000 - 23:56 #23
...det med ikke at presse frekvensen er egentlig med i Xtom`\'s første svar, hvor der står -sørg for 66mhz på AGP port/bus
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. december 2000 - 09:45 #24
Har du forsøgt dig med patchen fra Microsoft?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. december 2000 - 14:24 #25
Stadig problemer, -_jinx_-?
Avatar billede teknik Juniormester
20. december 2000 - 21:46 #26
>> _-jinx_-  er du stadig med her ...???
Avatar billede teknik Juniormester
10. januar 2001 - 21:51 #27
Lukke Spm. ???
Avatar billede iziqio Nybegynder
13. januar 2001 - 11:59 #28
Prøv at montere en 486-blæser på chippen. Hvis der ikke sidder nogen! Den passer nemlig
Avatar billede xtom2 Nybegynder
15. januar 2001 - 10:13 #29
HAVEBORD!
Avatar billede -_jinx_- Nybegynder
26. januar 2001 - 23:30 #30
Der er intet der virker...jeg har planer om at anskaffe mig et nyere grafikkort af bar\' vrede over dette problem.

Jeg takker for jeres tålmodighed og vil distribuere pointer efter antallet af mulige svar.

P.S.  p.t. bruger jeg en ventilator til at nedkøle mit kabinet. Syns\' bare i skulle vide for morskabens skyld.