Avatar billede alleslev Nybegynder
24. maj 2003 - 19:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fejl i update sætning

Hej hvad er fejlen i denne update kode?

if request.querystring("do") = "ret" then
        strSQL = "update omefterskole set "
            strSQL = strSQL & "brugerid= '" & session("aktivbruger") & "', "
            strSQL = strSQL & "efterskole= '" & session("efterskole") & "', "
            strSQL = strSQL & "overskrift= '" & request.form("overskrift") & "', "
            strSQL = strSQL & "tekst= '" & Request.form("tekst") & "', "
            strSQL = strSQL & "dato= '" & now() & "', "
            strSQL = strSQL & "Where Id=" & request.querystring("id")
        response.write(strSQL)
        conn.execute(strSQL)
        response.redirect "default.asp?side=besked&besked=Hitorien er rettet"

jeg får denne fejlmeddelse:

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl i UPDATE-sætningen.
/beskyttede/historie_admin.asp, line 49

håber i kan hjælpe:)
andreas
Avatar billede somaliomar Praktikant
24. maj 2003 - 19:19 #1
Prøv med
if request.querystring("do") = "ret" then
        strSQL = "update omefterskole set "
            strSQL = strSQL & "brugerid= '" & session("aktivbruger") & "', "
            strSQL = strSQL & "efterskole= '" & session("efterskole") & "', "
            strSQL = strSQL & "overskrift= '" & request.form("overskrift") & "', "
            strSQL = strSQL & "tekst= '" & Request.form("tekst") & "', "
            strSQL = strSQL & "dato= '" & now() & "' "
            strSQL = strSQL & "Where Id=" & request.querystring("id")
        response.write(strSQL)
        conn.execute(strSQL)
        response.redirect "default.asp?side=besked&besked=Hitorien er rettet"
Avatar billede eagleeye Praktikant
24. maj 2003 - 19:19 #2
Hvis enn af kolonnerne er tal skal der ikke ping  '  omrking eksvis bugerid:

strSQL = strSQL & "brugerid= " & session("aktivbruger") & ", "

Så skal du íkke hvade , før WHERE så fjerne det efter dato linje:

strSQL = strSQL & "dato= '" & now() & "' "
Avatar billede jegebart Nybegynder
24. maj 2003 - 19:20 #3
1. Det er altid fornuftigt at printe strengen (strSQL) så man kan se den i sin fulde ordlyd, det letter fejlsøgningen væsentligt. Fx med din response.write(strSQL) - så skal du bare køre den uden conn.execute.

2. Jeg vil tro at det er dit sidste komma der er galt - der skal ikke komma før WHERE i SQL
Avatar billede mortrr Praktikant
24. maj 2003 - 19:22 #4
Flyt din now() ind i strengen:
          strSQL = strSQL & "dato=now() "

Hvis "dato" er et dato-felt.
Avatar billede alleslev Nybegynder
24. maj 2003 - 19:35 #5
for hjælpen alle sammen, men pga at det første svar virkede (det gjorde de andre sikkert også) fik det første svar point.
Avatar billede alleslev Nybegynder
24. maj 2003 - 19:35 #6
tak for hjælpen
Avatar billede somaliomar Praktikant
24. maj 2003 - 19:43 #7
Tak for points
Avatar billede mortrr Praktikant
24. maj 2003 - 19:43 #8
Husk altid at læse begrundelserne igennem.

Det er ikke nok at det virker. Det skal også virke godt.
;-)