Avatar billede mlo Nybegynder
23. maj 2003 - 11:59 Der er 9 kommentarer

Kæder til andet regneark.

Jeg har en del regneark som ligger i en mappe som f.eks. hedder: c:\budget03
I disse regneark er der en masse kæder til andre ark i denne mappe.

Når jeg derefter starter i et nyt år og kopierer alle mapperne il f.eks. c:\budget04 så skal jeg rette alle kæderne.

Mit spørgsmål går nu på om det ikke er muligt at oprette en stamdata-regneark med stien til den aktuelle mappe. Eks. c:\budget04.

Min tanke er så, at i stedet for at skrive ='C:\TEMP\budget03\[Budgettal.xls]Ark1'!$B$3 som kæde, så kan man slå stien op i stamdataregnearket i stedet for, således at jeg kan nøjes med at rette stien i stamdataarket, i stedet for at rette alle kæderne.

Giver det nogen mening?
Avatar billede anjaskal Nybegynder
23. maj 2003 - 12:53 #1
Kender ikke lige noget til stamdatark, men du kunne jo anvende en søg og erstat så dine kæder blev ændret. en lidt kedelig løsning, men den skal jo kun udføres en gang om året. :-)
Avatar billede mlo Nybegynder
23. maj 2003 - 13:03 #2
Jamen det var for netop at undgå søg- og erstatmetoden. Det er mange regneark det drejer sig om.
Avatar billede tobler Nybegynder
23. maj 2003 - 16:56 #3
Hej mlo,

jeg har også haft den tanke som du har, men det kan ikke lade sig gøre, men derfor jeg løser problemet sådan:

Har f.eks. følgene ark:
C:\budget03\ark1.xls
c:\budget03\ark2.xls osv.
c:\budget03\total.xls som har kæder til ark1/ark2 osv.

Jeg åbner først alle "underarkene" ark1/ark2 osv. og til sidst total.

Så siger laver jeg en ny mappe c:\budget04

Så gemmer jeg ark1 i: c:\budget04, derefter ark2 i c:\budget04 osv. og til sidst gemmer jeg total i c:\budget04. Nu peger ark1/ark2 på total i c:\budget04.
Avatar billede palle_ib Nybegynder
30. maj 2003 - 18:06 #4
Kender du formlen =Indirect() Den kan gøre det du mangler men det gør det svært efterfølgende at læse formlerne.
Der er desværre bare en stor ulæmpe ved formlen og det er at du skal have arkene åben når du bruger formlen.
Var det evt. en løsning?
Lidt baggrund om formlen:
Et muligt eks. kunne være =INDIRECT("[Book3.xls]Sheet1!$B$4") hvor ved du får værdierne fra cellen. Måske var det en løsnig men den virker altså kun ved åbne ark ellers får du en #REF!
Avatar billede tobler Nybegynder
18. juni 2003 - 12:49 #5
Hvad har du så tænkt dig at gøre?
Avatar billede palle_ib Nybegynder
25. juli 2003 - 09:50 #6
Undskyld forsineklsen på svar.
Jeg havde tænkt mig at skrive filnavn i celle A1 og så lave formlen indirect i alle celler med ref. til a1 og et celle ref.
Skal jeg evt. sende et eksempel?
Avatar billede mlo Nybegynder
25. juli 2003 - 12:17 #7
Hej Palle_ib

Du må meget gerne sende et eksempel til mig. (mlo@ots.dk)
Avatar billede palle_ib Nybegynder
29. juli 2003 - 08:24 #8
Er på vej!
Avatar billede tobler Nybegynder
14. februar 2005 - 23:11 #9
Jeg er i XP begyndt at bruge Edit/links/change source (i den engelske version).