Avatar billede playmo Nybegynder
22. maj 2003 - 22:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ejb på pda

Hej eksperter.

Jeg er ved at udvikle en klientapllikation til en PDA. Der er tale om en HP/Compaq iPAQ, hvor jeg har installeret Jeode JVM/Runtime.

Vi har bygget serveren til denne PDAApllikation op omkring Eterprise Java Beans (EJB). Men kan vi overhovedet anvende EJB på en iPAQ med Jeode JVM, eller kan man installere en "overbygning" til Jeode JVM for at få den til at håndtere EJB?
Avatar billede mfalck Praktikant
22. maj 2003 - 23:48 #1
du kan kommunikere med en EJB fra en java-klient (eller html). Den størrelse og komplexitet som EJB har må jeg nok sige - uden at kende udviklingsmiliøet -  så kan du ikke.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2003 - 07:25 #2
Jeg er *meget* skektisk overfor EJB på PDA.

Normalt skal man have 2-4 GB RAM i en app-server.

Men der er faktisk et firma der har lavet EJB container til
til PDA:
  http://www.joeysoft.com/
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2003 - 07:27 #3
Det ville nok være mere "standard" bare at lade din PDA kalde
din J2EE app på en stor server.

Specielt hvis du putter en JSP/servlet frontend på er det jo
helt standard (HTTP).
Avatar billede mfalck Praktikant
23. maj 2003 - 08:41 #4
> arne .. hmm meget interessant med joeysoft - men som du skriver så er det nok noget man skal overveje meget kraftigt inden man giver sig i kast med. Udover Ram så kræver en app-server vel også en del mere cpu-kraft end er udenfor pda'ernes rækkevidde.
Avatar billede mfalck Praktikant
23. maj 2003 - 08:42 #5
må jeg sprøge hvad det er du vil have pdaen til at lave som kræver en ejb ?
Avatar billede playmo Nybegynder
23. maj 2003 - 15:35 #6
Serveren sørger for at køre EJB containeren. Jeg skal blot vide, om min PDA kan "kende" og bruge de entety beans, som serveren bruger for at repræsentere dataobjekter fra databasen.

PDA'en har ingen EJB container til at køre.
Avatar billede playmo Nybegynder
23. maj 2003 - 15:42 #7
Det skal lige nævnes, at jeg måske forvirrer nogle begreber... har ikke benyttet EJB før.

Jeg har tænkt mig at bruge EJB entety beans til at repæsentere data fra en relationel database for på den måde at løse problemet med at "mappe" fra Relationel til objektorienteret. Disse EJB's skal deployes på en EJB container på serveren.

Det jeg gerne vil vide er, om min PDA, som er klient til serveren via RMI på LAN, kan tilgå disse entety beans fra serveren, og bruge de data, der er lagret i disse entety beans.

Ellers vil jeg meget gerne vide, om jeg "skyder gåspurve med kanoner" ved at andvende EJB? Er der andre smarte måder at mappe relationelt til objektorienteret, som I ville anbefale frem for EJB, og kender I i så fald links til beskrivelser af såddane metoder?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2003 - 16:26 #8
OK. Vi har misforstået dit spørgsmål lidt.

Entity beans er en udmærket måde at gå fra database rows til
java objekter på, hvis du skal bruge objekterne enkeltvist og
ikke bare lave summariske operationer.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2003 - 16:29 #9
Arkitektonisk har du flere muligheder:

EJBclient/PDA--(EJB call)-->EJB/server
HTTPclient/PDA--(HTTP)-->servlet/server--(EJB call)-->EJB/server
RMIclient/PDA--(RMI)-->RMIserver/server--(EJB call)-->EJB/server

Hvilket er bedst vil afhænge lidt af din problem-stilling.

Jeg tror nok at jeg ville satse på #2 i de fleste tilfælde,
fordi så er det nemmere at komem igennem diverse firewalls.
Avatar billede notesguru Nybegynder
23. februar 2006 - 10:11 #10
Vi har lige lavet en pda løsning af vores b2b løsning med arkitektur #2 og det spiller bare, det er jo herligt med genbrug :-)