Avatar billede sgullfoss Nybegynder
22. maj 2003 - 16:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af pointtavle

Jeg har lavet en pointtavle med :Hold, Vundne kampe, Uafgjort, Tapte, Vundne mål, Tapte mål, Point. Nu vil jeg lave en kolonne mere hvor der automatisk skal opdateres, hvilken position holdene befinder sig på 1,2,3,4 o.s.v. Det hold som har flest point skal ligge nr. 1 o.s.v.
22. maj 2003 - 16:52 #1
Hvis points står i B1:B10 vil denne formel give placeringen for det hold, hvis pointtal står i B1:

=PLADS(B1;$B$1:$B$7;0)

Dollar-tegnene gør, at formlen kan kopieeres, og stadig fungere i de celler der kopieres til. (absolut kopiering)
22. maj 2003 - 16:54 #2
Så er der overensstemmelse mellem forklaringen og formlen:

=PLADS(B1;$B$1:$B$10;0)
Avatar billede sgullfoss Nybegynder
22. maj 2003 - 17:13 #3
Det var et fint svar. Tak.
Men er det muligt at tage stilling ud fra målforskellen og ikke kun points. Det giver en  nøjagtigtere stilling da holden kan have samme pointtal, men forskellig målforskel.
22. maj 2003 - 17:24 #4
Hvis du ud for hvert hold laver en fiktiv beregning, f.eks. således:
Pointtal*1000 + plusmål - minusmål
og bruger dette tal i Plads()-beregningen i stedet for pointtallet, så skulle det problem være løst.
22. maj 2003 - 17:30 #5
For at den fiktive beregning ikke skal være synlig kan du sætte kolonnebredden til 0, når du har fået det til at virke, så bliver den ikke udskrevet.