Avatar billede illmatic Nybegynder
22. maj 2003 - 12:48 Der er 16 kommentarer

hjælp med php

Hej allesammen

jeg har et lille problem. Jeg vil gerne lave en side, hvor den viser links i kategorier->underkategorier->links
Hvordan gør jeg det?
Vil gerne have det hele til at være på 1 side !
hvordan gør jeg det ? (med MYSQL)
Avatar billede exp Juniormester
22. maj 2003 - 12:51 #1
Du skal igang med nogen switch...

<?php
  // switch case...
?>
Avatar billede illmatic Nybegynder
22. maj 2003 - 12:53 #2
hmm.. ok fedt :D elsker nye udfordringer, kan du fortælle lidt om switch ?har indtil videre gjort brug af denne kode:

if(isset($_GET['kategori'])) {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM links WHERE kategori= $_GET[kategori]") or die(mysql_error());
    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
        echo "<a href=index.php?Kategori=$data[kategori]&link=$data[id]>$data[link]</a><br>";
Avatar billede exp Juniormester
22. maj 2003 - 12:56 #3
<?php
  switch ($_GET["cat"]) {
  case "kategori 1":
    include "kategori.php";
    switch ($_GET["subcat"]) {
      case "sub-kategori 1":
        include "subkategori.php";
      default:
        include "subfront.php";
    break;
  default:
    include "front.php"; }
    break;
?>
Avatar billede illmatic Nybegynder
22. maj 2003 - 12:58 #4
hmm ok fatter det godt, men hvad sker der så være i de forskellige filer? "subkategori.php" - "subfront.php" - "front.php"?
Kan man ikke holde det i en fil ?
Avatar billede exp Juniormester
22. maj 2003 - 13:00 #5
Avatar billede ohmish Nybegynder
22. maj 2003 - 13:04 #6
det er da lidt unødvendigt det der?
Avatar billede illmatic Nybegynder
22. maj 2003 - 13:05 #7
Er du sikker på jeg skal bruge switch ?
Kan give dig koden af hvordan det virkede før, Det var når man trykke på en kategori gik den hen til links i kategorien og links'ne havde så en side for sig selv, me naltså uden underkategorier.
Kategori->Links->Link side

kig lidt på det her, måske du ku fortælle hvordan jeg laver underkategorier ?
Her er det hele på en side, index.php:

<?
if(isset($_GET['kategori'])) {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM links WHERE kategori= $_GET[kategori]") or die(mysql_error());
    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
        echo "<a href=index.php?Kategori=$data[kategori]&link=$data[id]>$data[link]</a><br>";
    }
elseif(isset($_GET['link'])) {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM links WHERE id= $_GET[link]") or die(mysql_error());
    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
echo"<b>Overskrift: $data[link]</b><br>Oprettet af: <b>$data[oprettet_af]</b><br><br><b>Text:</b><br>$data[text]<br>";
}

} else {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM kategori ORDER BY id") or die(mysql_error());
    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
        echo "<a href=index.php?kategori=$data[id]>$data[navn]</a><br>";
    }

?>
Avatar billede exp Juniormester
22. maj 2003 - 13:08 #8
jo, det kan du godt...

under hver case (der hentes i adresse-linien via $_GET['cat']) skal der laves kode

www.domæne.dk/links.php?cat=1

viser alle links i kategori 1

www.domæne.dk/links.php?subcat=1

viser alle links i underkategori 1

www.domæne.dk/links.php?link=1

viser specifikt link med fx id = 1

kan også laves med

if (isset($_GET['cat'])) {
  // kode til at hente kategorier
} elseif (isset($_GET['subcat'])) {
  // kode til at hente underkategorier
} elseif (isset($_GET['cat'])) {
  // kode til at hente specifikt link
} else {
  // kode til at vise forside
}
Avatar billede exp Juniormester
22. maj 2003 - 13:09 #9
Lurede godt at det var unødvendigt... derfor mit nye indlæg :-)
Avatar billede illmatic Nybegynder
22. maj 2003 - 13:10 #10
nååå kan der være 2 elseif i en ?!
det vidste jeg ikke (endnu noget nyt viden om php - lækkert)
prøver lige !
Avatar billede illmatic Nybegynder
22. maj 2003 - 13:14 #11
Øhh.. måske du kunne hjælpe med at lave det i min kode? er nu lidt i tvivl hvordan det skal laves.. For meget kode gør mig forvirret (heeh newbie power)
Avatar billede exp Juniormester
22. maj 2003 - 13:15 #12
det skal nok lige retteslidt til...

if (isset($_GET['cat']) AND !isset($_GET['subcat']) AND !isset($_GET['link'])) {
  // kode til at hente kategorier
} elseif (!isset($_GET['cat']) AND isset($_GET['subcat']) AND !isset($_GET['link'])) {
  // kode til at hente underkategorier
} elseif (!isset($_GET['cat']) AND !isset($_GET['subcat']) AND isset($_GET['link'])) {
  // kode til at hente specifikt link
} else {
  // kode til at vise forside
}
Avatar billede exp Juniormester
22. maj 2003 - 13:21 #13
<?php
    if (isset($_GET['redir']) {
        $to = $_GET['redir'];
        header('location: '.$to);
    }
?>

<!-- Din htmlkode inden links her -->
<!--

Links skrives sådan:
sti/til/links.php?cat=1
sti/til/links.php?subcat=1
sti/til/links.php?link=1

-->

<?php
    if (isset($_GET['cat']) AND !isset($_GET['subcat']) AND !isset($_GET['link'])) {
        // kode til at hente kategorier

    } elseif (!isset($_GET['cat']) AND isset($_GET['subcat']) AND !isset($_GET['link'])) {
        // kode til at hente underkategorier

    } elseif (!isset($_GET['cat']) AND !isset($_GET['subcat']) AND isset($_GET['link'])) {
        // kode til at hente specifikt link

    } else {
        // kode til at vise forside
    }
?>

<!-- Din htmlkode efter links her -->
Avatar billede exp Juniormester
22. maj 2003 - 13:23 #14
ved klik på specifikke links (til andre sider) skal de skrives sådan:
link.php?redir=http://www.exp.dk

i dette kan laves tællersystem:
----------------------------------
<?php
    if (isset($_GET['redir']) {
        $to = $_GET['redir'];
        // kode der opdaterer tællere etc.
        header('location: '.$to);
    }
?>
Avatar billede illmatic Nybegynder
22. maj 2003 - 13:25 #15
hmm prøver mig lidt frem men det virker ikke rigtigt... For ved sku ikke rigtig om jeg skal lave en ny tabel ved navn "underkategori" som jeg har gjort ved kategori, eller om jeg skal sætte det ind i links som subcat.

min mysql:

- links:
id
link
kategori
text

- Kategori
id
navn

Hvad skal jeg gøre (fuck jeg føler mig dum når jeg skriver sammen med dig, du er vidst en del klogere end mig)
Avatar billede illmatic Nybegynder
22. maj 2003 - 13:28 #16
(sat op til 55 point)