Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 10:53 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Forespørgsel på baggrund checkbox

Hej Eksperter

Jeg har prøvet alt og spurgt alle, men ingen kan tilsyneladende hjælpe. Jeg prøver her - igen:

Jeg har en søgeformular: frmSearchMember
Checkbox på formular: medlem
En forespørgsel: qryCustSearchList
Kriterier på forespørgslen:

[First]: Like ("*" & [Forms]![frmSearchMember]![fornavn] & "*")

[Last]: Like ("*" & [Forms]![frmSearchMember]![efternavn] & "*")

[Pref]: Like ("*" & [Forms]![frmSearchMember]![pref] & "*")

[Company]: Like ("*" & [Forms]![frmSearchMember]![company] & "*")

[User Field 1]: IIf([Forms]![frmSearchMember]![medlem]=-1;"1";"*")

Alle sammen virker næsten tilfredsstillende på nær den sidste.

Det skulle gerne være sådan at hvis jeg afkrydser [medlem] på min formular så vælger den kun poster hvor [User Field 1] = 1, hvis jeg ikke afkrydser [medlem] så skal den tage alle poster (også der hvor [User Field 1] er tomt).

Jeg håber der er nogen der er super seje :)
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2003 - 11:05 #1
Jeg har fulgt dit tidligere spørgsmål, og kan heller ikke forstå du ikke har fået et brugbart svar. Måske er der noget jeg har misforstået her, men kan du ikke bruge et Like kriterie i feltet User Field 1?

Når du afkrydser en checkbox svarer det jo til værdien True / False eller -1 / 0.
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 11:11 #2
Jeg tror ikke det vil virke da mit User Field 1 kan have andre værdier end -1 og 0. Gyldige værdier i User Field er Null og 1.

(Giver det mening?)
Avatar billede hekla Nybegynder
22. maj 2003 - 11:25 #3
Skal det ikke være:

IIf([Forms]![frmSearchMember]![medlem]=-1;"-1";"*")
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 11:26 #4
Hekla: Det har jeg prøvet, men så sker der ingenting når jeg ikke har afkrydset medlem.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. maj 2003 - 11:30 #5
Smads
Det du vil lave kan ikke lade sig gøre på den måde.
Du skal lave en if kode der tester om han er medlem eller ej. og derefter i det svar søge.
;o)
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 11:31 #6
En if-kode i min forespørgsel? Har du nogle gode forslag??
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. maj 2003 - 11:37 #7
Ja, lav et modul :
1 Test for medlemskab. En if kode, Der har du så 2 muglighedder.
Ud fra de 2 muglighedder vælger du at kører din SQL, via DoCmd. kørSql.
Vh Henrik
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 11:49 #8
Nu spørger jeg lige dumt: 'et modul'?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. maj 2003 - 11:49 #9
If([Forms]![frmSearchMember]![medlem]= 0 Then
Her skrives det du søger efter. DoCmd. KørSql

Msgbox "Medlem"
Else
Msgbox "Ikke Medlem"
Her skrives det du søger efter.DoCmd. KørSql
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. maj 2003 - 11:52 #10
'et modul'?
Er sidste vindue i access, kommer efter makro.
Men du kan også lave en knap til det. Og gå i hændelser og skrive det der.
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 11:54 #11
henrik13: Jeg er ikke helt med på hvor det skal stå henne - skal det være for min søgeknap eller hvad?

Hvad med "Her skrives det du søger efter"?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. maj 2003 - 12:05 #12
skal det være for min søgeknap eller hvad?
Ja
Og så skal du bare havde lavet din forespørgsel om til kør Sql.
Men jeg har set, at det har du spurgt om før.
Først tester du om msgboxene kommer op, derefter udskifter du dem med din SQL sætning
:o)
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 12:09 #13
:) Jeg må nok indrømme at jeg er rimelig blank lige nu. Lave min forespørgsel om til kør sql?

Betyder det at jeg helt skal droppe min forespørgsel? Og hvad med alle de andre søgekriterier udover medlem?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. maj 2003 - 12:14 #14
Du har skrevet:
Alle sammen virker næsten tilfredsstillende på nær den sidste.
Så er det vel kun den sidste der skal laves om.
Skal på Sygehuset nu. Kommer på om et par timer.
Vh Henrik
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 12:15 #15
Jeg mente hvis jeg skulle slette min forespørgsel... den indeholder jo også mine andre kriterier.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. maj 2003 - 12:18 #16
Du kan også, via denne linje kører din normale forespørgsel
DoCmd.OpenQuery "Din forespørgsel", acViewNormal, acEdit
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. maj 2003 - 12:21 #17
Her er det forespørgsel1 der køres:
  DoCmd.OpenQuery "Forespørgsel1", acViewNormal, acEdit
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 12:23 #18
Nu er jeg med :)

Jeg vil lige forsøge... Du hører nok fra mig igen!
Avatar billede henrik13 Nybegynder
22. maj 2003 - 12:25 #19
Ok
Avatar billede smads Nybegynder
22. maj 2003 - 13:44 #20
Jeg har løst det selv:

IIf([Forms]![frmSearchMember]![medlem]=-1 , qryCust.[User Field 1], "1") = "1";