Avatar billede mrcorex Nybegynder
22. maj 2003 - 00:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

shell scripting

Nu skriger jeg snart. Hold jer for ørerne. :)

Jeg er ikke haj til shell-scripting, så det er sikkert banalt for jer. Det håber jeg.

Jeg har et script som hedder "banan". Det ligger i biblioteket "/disk1/tools".

Script'et ser sådan ud:
---- start ----
#!/bin/sh
sysdir=$0
echo "($sysdir)"
---- slut ----

Den info jeg får vist er "/disk1/tools/banan" og det jeg skal bruge er "/disk1/tools".

Kort og godt - jeg vil gerne have af vide stien hvor mit script blev kørt fra.

Nogen der kan hjælpe???? plz

/CoRex
Avatar billede mrcorex Nybegynder
22. maj 2003 - 01:05 #1
har fundet ud af det, men hvis der er nogen som kender en nemmere udvej, må de gerne sige til.

---- start ----
ScriptName=`ps -eo ppid,comm | grep $$ | head -n 1 | cut -d" " -f3`
SysDir=${0:0:${#0}-${#ScriptName}}
echo "SysDir=($SysDir)"
---- slut ----

Nu bliver variablen SysDir sat = med $0 men UDEN script-navnet på.

Hvis der findes en kommando eller nogen nemmere måde at lave det på, lytter jeg gerne.

Jeg lader dette som stå åbent lidt endnu.

/CoRex
Avatar billede mrcorex Nybegynder
22. maj 2003 - 01:46 #2
ScriptName=`ps -eo ppid,comm | grep $$ | head -n 1 | cut -d" " -f3`

skal lige rettes til

ScriptName=`ps -eo "%P=%c" | grep $$ | head -n 1 | cut -d"=" -f2`

/CoRex
Avatar billede devnull Nybegynder
22. maj 2003 - 17:26 #3
Prøv denne her: man dirname
Avatar billede mrcorex Nybegynder
22. maj 2003 - 21:42 #4
Man lærer noget hele tiden.

Tak for hjælpen.

/CoRex
Avatar billede devnull Nybegynder
01. juni 2003 - 08:34 #5
Du er velkommen !
undskyld jeg var lidt kort i svaret, havde travlt med selv at finde en
løsning på et problem :-)

Gjorde du noget i denne stil ?

#!/bin/sh
sysdir=$0
res=`dirname $sysdir`
echo "($res)"

/devnull
Avatar billede mrcorex Nybegynder
01. juni 2003 - 17:02 #6
Nej, mere enkelt.

SysDir="`dirname $0`"

Husk de omvendte '

/CoRex
Avatar billede devnull Nybegynder
01. juni 2003 - 18:28 #7
Ja man lærer noget hele tiden ;)

/devnull