Avatar billede highflyer15 Nybegynder
21. maj 2003 - 21:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at fjerne baggrund

Okay, jeg har et problem her..!
Når jeg klipper et billede ud i Photoshop og skal bruge det udklippede billede uden baggrund og kanter, så kan jeg ikke gemme det så de kanter ikke bliver der..!
Der bliver ved med at være en hvid baggrund, hvordan kan jeg få den fjernet..!
Har prøvet at gemme i .png og så None i Interlace, men når jeg lægger .png filen ind i Swish 2.0 så er der stadig en hvid baggrund...

Kan jeg få hjælp til dette problem..?

Hilsen
Christian
Avatar billede kdn Nybegynder
21. maj 2003 - 22:06 #1
Du skal konvertere dit billede om til et "Layer" (Lag)

//kdn
Avatar billede miss-g Seniormester
21. maj 2003 - 22:07 #2
tiff og gif kan også være gennemsigtig (baggrund).
Avatar billede kdn Nybegynder
21. maj 2003 - 22:08 #3
- og gemme det som psd eller gif...
Avatar billede zhark Nybegynder
21. maj 2003 - 22:36 #4
Når du har det billede markeret som du altså vil klippe ud taster du ctrl+c (= copy) og nu går op under file/new - nu får du et nyt "untitled" billede, bemærk du kan vælge transparent! Når du har fået det tranparente billdede taster du ctrl+v og du har nu det udklippede på med transparent baggrund. Måske skal du rette lidt på det, men ellers gemmer du bare dette billede som psd og en en gif copy. PSD filen kan du jo fortsætte med at "fikse" og gemme som ny gif fil til du er tilfreds.
Avatar billede zhark Nybegynder
21. maj 2003 - 23:04 #5
Jeg viser lige et billede, hvor jeg har klippet en konfirmant ud, når man så har dette på en GENNEMSIGTIG!! psd fil, så kan man jo vælge en hvilkensom helst baggrund eller - som du vil, gemme det som en gif fil uden baggrund.
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/aa3.jpg
Avatar billede highflyer15 Nybegynder
22. maj 2003 - 11:24 #6
tak for hjælpen..!
Avatar billede lmc Nybegynder
03. juni 2003 - 10:54 #7
Highflyer15: hvordan får du kun klippet personen ud af billedet. Gider du at lave en kort beskrivelse.

Takker
Avatar billede zhark Nybegynder
03. juni 2003 - 12:34 #8
lmc>
Jeg forelår du køber et IDG hefte om PS til ca. kr. 49,00 jeg selv har været meget skeptisk ved mange hefter, men det er bare alle pengene værd og gennemgår en masse værktøjer. Efter at have læst (og øvet efter dette) kan man rigtig meget i PS - resten er øvelse øvelse...
Men lidt kort:
Der er jo nogle markeringsværktøjer og alt efter hvor gode linierne/baggrunden er bruger du dem og må sikker også slutte med at forstørre billedet og viske ud med bløde pensler osv.
Start evt. med en rektangel om figuren, tast ctrl+c, gå under file new og opret nyt billede (tranparent) tast ctrl+v
Brug nu en af lassoerne, alt efter hvor gode kanter du har og marker så tæt som muligt, gå under "select" og vælg "invers", så er markeringen vendt til alt udenfor (figuren) og tast "delete" - efter som du har transperent vil figulen nu være klippet fri, muligvis lidt groft, det er et spm. om øvelse?!

Nu kan du evt. oprette et nyt layer og fylde det med en stærk farve, her skjuler det billedet, men du trækker bare med musen det layer under layer med figuren! Nu ser du tydeligt om der skal "fikses" og viskes yderligere og forstør evt. billedet nogle gange, marker at du arbejder på layeret med figuren og brug bløde pensler og viskelæderet (magic vand til at markere og delete evt. ensfarvede områder). Bare øv dig, det er eneste vej frem. Nogle billeder kan være ret vanskelige. Husk f.eks at man ved "magic vand" jo kan sætte tolerancen ned til 0 eller andet, normalt står den til 32 og markerer så alt for meget. Pøj pøj
Avatar billede zhark Nybegynder
03. juni 2003 - 12:43 #9
Undskyld en del stavefejl! Men når du er tilfreds kan du jo fylde det layer med midlertidig baggrund til hvad du ønsker eler helt slette layeret, så har du figuren transparent.
Du bør absolut gemme billedet allerede ved start, som en PSD fil og bør også med mellemrum gemme når du redigerer, for det kan bruge megen hukommelse med det resultat det pludselig går kuk i det og du mister en masse.
Avatar billede lmc Nybegynder
03. juni 2003 - 14:45 #10
Okay det vil jeg gøre, mange tak for hjælpen.

MVH LMC