Avatar billede c-sharp Nybegynder
21. maj 2003 - 18:36 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

JSP og Webhoteller

Hvorfor er det at der ikke er særlig mange webhoteller der udbyder JSP?
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2003 - 19:01 #1
de fleste danske webhoteller er styret af folk der synes det er sjovt at køre webhotel, uden prof kendskab til det.

De samme mennesker kender kun php og asp og tror det er det enete der duer.

JSP og lignende bliver anvendt af mange prof. firmaer til websites, men understøttes desværre sjældent af webhoteller.

Det eneste i nærheden jeg kender er www.levonline.com.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2003 - 19:02 #2
Jeg kan tænke på flere grunde:

1)  PHP og ASP er nok nemmere at komme igang med end JSP (fordi hvis
    man skal have fuld nytte af JSP så skal man kende til servlets og Java
    som er rimeligt tunge). Derfor er der ikke så mange private hjemme-sider
    der bruger JSP.

2)  JSP bruges ofte i forbindelse med fulde J2EE e-business løsninger,
    men den slags løsninger skal forbindes direkte til firmaets øvrige
    IT systemer og hostes derfor normalt inhouse. Derfor er der ikke så
    mange professionelle der har brug for JSP web-hotel.

Lille efterspørgsel => lille udbud.

Set udfra en teknisk synsvinkel er JSP en fremragende teknologi.

Men der er altså andre ting end teknik der spiller ind.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
21. maj 2003 - 19:22 #3
Hvis man nu skulle hoste jsp på et webhotel, Hvilken server vil i så anbefale, og vil det være muligt at hoste asp sider på samme server?
Avatar billede bjornicle Nybegynder
21. maj 2003 - 19:24 #4
vb-begynder: af hvilke aarsager vil du vaelge jsp ?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2003 - 19:26 #5
Der er mange muligheder for JSP/servlet engine:
  Apache Tomcat
  Caucho Resin
  BEA WebLogic Express
  IBM WebSphere Express
  Borland Enterprise Server Web Edition
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2003 - 19:27 #6
Ofte kombinerer man en JSP/servlet engine med en rigtigt web-server
normalt Apache, men hvis man vælger IIS så kan man principielt godt
køre både ASP og JSP på samme server.

Jeg tror ikke at jeg ville anbefale det.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
21. maj 2003 - 19:34 #7
Det mest oplaget var jo Tomcat da den er gratis, men hvor nem er den at administrere når den skal styrre flere domanier?

arne_v >> Hvorfor vil du ikke anbefale at kombinere asp med jsp?

bjornicle >> Jeg vil bare have det som et alternativ til asp og php
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2003 - 19:42 #8
Du kan sagtens have flere domains i Tomcat.

Hvis du skal bruge Tomcat i production skal du nok bruge lidt tid
på at lære den at kende. Den er nem at bruge i development sammenhæng
for der virker den out of the box. Men til productio skal der nok
justeres noget på default opsætning.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
21. maj 2003 - 19:42 #9
ok, før du begynder vil jeg lige informere om coldfusion som naesten ingen kender. Det er et tag based sprog, f.eks ser en if else saadan her ud:

<cfif var eq "value">
<cfelse>
</cfif>

som gor det utrolig nemt at kode i, og det er mindst lige saa "powerfull" som asp, php, jsp, etc. Faktisk er det saadan at cf bliver "compiled" til jsp, og jsp kan inkluderes direkte fra coldfusion. Desuden kan du inkludere java, cobol, delphi, c/c++, etc direkte fra coldfusion.

Det bliver lavet af macromedia, saa kan du jo kigge mere paa det. :)
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2003 - 19:47 #10
vb-begynder:
Tomcat er rimeligt bøvlet at havde med at gøre, hvilket du ville kunne se hvis du kigger i tidligere tråde i dette forum. Hvor folk med problemmer er skiftet til Resin og indrømmer det er nemmere :)

Resin er gratis at bruge til ikke kommercielle formål.

Jeg har arbejdet prof. med både Tomcat og Resin og jeg er ikke i tvivl til både udvikling og produktion er Resin et bedre produkt, som også performer bedre.
Det er dog selvfølgelig smag og behag, Arne vil jo nok forsøge at overbevise dig om noget andet.

njornicle:
Hvorfor skulle man dog bruge det ?

Jsp er jo java så man slipper for at lære endnu et sprog.

Hvad skulle fordelene være ved coldfusion ? Jeg spørger fordi jeg aldrig har rodet med det.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. maj 2003 - 19:50 #11
Jeg kan se en del potentielle problemer:

1)  Man skal være sikker på at ASP engine ikke server JSP engine
    filer der ikke skal serves og omvendt.

2)  Man skal have både ODBC og JDBC drivere og man kan ikke
    poole connectiosn mellem dem.

3)  En masse konfiguration skal duplikeres.

4)  Der er mange der har haft problemer med IIS og en JSP/Servlet engine.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
21. maj 2003 - 19:51 #12
disky: nemhed, jeg koder selv java engang imellem, og coldfusion er meget meget hurtigere at kode i, samt man stadig faar de samme ting som java.

Jeg har ogsaa tidligere kodet asp, php og perl, men ingen kan sammenlignes med coldfusion naar det kommer til kode-hastigheden. Men det er selvfolgelig min personlige erfaring :)
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2003 - 22:17 #13
Personligt vil jeg hellere være expert i få sprog, end middelmådig i mange.

Dette skal ikke forståes som om du er middelmådig, det har jeg intet grundlag for at bedømme :)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
21. maj 2003 - 23:01 #14
Jeg gir dig helt ret !! :)
det er ogsaa derfor jeg stoppede med php, perl og asp 3 aar siden :)
Avatar billede disky Nybegynder
21. maj 2003 - 23:44 #15
lol
Avatar billede jacobve Nybegynder
22. maj 2003 - 23:10 #16
Jeg vil lige være fræk og tilknytte et "gratis" spørgsmål, som jeg da har gået og undret mig lidt over:

Hvorfor koster det typisk kassen for en plads på et jsp hotel (set i forhold til de efterhånden uhyrlig billige asp/php hoteller)? Er der en reel udgift i tid/penge ved at hoste jsp?
Avatar billede disky Nybegynder
22. maj 2003 - 23:15 #17
www.levonline.com og kig selv
Avatar billede jacobve Nybegynder
22. maj 2003 - 23:38 #18
jeg har skam kigget, og de er nok også det billigste jeg har fundet, men deres pris på 225kr matcher jo ikke priser der nærmer sig de 20! - ~60kr om måneden for asp/php (selvom de 225kr er i svenske :-)
Avatar billede disky Nybegynder
23. maj 2003 - 00:03 #19
som sagt JSP er til prof firmaer, og koster derfor, da man er sikret langt bedre kvalitet end hos lille datamatiker webhotel nede fra kælderen.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2003 - 07:19 #20
Det ville formentligt også hjælpe på prisen hvis der var lidt flere
udbydere og dermed lidt mere konkurrence, så kunne det godt være at
Adam Smiths unsynlige hånd ville presse prisen lidt ned.

Men idag er JSP web-hoteller en niche. Og altså en halv-dyr niche.

Bedste råd er nok at have ADSL og selv hoste.
Avatar billede jacobve Nybegynder
23. maj 2003 - 08:18 #21
Ok, det var også i den retning jeg var begyndt at tænke. At det var en konkurrence ting der var med til at sætte prisen.

Takker for jeres syn på denne sag.
Avatar billede disky Nybegynder
23. maj 2003 - 11:00 #22
Kig på Resin fra www.caucho.com den er utroligt let at havde med at gøre, når det drejer sig om omsætning, styring, hosting osv.

Den koster lidt penge men det man får for pengene er det hele værd.
Avatar billede c-sharp Nybegynder
23. maj 2003 - 11:56 #23
Jeg takker for hjælpen!

Jeg tror jeg vil starte med at prøve Tomcat serveren.
Avatar billede disky Nybegynder
23. maj 2003 - 12:01 #24
Så kan jeg kun sige held og lykke.