Avatar billede loves Nybegynder
21. maj 2003 - 17:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

sammenkobling af tabeller

Jeg har 3 tabeller som alle indeholder nogle oplysninger. Disse oplysninger kan tilknyttes en kilde. Omkring kilden er der en hel anden del af entiteter og attributter der er knyttet sammen. Jeg skal have koblet dette sammen. Dvs. genbruge "kildestrukturen" da den er den samme ligemeget hvad for en af de førstnævnte 3 tabeller oplysningen kommer fra. En oplysning fra en af tabellerne skal kunne have flere kilder tilknyttet.. (er det for lidt info?) jeg synes at kunne gennemskue en løsning med en samletabel der har 4 kollonner: #Kilde_ID (som så kan pege videre)
id_fra tabel 1
id_fra tabel 2
id_fra tabel 3
På denne måde vil der dog opstå en del tomme pladser i tabellen..?? og jeg er på udkig efter en bedre løsning! Er der i øvrigt i den forbindelse nogen der kan henvise eller forklare omkring hvor stor betydning det har for redundans i databasen(altså tomme pladser i tabeller)?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
21. maj 2003 - 18:01 #1
Tomme pladser i tabeller fylder ikke noget i access.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
21. maj 2003 - 18:08 #2
Har du lavet en relation mellem de tre tabeller. For er de sat til aautonummerering, så glem det.
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
21. maj 2003 - 18:45 #3
hvad mener du med tomme pladser i tabellen ? Den tabel du vil oprette er vel en samletabel ? så her burde der ikke være nogen "tomme felter" når du nøglekopierer over i din nye tabel.
Umiddelbart uden at kunne sige det med sikkerhed, lydder det som om din db ikke er normaliseret. Kan du ikke uddybe lidt mere - og gerne liste dine tabeller, samt hvad det er du vil kunne trække af oplysninger
Avatar billede henrik13 Nybegynder
21. maj 2003 - 18:51 #4
susanne_larsen
Ja jeg tror han både mangler relafioner og normalisering.
Avatar billede eyvind Seniormester
21. maj 2003 - 22:08 #5
Er det sådan at eks.
en middag 1 med valg af flere slags retter med forskellige sovse
en middag 2 med valg af flere slags retter med forskellige sovse
en middag 3 med valg af flere slags retter med forskellige sovse
tabel middag (1 til mange) tabel retter (mange til 1) tabel sovse
eller noget i den retning.
een slags sovs må kun stå et sted men godt hentes af flere retter og en middag kan bestå af flere af de mange retter.
Eyvind.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
21. maj 2003 - 22:59 #6
loves.
Hvad er tabellerne til, er det mad eller hvad. Så vil jeg foreslå:
Tabel1: Hedder TblKødretter.
Id = Autonummerering, Kødret = Tekst, SovsId = Tal(Kombibox), GrøntId = Tal (Kombibox)
Tabel2: Hedder TblSovs.
SovsId = Autonummerering, SovsTekst = Tekst
Tabel3: Hedder TblGrønt.
GrøntId = Autonummerering, GrøntTekst = Tekst

Jeg laver gerne en demo, Hvis du ikke er forklaret nok.

Vh Henrik
Avatar billede henrik13 Nybegynder
21. maj 2003 - 23:03 #7
Relationer:

Tabel1 til Tabel2 = mange til 1.
Tabel1 til Tabel3 = mange til 1.

Vh Henrik
Avatar billede henrik13 Nybegynder
01. oktober 2003 - 08:51 #8
Er det ikke snart lukketid.  :o)