Avatar billede avt Nybegynder
28. november 2000 - 01:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

ASP / ACCESS database

Hejsa !! Hjælp søges til nybegynder ... jeg har lavet mig en asp-side der kan smide nogle informationer(id,beskrivelse,o.s.v.) over i en access2000 database. På selve asp-siden kunne jeg så godt tænke mig at at den selv fandt på et unikt ID-nummer som den kunne sende videre til databasen - sådan så hver gang man gik ind på siden - ville den finde på et nyt unikt ID-nummer(evt. et fortløbende nummer - der må bare ikke opstå dubletter) - nogen der kan hjælpe mig med det ?
Avatar billede bacardil Nybegynder
28. november 2000 - 01:40 #2
Ellers findes der RIGTIG mange små script der lige er til at lege med og lære med..

www.netcoders.dk
og www.activeserverpages.dk
Avatar billede avt Nybegynder
28. november 2000 - 01:47 #3
Det var ikke lige det jeg søgte - jeg har langtsomt fundet ud af asp - søger mere direkte information om hvordan man skaber et unikt tal i asp for hvergang siden opdateres
Avatar billede bacardil Nybegynder
28. november 2000 - 02:12 #4
et fiktivt tal?
Avatar billede avt Nybegynder
28. november 2000 - 02:18 #5
Jeg kan bruge det som en slags registrering værdi
(f.eks en slags \"select max(ID) from xxxxx +1\" )

så man kan vel godt kalde det et fiktivt tal

men desværre er jeg stadig en nybegynder/idiot til asp/databasehelvede men det er nu meget sjovt at sidde og lege med
Avatar billede rex2 Nybegynder
28. november 2000 - 08:00 #6
- jeg har selv med stor tilfredshed taget udgangspunkt i datoparametret now(), så er du helt sikker på et unikt tal (i hvert fald ned til hvert sekund!)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
28. november 2000 - 09:01 #7
Hvorfor lader du ikke access lave ID-nummeret, med autonummerering?
Avatar billede rex2 Nybegynder
28. november 2000 - 09:16 #8
- det er selvfølgelig en mulighed, men hvorfor være så simpel ;)

- ok, du vinder!
Avatar billede ellebaek Nybegynder
28. november 2000 - 09:39 #9
<%
strDSN = \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=\" & Server.MapPath(\"*****.mdb\")
Set myConn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
myConn.Open strDSN

\'formdata indsættes i databasen

Emne = Request.Form(\"femne\")
Dato = Date()
Placering = Request.Form(\"fplac\")
Beskrivelse = Request.Form(\"fbeskr\")
Sider = Request.Form(\"fsider\")
Fag = Request.Form(\"ffag\")

StrSQL = \"INSERT INTO TNoter(Emne, Dato, Placering, Beskrivelse, sider, fag) VALUES (\'\"&Emne&\"\',\'\"&Dato&\"\',\'\"&Placering&\"\',\'\"&Beskrivelse&\"\',\'\"&Sider&\"\',\'\"&fag&\"\')\"
Set rs = myConn.Execute(strSQL)

%>

Så lader du et felt i databasen Der hedder ID. det skal være et autonummereringsfelt. Dette felt vil så være det unikke ID... dokumentet sætter kun de values ind der står i følgende: TNoter(Emne, Dato, Placering, Beskrivelse, sider, fag)
De ord der står i parentesen er navnene på felterne i db\'en.
Så nu sætter den Emne, Dato, Placering, Beskrivelse, sider, fag ind i DB\'en

Den henter informationerne fra
bør nok være et html dokument der sender videre:

Emne = Request.Form(\"femne\")
Dato = Date()
Placering = Request.Form(\"fplac\")
Beskrivelse = Request.Form(\"fbeskr\")
Sider = Request.Form(\"fsider\")
Fag = Request.Form(\"ffag\")

Datoen henter den selv ved hjælp af date()
Håber det kan bruges...

-Ellebaek
Icq#29506560
Avatar billede ellebaek Nybegynder
28. november 2000 - 09:40 #10
(\'\"&Emne&\"\',\'\"&Dato&\"\',\'\"&Placering&\"\',\'\"&Beskrivelse&\"\',\'\"&Sider&\"\',\'\"&fag&\"\')

og det der står i denne parentes er de values der sættes ind i Databasen...

Havde jeg lige glemt =)

-Ellebaek
Avatar billede avt Nybegynder
28. november 2000 - 14:47 #11
Date() brugte jeg allerede i et andet felt og jeg løste problemet ved at lave en maxID+1 - men giver de par point til ellebaek som svarede med det bedst brugbare svar
Avatar billede avt Nybegynder
28. november 2000 - 14:48 #12
autonummerering duer ikke til det formål jeg havde (der var flere der skulle arbejde i databasen samtidigt og derfor skulle nummeret genereres før man skrev i databasen