Avatar billede sly2001 Nybegynder
21. maj 2003 - 15:39 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

hjælp til induktionsbevis

Hej !

Jeg har brug for hjælp ang. induktionsbevis byrden. Er der nogen der har nogle gode notater, eventuelt et site, hvor det basale omkring induktionbeviset er forklaret.

NB!
Jeg har ikke noget at bruge en forklaring af induktionsbeviset ved hjælp af differentialregning. Keep it very simpel :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2003 - 04:10 #1
Hvad er det helt præcist du efterspørger?

Induktionsbevis er jo bare en teknik til at bevise hvis n gælder, så gælder n+1 også..
Avatar billede sly2001 Nybegynder
22. maj 2003 - 15:00 #2
Ja, så langt er jeg med. Men det er de forskellige step/pkter som jeg har svært ved.... eks. denne sætning gælder for antal forskellige liniestykker på en n*n sømbræt.
n(n+1)/2  - 1 = antal liniestykker.

eks
3(3+1)/2 - 1 = 5
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2003 - 15:17 #3
okay..
wel... først starter du med induktionsstart: (n=1)

1(1+1)/2 - 1 = 1      sandt

hefter går vi videre til induktionsantagelse: (n)

n(n+1)/2 - 1....

herefter induktionsskridtet: (n+1)

(n+1)(n+2)/2 - 1.......
Avatar billede thomasw Nybegynder
24. juni 2003 - 22:44 #4
Matematisk induktion:

Matematisk induktion er et redskab til at bevise

Vi antager at:

Summen af alle intergers fra 1 til n er:  n(n+1)/2

Vi vil Bevis at:

Summen af intergers fra 1 til n er n(n+1)/2
↓

1+2+3.....+ n = n(n+1)/2    →    P(n) for alle n > 1 // et udsagn P, som er afhængig af en talvariabel (n), alle n> 1
            ↓
            P(n) for n > 1

Base case( første i rækken/”start point”)

1(1+1)/2=  2/2    = 1,     hermed er base case bevist

Induktion step:

Antag at P(n) er sand

Vi antager at påstanden er sand for alle værdier op til n, derefter beviser vi, at det er sandt for  alle værider op til n + 1 (n +1).
Vi antager at P(n) er sand

Vis at P(n+1) er sand

(1+2+ ...... + n)  + (n+1)    // lægger n +1 til, for at gå n+1 step for at kunne bevise min påstand

↓

n(n+1)/2    +    (n+1)     // lægger n+1 til

↓

(n^2 + 1* n)/2    +    (n+1) * 2/2    // udregner + lægger 2/2 for at få fælles nævner

↓

(n^2 + n)/2    (2n+2)/2    // ganger igennem

↓

n2+3n+2            // lægger sammen

↓

(n+1)(n+2)/2            // omskrivning af brøken

Hermed er det bevist, at Summen af alle intergers fra 1 til n er:  n(n+1)/2 er sand for alle positive tal n ,uanset størrelsen.
Giv mi et prej hvis du har brug for mere hjælp.Har en masse materiale liggende vedr induktion.Har lige lavet projekt på uni. vedr bla. induktion
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
26. juni 2003 - 21:37 #5
Ovenstående er korrekt. Hilsen Niels :)