Avatar billede alvion Nybegynder
28. november 2000 - 00:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

RegExp parsing af string

Tre spørgsmål:

1) Hvad er forskellen på preg_match (Perl-klonen) og ereg (Posix-klonen) ? Giver de ikke samme resultater=

2) Et specifikt problem:

$s = \"12<a34b>56<a78b>90\";
$r = \"/<a.*b>/is\";
echo preg_replace($r, $s, \"dav\");

Ovenstående ville jeg gerne have til at udskrive:

12div56dav90

men istedet udskrives:

dav

3) Med ovenstående streng (og regexp) ønsker jeg at udtrække de enkelte matchede del-strenge. Enten i et array eller i en løkke, hvor jeg får dem ud en af gangen.

Jeg har prøvet med preg_match_all(), men jeg synes ikke rigtig jeg kan få det til at virke. Jeg har på fornemmelsen, at preg_match() ser de to del-strenge som ét stort match.

Jeg er stadig meget ny i PHP og især RegExp.
Avatar billede alvion Nybegynder
28. november 2000 - 00:53 #1
Ok, jeg har selv fundet ud af noget:

$r = \"/<a[^<]*b>/is\";

Derudover indeholdte replace-sætningen en fejl (jeg havde byttet om på \"dav\" og $s):

echo preg_replace($r, \"dav\", $s);

Men vi ændrer lige spørgsmålet:

$s = \"12<section>3<name>foo</name>4</section>56<section>78</section>90\";
$r = \"/(<section>.*<\\/section>)/is\";
echo preg_replace($r, \"dav\", $s);

skulle gerne stadig give:

12div56dav90

men giver

12dav90

Spørgsmål 3) er i øvrigt stadig åbent for det nye problem jeg har introduceret
Avatar billede alvion Nybegynder
28. november 2000 - 00:58 #2
$r = \"/(<section>[^(<\\/section>)]*<\\/section>)/is\";

giver

12<section>3<name>foo</name>4</section>56dav90

Dvs. den sidste <section>..</section> bliver matchet, men den første gør ikke - sikkert fordi den indeholder andre <..> </..> blokke?
Avatar billede amfelt Nybegynder
28. november 2000 - 08:07 #3
Jeg tror du skal kikke på ereg funktionen istedet
-----Klip fra manualen ----------
if (ereg (\"([0-9]{4})-([0-9]{1,2})-([0-9]{1,2})\", $date, $regs)) {
    echo \"$regs[3].$regs[2].$regs[1]\";
} else {
    echo \"Invalid date format: $date\";
}
------- End Klip --------
Hvordan vil du få div inde i resultatet nå der i preg_replace kun stå \"dav\" ???

Prøv at kikke på mit indlæg fra igår ! http: -> <a href det kan være du kan låne noget der !
Mvh Rolf
Avatar billede alvion Nybegynder
28. november 2000 - 10:06 #4
Det var også en skrivefejl, der skulle selvfølgelig stå:

12div56dav90

Jeg tror i øvrigt at jeg har grejet den nu:

$reg = \"/(<section>.*?<\\/section>)/is\";
preg_match_all($reg, $strHtml, $matches, PREG_PATTERN_ORDER);
for ($i=0; $i<count($matches[0]); $i++)
    $echo $matches[0][$i] . \"\\n\";

Det er meget fint, at du foreslår ereg istedet, men hvorfor? Hvad kan den, som preg_match ikke kan?
Avatar billede amfelt Nybegynder
28. november 2000 - 10:26 #5
Havede ikke læst ordenligt på preg de er næsten ens ! undskyld !
Avatar billede alvion Nybegynder
15. april 2001 - 16:03 #6
Lukker nu