Avatar billede ostehamster Nybegynder
21. maj 2003 - 12:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med NTP ?

Hejsa

Jeg har en "server", som kun er tændt når jeg tester ting på den. Desværre er dens BIOS ur rigtig skidt, hvilket betyder det nemt kommer bagefter :(

Jeg har derfor prøvet med noge NTP, men det er som om det ikke virker. Jeg har fuldt denne guide:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ntp.html

Min /etc/ntp.conf:

server GPS.FreeBSD.dk prefer
server GPS.dix.dk
server gbg.netnod.se

driftfile /var/db/ntp.drift

I min rc.conf har jeg:
xntpd_enable="YES"

Hverken når jeg rebooter, eller køre ntpd -p /var/run/ntpd.pid, sker der noget med mit ur.

Hvad gør jeg galt?

mvh
Christofer
Avatar billede signout Nybegynder
21. maj 2003 - 12:40 #1
i /etc/rc.conf:
xntpd_enable="YES"
xntpd_flags="-g -p /var/run/ntpd.pid"

Lav en /etc/ntp.conf med følgende indhold:
driftfile /var/db/ntp.drift
restrict default noquery
restrict 127.0.0.1
server 193.162.159.97
server 193.162.159.194
server 193.162.145.130

Men vær opmærksom på at den ikke bare sætter uret lige med et.
Den sørger bl.a for at tiden ikke kører baglæns, da nogle applikationer ikke kan håndtere dette.
Du kan evt bruge ntpdate til at sætte den med inden du starter ntpd der derefter kan holde den på plads.
Avatar billede ostehamster Nybegynder
21. maj 2003 - 12:46 #2
kanon, takker

men hvad er:
restrict default noquery
restrict 127.0.0.1
Avatar billede signout Nybegynder
21. maj 2003 - 12:50 #3
Fra man ntpd.conf:

noquery
Ignore all NTP mode 6 and 7 packets (i.e. information queries and configuration requests) from the source. Time service is not affected.

restrict 127.0.0.1 betyder at det kun er localhost der kan bruge din ntp server
Avatar billede ostehamster Nybegynder
21. maj 2003 - 12:55 #4
smart :)

dvs., hvis alle bruger på et lan må bruge den, kan man skrive:
restrict 192.168.0.*
Avatar billede signout Nybegynder
21. maj 2003 - 12:59 #5
Du kan jo prøve :)
Avatar billede signout Nybegynder
21. maj 2003 - 13:00 #6
kig forresten på
ntpdate_enable="NO"            # Run ntpdate to sync time on boot (or NO).
ntpdate_program="/usr/sbin/ntpdate"    # path to ntpdate, if you want a different one.
ntpdate_flags="-b"              # Flags to ntpdate (if enabled).

hvis du vil have den til at stille tiden når den booter