Avatar billede soda Nybegynder
20. maj 2003 - 23:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke valideres

Jeg har følgende kode..

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<title>DVD Liste</title>
</head>
<body>
<p>Hvad vil du lave:</p>

<p><form method="post" action="edit_database.asp">
<input type="submit" value="Rediger DVD Liste"/>
</form></p>

<form method="post" action="vis_database.asp">
<input type="submit" value="Vis DVD Lite"/>
</form>

</body>
</html>

Koden vil ikke valideres på http://validator.w3.org, hvis man prøver at validere den fra siden http://www.soda.dk/dvd.htm

Jeg får nogle kryptiske fejl, som jeg ikke lige kan forstå. Nogen der kan give mig et prej på hvad der er galt?
Avatar billede medions Nybegynder
20. maj 2003 - 23:23 #1
Prøv lige sådan her:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<title>DVD Liste</title>
</head>
<body>
<p>Hvad vil du lave:</p>

<p><form method="post" action="edit_database.asp" name="frm1">
<input type="submit" value="Rediger DVD Liste" />
</form></p>

<form method="post" action="vis_database.asp" name="frm2">
<input type="submit" value="Vis DVD Lite" />
</form>

</body>
</html>

//>Rune
Avatar billede soda Nybegynder
20. maj 2003 - 23:26 #2
Desværre... så får jeg i stedet denne fejl..

Line 14, column 55: there is no attribute "name" (explain...).
  ...ost" action="edit_database.asp" name="frm1"><input type="submit" value="Redig
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 23:28 #3
Ja det er lidt kryptisk - det ser ud som om Validatoren bytter om på kode-eksemplerne... DTD'en siger at <form> elementer kun kan indeholde "block" content osv. - læg dine <p> tags indeni formen:

<form ...>
  <p><input .../></p>
</form>

Så burde de 4 fejl forsvinde...

/CS
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 23:30 #4
Okay - der kom lige noget i mellemtiden... "name" er ikke defineret i XHTML - brug "id" istedet.

/CS
Avatar billede roenving Novice
21. maj 2003 - 01:05 #5
Som jeg kan se det, ville det måske være smaretere med ;-) -- jeg tror faktisk den ville æde det ...

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
Avatar billede roenving Novice
21. maj 2003 - 01:11 #6
PS!-)

No offense -- sådan tolker jeg bare umiddelbart validatorens output ...
Avatar billede soda Nybegynder
21. maj 2003 - 07:08 #7
Greystate: Nej, Den er stadig stædig. Den reagere slet ikke på <p> inde i <form></form> blokken. Samme fejl.

Roenving: HVis jeg erstatter min strict med din loose, så kommer der en ny fejl... prøv at validere dvd2.htm i stedet, hvis du vil se fejlen.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2003 - 08:55 #8
Jeg kopierede din kode, flyttede <p> tags i <form> #1 ind i formen OG satte <p> tags ind i <form> #2 - gemte filen og kørte validatoren - alt OK.

Mit gæt er at du glemte den anden <form>...?

/CS
Avatar billede soda Nybegynder
21. maj 2003 - 09:20 #9
Hmm, jeg havde sat begge <p>er ind i <fotm>´en, men måske det var mine meta tags, som den brokkede sig over. Jeg har i hvert fald testet dvd3.htm nu og den virker.

Du får pointene Graystate, da dit svar hjalp mig med mit problem i sidste ende, hvor i mod roenving´s nærmest gjorde det værre ;o)
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2003 - 10:50 #10
Takker, skraber og bukker :-)

PS: Der er noget med at din DOCTYPE er "incomplete": URL'en til .dtd filen er lokal/relativ - det korrekte skulle efter sigende være:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
      "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

(http://www.alistapart.com/stories/doctype/index.html)

/CS
Avatar billede soda Nybegynder
21. maj 2003 - 18:47 #11
Uanset om jeg bruger den fulde stig eller ej, så bliver den nu valideret. Takker for det hele. Kommer sikkert nok igen ;o)