Avatar billede phliplip Nybegynder
20. maj 2003 - 21:15 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Honorar for 'skrædder-syet' e-shop, komplet med CMS

Hej Experter!

Nu har jeg læst lidt her på E! Om priser på fremstilling af e-handelsshop! Problemet er at jeg ikke har nogen fornemmelse for hvad sådan noget koster!? Jeg har set priser her på E fra 5.000 til over 100.000!
Og jeg har ikke nogen egentlig fornemmelse for kundens ambitions-niveau!

Jeg har tidligere lavet sites, med tilhørende CMS til politikere og privat-personer! En af mine venner/kollegaer fra mit fritidsarbejde har henvist sin svoger til mig, da han savnede en "indkøbskurv" på sin hjemmeside! Det har så videre udviklet sig til at vi startede From-Scratch, og står nu med komplet e-handelssystem incl. dankort-betaling. CMS, hvor undersider kan oprettes, billede-manager, justerbar-vægttabel, kundekartotek, tilbudssystem (kan lave tilbud på varer, der skal køre i fremtiden), producent-database, pris-agent, tip-en-ven og meget meget mere! Kan ikke kobles på C5 eller lignende, men kunden bruger heller ikke sådanne systemer!

Kunden er indtil videre yderst tilfreds med produktet, og han fortæller at de personer han har vist siden til har rost den til skyerne!

Sitet har været undervejs siden starten af Januar, der har været en del research arbejde, bla. ang. DK-betaling, da det er første gang jeg laver en e-shop. Jeg har stået for al programmering og design (også logo). Og intet er "lånt" fra andre systemer!

Systemet er opbygget så man kan genbruge det til andre kunder. Det er bygget op om en MySQL-db, og afvikles af PHP!

Screenshot: http://www.bipbip.dk/screenshot.jpg
(Firma-oplysninger og logo er retoucheret væk)

Håber på nogen seriøse svar!

Mvh. Philip Espersen
Avatar billede soreno Praktikant
20. maj 2003 - 21:17 #1
Hvor mange timer har du brugt ?
Avatar billede gusse Nybegynder
20. maj 2003 - 21:34 #2
hmm tjaa andre giver sådan væk, www.typo3.com -
endda lavet af en dansker ..

15-20 er vel ok, men vil han give det :)
Avatar billede phliplip Nybegynder
20. maj 2003 - 21:35 #3
Til Soreno:
Det er svært at definere, da jeg arbejder på siden i forhold til arbejde, kæreste, familie. Arbejder som butiks-assistent, nogen gange over 40-timer om ugen! Så nogen uger bliver der lavet meget, og nogen gange slet ikke! Kæresten påstår at jeg har brugt omkring 200 timer, men det er jeg nu ikke helt sikker på !
Avatar billede phliplip Nybegynder
20. maj 2003 - 21:37 #4
Til Gusse:
Ja.. vil han give det? Det er lige det der er mit problem!
Avatar billede soreno Praktikant
20. maj 2003 - 21:59 #5
Den lille tabel:
200 x 100 = 20.000
200 x 150 = 30.000
200 x 200 = 40.000

Hvad der er rimeligt kan jeg ikke vurdere - men sæt en realistisk timeløn på.

Det kan være taktisk smart at lægge ud med et lidt højere beløb end du havde tænkt. Det kunne jo være i skulle forhandle om den endelige pris.. :-)
Avatar billede phliplip Nybegynder
20. maj 2003 - 22:18 #6
Jeg havde tænkt på 12.000, så er der ca. 5.000 når skattefar har fået sin andel! Men igen, hvis han så henviser andre til mig og fortæller hvor meget han har givet for sit system. Så vil de nye kunder også have det til den pris!?
Avatar billede nythjem Nybegynder
20. maj 2003 - 22:56 #7
Hej Phliplip!

Det er da et forholdsvis simpelt dilemma du er i :)

Læg ud med at fortælle ham, hvad du han har fået. Fortæl dernæst, hvor meget markedsværdien er. Fortæl ham så, hvor svineheldig han er, idet du forærer det væk til ham for kun 12.000. (Du har det jo godt med den pris). Fortæl ham så, at han ikke må oplyse den pris til nogle andre (med et klap på skuldren (for han gør det alligevel)). Fortæl ham så, hvad den rigtige pris er. Den sætter du lidt højt, og bor du i Jylland sætter du den til den realle pris).

Er han tilfreds spreder han ordet. En tilfreds kundes udsagn går ofte langsomt, men støt. Er der nogle der henvender sig, tilbyder du dem til den pris du nu engang ønsker at tage. Det kan være en engangsoprettelse, samt et månedligt eller årligt gebyr.

Som hovedreglen, eller det er i hvert fald min egen erfaring, vil jeg meget hellere købe et lidt dyrere system der virker, og som andre har god erfaring med. Derfor tror jeg godt du kan gøre ovenstående.

Håber det hjalp dit liv på vej..
Avatar billede nythjem Nybegynder
20. maj 2003 - 22:57 #8
Der skulle naturligvis til sidst stå, Håber det hjalp dig lidt på vej.. :)
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
21. maj 2003 - 03:00 #9
Hvem i IT-branchen arbejder til 100, 150 eller 200 kr i timen ??
Det er da nede på platugle niveauet, hva'... Ja, i må sku meget undskylde...
Jeg mener, at en timepris på MIN. 400-500 kr pr time nærmer sig noget mere reelt...
Et firma med lønudgifter, husleje osv. osv. vil lægge denne timepris oppe omkring 800 kr.
Tænk på, at du har brugt aftener, weekender og sikkert også natte-timer på at udvikle systemet.
Jeg tror at du også undervurderer dit timeforbrug.
200 timer lyder i underkanten for den mængde arbejde for et system, der kan de du beskriver (men det er selvfølgelig min subjektive vurdering).
Firmaer, der udvikler CMS systemer, har brugt langt over 2000 mandetimer på at få de første versioner i luften.

Lad os sige du reelt har brugt 500 timer og da du selvfølgelig skal arbejde til en ordenlig timeløn, der kan dække forsikringer (som man bør have som selvstændig), husleje, mobil osv., sætter vi timeprisen til 500 kr.
500 timer * 500 kr./timer = 250.000 kr.
Det er værdien af dit system. Altså den værdi revisoren ville putte i dit regnskab.
Så kan du selvfølgelig beslutte at SÆLGE systemet til 5.000 kr uden at skele til værdien.
Jeg ville beslutte over hvormange solgte systemer, jeg ville afskrive den investering, det har været at udvikle systemet.
Det kunne feks. være 10 gange.
Altså 250.000 kr / 10 = 25.000 kr (+ moms)
DEREFTER kan man spekulere over evt. rabatter, tilbud osv.

Håber du kan bruge det til noget og held og lykke med salget.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. maj 2003 - 08:10 #10
Ja, du sidder lige midt i ’hobby-udviklerens’ dilemma: Hva’ ska’et kost’ ?

Som Lars så rigtig er inde på - kvalitet koster, men det er så nok også her humlen ligger begravet. Hvis dit system var udviklet i et velrenommeret softwarehus, så lå der sikkert et større arbejde inden den første linie kode overhovedet var skrevet. Der ville sikkert have været udført kundeanalyser, fokusgruppeinterviews, usabilitytests, designmanual og lavet talrige flade prototyper m.v. Det ville involvere mindst fagekspertiser fra journalist, grafiker, programmør og projektleder. I udviklingsfasen ville der være talrige brugs- og sikkerhedstests og projektet ville løbende blive spejlet på en følgegruppe af potentielle kunder. Inden markedsføringen ville systemet måske oven i købet været blevet testet af treide part.

D.v.s. at der vil foreligge et veldokumenteret system, hvor man må formode, at kvaliteten er i orden og hvor en udviklingspris meget vel kan ligge væsentlig over det Lars er inde på.

Det siger sig selv, at du ikke har en ’kinamands’ chance for at levere et system i den klasse om end din brugergrænseflade tilsyneladende ikke adskiller sig så meget fra kvalitetssystemer. Med det i mente vil jeg anbefale dig at ’angribe’ problemet i et lidt andet lys. Hvis du ikke går med tanker om at gøre systemet til en levevej, synes jeg, at du skal holde fast i, at det er et hobbysystem med de fordele og ulemper det giver for slutbrugere og tage 10.000 – 15.000,- kr. Hvis du mener det mere alvorligt, synes jeg, at du skal forære det væk mod at bruge kunden som testgrundlag og så begynde at skrue et netværk sammen af personer, der kan dække de faggrupper ind, du mangler. Sammen kan I så bruge den nuværende og f.eks. fire andre som I også forære systemet som ’testground’ og bringer systemet op i kvalitet. Senere i markedsføringsfasen bruger I selvfølgelig de fem kunder som reference.

Det kræver naturligvis, at I starter lidt ’from scratch’ igen med at identificere jeres niche og jeres kunders primære behov, bruge jeres eksisterende system som testgrundlag o.s.v.
Avatar billede phliplip Nybegynder
21. maj 2003 - 09:14 #11
Mange tak for de mange seriøse svar der har været!

Jeg arbejder jo faktisk som 'hobby-udvikler'! Ikke fordi jeg har tænkt mig at gøre det resten af livet, har nogen reele idéer/koncepter, som jeg godt kunne tænke mig at føre ud i livet. Deriblandt starte et internetbureau op. Men jag skal (forhåbentlig) starte på DTU og læse til IT-ingeniør i starten af september! Hvis jeg ikke kommer ind, kan det godt være at jeg søger arbejde i et web-bureau, eller starter op selvstændig!

På en måde er det testet, svigerforældrene har selv 'lavet' deres e-shop, eller det vil sige de købte et Win-baseret program der hedder Pehnsoft Webstore, der skulle de selv stå for designet og selv sætte sig ind i programmet. Og jeg har selvfølgelig prøvet at proppe nogen af de funktioner programmet har ind i systemet, for ikke at tale om de mangler, som de har savnet! De har givet ca. 10.000 for det hele incl. de program opdateringer de har efterspurgt. En side-indeling (side 1-2-3-4) på produktsiden kostede fx. 1.500!

Men jeg tror at jeg vil gøre som Tony B siger, næsten at forære det væk (12.000 er jo så også at forære det væk), og så videre udvikle det derfra eller lidt tilbage!

Men igen tak for de mange svar, og jeg tror at dette indlæg er noget som mange andre 'hobby-udviklere' kan bruge til noget ;)

Jeg synes at alle svar har været gode (point værd).. så hvis i alle smider nogen svar ind, så kan vi lige ordne det!
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
21. maj 2003 - 11:06 #12
Held & Lykke med studierne og iværksætteriet :)
Avatar billede phliplip Nybegynder
23. maj 2003 - 08:19 #13
Nu har jeg ventet en dags tid på de sidste skulle svare! Så nu lukker jeg spørgsmålet ;) Tillykke med pointene Tony og Lars.. Tak for svarene !

Som opfølgning, kan jeg fortælle at jeg lagde ud med et bud på 15.000! Men det var meget mere end hvad kunden havde regnet med! Så vi har indgået en non-kontant aftale :) Får en masse stumper i stedet, hvis det lykkes med det system jeg har sendt ham, så er det stumper til en markedsværdi på over 20.000! Grunden er at han kun skal betale indkøbspris, plus nok også kan trække det fra / afskrive det!
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
23. maj 2003 - 08:33 #14
Naturaløkonomi er kanon i udviklingssammenhænge ! Modtager konverterer mentalt straks de modtagne 'goder' til anskaffelsesværdi og afsender bevarer værdigheden ... :-)

Jeg er ikke overrasket over, at din kunde fik et 'chok', da han fik forelagt prisen. Når det ikke har været aftalt fra starten, har han sikkert altid haft en opfattelse af, at I var på 'vennetjenesteplanet'. Personligt synes jeg du skal være glad for, at der ikke blev rodet for meget 'professionalisme' ind i din første kontrakt. Efter min mening er den nu meget mere anvendelig som udgangspunkt for evaluering af produkt, videreudvikling og reference end 12k kr. i lommen ...

Endnu en gang: Held & Lykke ... :)
Avatar billede phliplip Nybegynder
23. maj 2003 - 08:53 #15
Ja... nu mangler jeg bare lige at lave en hjemmeside for en Ferrari-forhandler.. og så skulle den vist være i vinkel ;op