Avatar billede clean Nybegynder
20. maj 2003 - 14:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Modsat nl2br

Har haft dette oppe engang før her http://www.eksperten.dk/spm/344098 , men fik ikke rigtigt løst mit problem.
Så nu opretter jeg dette spørgsmål, mere avanceret, i håb en et brugbart svar!

I mit homemade nyheds-system gider jeg ikke skrive <br> hvergang den skal indsætte et linjeskift - derfor har jeg fixet dette lille stykke kode:

$message = nl2br(htmlentities(addslashes(trim($message))));

Når jeg skriver til databasen kan det se f.eks. sådan her ud:

"Jeg hedder Kenneth, og er 15 år gammel.
Hvor gammel er du?"

I databasen kommer det til at se sådan her ud:

"Jeg hedder Kenneth, og er 15 år gammel.<br />Hvor gammel er du?"

Men den viser det korrekt når den skal vise nyheden for offentligheden.

Så kommer mit problem:
For at kunne redigere har jeg fået et stykke kode, som gør det modsatte af nl2br når nyheden skal hentes ud i et <textarea>, og koden ser således ud:

$message = str_replace("<br />", "\n", $message);

Det bliver også vist korrekt i <textboxen>, udover at der er en fejl.
Den laver dobbelt-linjeskift i stedet for kun et enkelt.

Hvis en linje havde set sådan her ud i databasen:

"Jeg hedder Kenneth, og er 15 år gammel.<br />Hvor gammel er du?"

Så udskriver den det sådan her:

"Jeg hedder Kenneth, og er 15 år gammel.

Hvor gammel er du?"

Istedet for sådan her:

"Jeg hedder Kenneth, og er 15 år gammel.
Hvor gammel er du?"

Altså, den laver et ekstra linjeskift, end den egentlig skulle... og kan ikke helt forstå det! :/

Hvad kan problemet være... please help!!!
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 14:42 #1
hvorfor lader du det ikke være \n'er i databasen, og så laver nl2br(), når du udskriver? det er meget nemmere, og fylder et par bytes mindre i databasen!
Avatar billede clean Nybegynder
20. maj 2003 - 14:44 #2
Kan du komme med et eksempel?
Er ikke så kendt med \n og nl2br... :/
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 14:50 #3
Et tekstfelts indhold lagt ind i en database indholder automatisk linieskift, det samme gør sig gældende når du lægger det ind i et tekstfelt igen.

Derfor har qpq-mads ret i sit forslag :)
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 14:56 #4
når du smider teksten i databasen gør du ikke noget ved linieskiftene, men når du skriver ud istedet.

echo nl2br($row['message']);
Avatar billede tipsen Nybegynder
20. maj 2003 - 14:58 #5
mads' forslag er absolut bedste forslag, men det er også muligt at lave en "omvendt" nl2br() selvom det ikke kan anbefales!

$text = str_replace('<br />', '', $text);

-det udnytter at nl2br() egentlig ikke laver en decideret erstatning af \n, men bare en indsætning af <br /> ved alle \n - dvs. \n ligger stadig i teksten!
Avatar billede clean Nybegynder
20. maj 2003 - 16:13 #6
Nu begynder jeg at fatte det! :)
Og det virker...! Mange tak! :D