Avatar billede feldthaus Nybegynder
20. maj 2003 - 11:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

mod_rewrite og erstatning af ? med &

Jeg har i min .htaccess fil en lige mod_rewrite kode, indtil videre har jeg følgende:

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule ^([^/]+) /index.php?path=%{REQUEST_URI}

Ideen med ovenstående er at når brugeren spørger efter siden /forside får han uden at vide det faktisk /index.php?path=forside, hvilket også er perfekt, men nu søger jeg en metode til at få /forside?navn=peter til at blive /index.php?path=forside&navn=peter - dvs. at ? skal laves om til &. Jeg tror ikke det er så svært, men jeg forstår ikke rigtigt mod_rewrite. Jeg går ud fra at det er noget med først at erstatte alle ? med & og så udføre min kode. Håber at der er nogle som kan hjælpe mig.
Avatar billede htm Nybegynder
20. maj 2003 - 12:10 #1
Prøv og lav din rewriteRule om til:

RewriteRule ^([^/]+)/([^/]+)$ index.php?path=$1&navn=$2

Så skriver man bare www.mitdomæne.dk/forside/peter og så kommer den ind som index.php?path=forside&navn=peter
Avatar billede feldthaus Nybegynder
20. maj 2003 - 12:49 #2
Ok, jeg tror godt jeg forstår hvad du mener, men det er ikke den opbygning jeg er interesseret i. Det skal slet ikke være så smart :)

Den skal bare lave /forside?tekst=dav om til /forside&tekst=dav hvorefter jeg så kan lave endnu en rule til index.php?path=/forside&tekst=dav

Kan det ikke lade sig gøre?
Avatar billede htm Nybegynder
20. maj 2003 - 12:57 #3
prøv med:

RewriteRule ^([^/]+)?([^/]+)$ index.php?path=$1$2
Avatar billede feldthaus Nybegynder
20. maj 2003 - 13:10 #4
Ok, jeg tror du har forstået mig, men jeg kan ikke rigtigt få det til at virker (dvs. det virker ikke).

Jeg har ikke så meget styr på RewriteRule's hvad betyder: [^/] f.eks.? Jeg bruger det kun fordi det virker i det første jeg skrev :-/
Avatar billede feldthaus Nybegynder
20. maj 2003 - 13:28 #5
hvor blev du af htm :(

Det er egentligt ligegyldigt hvad [^/] betyder, bare jeg får lidt kode som virker.

Findes der ikke en guide på nettet?
Avatar billede htm Nybegynder
20. maj 2003 - 13:35 #6
Jow der findes mange guider på nettet bla. http://mbn.dk
[^/] betyder at den skal matche alt - at den er omkranset af paranteser betyder at dette er en variabel- Derfor første parentessæt matcher $1 og nummer to parantessæt matcher $2
+ betyder at strengen fortsætter, altså at det er mere end 1 tegn.
^ foran betyder start på streng
$ bagved betyder slut på streng

Jeg har desværre ikke tid til at kigge på det nu, men vil kigge på det i aften. Hvis du ikke selv har fundet en løsning inden da!
Avatar billede feldthaus Nybegynder
20. maj 2003 - 13:40 #7
Ok, da gav mig da lidt ide om hvad det handlede om - men jeg er stadig et stort spørgsmålstegn på det område :)

Jeg prøver mig lidt frem...
Avatar billede feldthaus Nybegynder
20. maj 2003 - 18:36 #8
Nå, nu prøver jeg lige at redegøre for hvad der sker:

Jeg har en fil som hedder index.php som indeholder følgende:
<?
echo $_SERVER["QUERY_STRING"];
?>

---
Case 1

Når i min .htaccess skriver:
RewriteRule ^([^/]+)?([^/]+)$ /v2/index.php?path=$1$2

Og skriver: forside?id=10 i adresselinjen får jeg følgende output fra min index.php:
path=forside

---
Case 2

Men når jeg ændrer min .htaccess til:
RewriteRule ^([^/]+)?([^/]+)$ /v2/index.php?path=$1
(dvs. uden $2 tilsidst)

Og skriver: forside?id=10 i adresselinjen får jeg følgende output fra min index.php:
path=forsid

Dvs. uden det sidste 's'... og i det hele taget virker det med at lave ? til & overhovet ikke.

Jeg håber på noget mere hjælp... plz

[ hvor er du htm :) ]
Avatar billede htm Nybegynder
20. maj 2003 - 22:50 #9
Ja ja tålmodighed - jeg sagde i aften ;O)

Jeg vil dog sige at det ikke kan lade sig gøre, da ? fungerer som enten en wildcard i RewriteRule eller hvs denne escapes fungerer det som en variabel tildeling og bliver derfor ikke fanget i RewriteRule! Desværre :-(
Avatar billede feldthaus Nybegynder
21. maj 2003 - 11:51 #10
Hmm, det er jo mildest talt noget møg :-(

Nå, jeg vil prøve at få noget auto_append_file og auto_prepend_file til at fungere i php, hvis der ikke er andre muligheder.