Avatar billede lauritsen Nybegynder
27. november 2000 - 17:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

\"no init found\" efter strømafbrydelse

ups.. jeg kom til at slukke for maskinen (Redhat 6.1) uden at lukke den ned. Eller rettere; jeg blev nødt til det. Sagen er den, at har en box stående, som normalt ikke er tilsluttet skærm, tastatur, mv, da den kun tjener servermessige formål.

Forleden ville jeg så (via telnet som normalt) dele indholdet af en cdrom (/mnt/cdrom) med en maskine på netværket, der ikke har cdromdrev. Dette gik galt på en eller anden led - umount kunne ikke findes og drevet kørte på fuld tryk, og i sidste ende mistede jeg også telnetforbindelsen, men det er ikke så meget det.

Det er mere det, at jeg som følge blev nødt til at tage strømmen og genstarte. Dette var dog lidt af en satsning at tage, men jeg kunne ikke se andre muligheder - og det gik da også galt. For når jeg starter op igen, er følgende det sidste den skriver inden den stopper:

---

md driver 0.90.0 MAX_MD_DEVS=256, MAX_REAL=12
raid5: measuring checksumming speed
  8regs    :  129.159 MB/sec
  32regs    :    94.107 MB/sec
using fastest function: 8regs (129.159 MB/sec)
scsi : 0 hosts.
scsi : detected total.
md.c: sizeof(mdp_super_t) = 4096
Partition check:
hda: hda1 hda2 < hda5 hda6 hda7 hda8 hda9 >
hdc: [PTBL] [623/64/63] hdc1
RAMDISK: Compressed image found at block 0
autodetecting RAID arrays
autorun ...
... autorun DONE.
VFS: Mounted root (ext2 filesystem).
autodetecting RAID arrays
autorun ...
... autorun DONE.
VFS: Mounted root (ext2 filesystem) readonly.
change_root: old root has d_count=1
Trying to unmount old root ... okay
Freeing unused kernel memory: 64k freed
Kernel panic: No init found.  Try passing init= option to kernel.

---

Her står markøren og blinker, uden at ville tage imod kommandoer - dog virker CTRL+ALT+DEL (maskinen lukkes ned og genstarter)

Er den helt gal (no init found)? Hvad gør jeg?
Avatar billede lbhansen Nybegynder
27. november 2000 - 17:15 #1
prøv at få fat i en bootdisk, og kør lilo igen. Det virker som om konfigurationen er gået galt.( hvis du bruge lilo )
Avatar billede lauritsen Nybegynder
27. november 2000 - 17:47 #2
lilo? den kommer da fint over lilo i opstarten?!? Med en bootdisk sker nøjagtig det samme. Med en rescuedisk kommer jeg til en bash, men hvad skal jeg her, siger du? \"køre lilo\"? hur?

(jeg har også prøvet at køre e2fsck /dev/hda1, som også kunne tænkes at udrydde problemer efter en gal genstart, men uden held)
Avatar billede lbhansen Nybegynder
27. november 2000 - 18:00 #3
for at køre lilo fra en rescue disk.
mkdir disk1
mount /dev/hda1 disk1
/disk/sbin/lilo -r /disk1 -C etc/lilo.conf
Hvis ikke det virker. Så prøv at redigere din lilo.conf og fjern linjen med initrd, og gør det samme igen.
Avatar billede andmar Nybegynder
27. november 2000 - 22:50 #4
Prøv at skrive linux init 3
ved opstart (LILO promt)
Avatar billede lauritsen Nybegynder
16. december 2000 - 01:42 #5
ikke noget af det hjalp - desværre.. jeg har geninstalleret linux..