Avatar billede tovarisj Nybegynder
19. maj 2003 - 19:08 Der er 14 kommentarer

font som ikke er i brugers font mappe

Hey

Jeg er i den situation at jeg skal lave noget tekst på et firmas hjemmeside som skal matche deres logo's font type. Men da dette ikke er nogen helt almindelig font bliver jeg nødt til at have den liggende på serveren og bruge den på den måde, jeg ved det kan lade sig gøre jeg ved det ikke er super fedt og det er garenteret også besværligt.

Men hvor om alting er så kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan. Jeg er interreseret i en løsning som ikke laver billeder via php.

Med Venlig Hilsen

MonoTovarisj
Avatar billede Spotgun Seniormester
19. maj 2003 - 19:11 #1
Er du helt sikker på, at man kan det? Anyways, jeg er da i hvert fald interesseret i at se hvorda, hvis det kan lade sig gøre...
Avatar billede tovarisj Nybegynder
19. maj 2003 - 19:14 #2
jo, jeg ved man kunne i gode gamle dage. Men det kan godt være at det er blevet skrottet igen. Ved den har været oppe før her på eksperten, men kan ikke finde det.
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. maj 2003 - 19:27 #3
Nej det ka' man da ikke.
Fonts er jo copyright beskyttet - så de kan ikke downloades til brugeren.
Men ellers er der en måde at teste om brugeren har en font:
http://www.webreference.com/dhtml/column30/index.html
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 19:38 #4
Du kan gøre det med WEFT, det understøttes af Internet Explorer, jeg ved ikke med andre browsere.

http://www.microsoft.com/typography/web/embedding/weft/default.htm
Avatar billede tovarisj Nybegynder
19. maj 2003 - 22:01 #5
doggy82: ikke alle fonte er copyright beskyttede ..

el_barto: Ja det virker desværre kun med IE ...
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. maj 2003 - 22:49 #6
ja ja det ved jeg godt - men det ved browseren jo ikke noget om.
Nogen som har prøvet WEFT ?
Avatar billede tovarisj Nybegynder
19. maj 2003 - 22:59 #7
ja .. men det virker kun med Ie ... det man gør er at lave en edi epi epo (eller noget i den stil) fil som ligges sammen med filen du bruger skriften i og IE ved så at den skal lede efter skrifttypen i den fil. Men lidt trist når det kun er IE der ved at den skal kigge i den fil.

Og det er jo åbenbart meget svært at lave browserne sådan så de bare kan kigge efter en open source font og så bruge den istedet for at lave mærkelige filer som kun IE kan finde ud af at bruge. :)

Håber der er nogen der kan huske hvordan man har kunnet gøre. For jeg er næsten 100% sikker på at det kan lade sig gøre på en mere listig måde ..
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 22:59 #8
Ja, jeg har selv prøvet det. Hvis man gider at sætte sig ind i det er det meget sjovt...men WEFT programmet er ikke ret logisk, og man skal virkelig prøve sig frem før man fatter ideen.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 23:03 #9
Nej, det kan ikke lade sig gøre på andre måder. Det er en del af CSS2, og det hjælper ikke hvis de andre browsere ikke vil understøtte det.
Avatar billede tovarisj Nybegynder
19. maj 2003 - 23:04 #10
ja og man for kun lov til at gemme filen direkte på serveren .. ihvertfald lige sådan som jeg opfattede det :)
Avatar billede tovarisj Nybegynder
19. maj 2003 - 23:05 #11
euv euv .. så må jeg jo genere nogle filer i php :)
Avatar billede tovarisj Nybegynder
19. maj 2003 - 23:05 #12
hmm .. ikke genere men generere :) stakkels php filer :) lol ..
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 23:13 #13
Du kan snildt gemme filen lokalt, du skal bare vælge file:// og f.eks. gå ud på skrivebordet :)

Hvorfor er det så vigtigt at det er præcis den font?
Avatar billede tovarisj Nybegynder
19. maj 2003 - 23:34 #14
heh .. der afslørede jeg så lige hvor lidt jeg egentligt havde leget med programmet :)

sådan vil de have det .. har prøvet at tale dem fra det :)

men det er heller ikke det store problem brødtekst og sådan skal ikke være den font .. det er kun overskrifter og menu og sådan ..