Avatar billede imay Nybegynder
19. maj 2003 - 18:26 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

DOS-lyd

OS WIN98,onboard lyd - MB SIS735. Jeg kan ikke få min lyd til at fungere i DOS. Har prøvet at følge manualen, men synes ikke, det fungerer.

Har nogle få DOS-spil, jeg gerne ville kunne spille - og det er ikke helt så sjovt uden lyd :(
Avatar billede halifax Nybegynder
19. maj 2003 - 18:40 #1
har du et link til den manual, så vi online kan læse, hvad der står?
Avatar billede henninga Novice
19. maj 2003 - 21:15 #2
Har du prøvet at hente driver her hos Sis  http://download.sis.com/sisdlc/driver_select.jsp

HenningA
Avatar billede michael2690 Nybegynder
19. maj 2003 - 21:21 #3
har du husket at forbinde den lille højtaler til dit bundkort??
Avatar billede imay Nybegynder
19. maj 2003 - 23:38 #4
Til Michael : ??? min lyd fungerer fint i WIN - så hvad mener du ?? Det er et sps om at konfigurere mit lydkort, så DOS kan "forstå det" - altså incl. skrive i autoexec
Avatar billede imay Nybegynder
19. maj 2003 - 23:46 #5
Hej Henning : Ja jeg har downloaded 7012 tidligere, men fik den ikke til at virke, selvom jeg tror, jeg fulgte den medfølgende vejledning ... ;)))
Avatar billede imay Nybegynder
19. maj 2003 - 23:47 #6
Til Halifax : Jeg tror ikke, at manualen er tilgængelig online - den fulgte med download af filen 7012(se under Hennings kommentar)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. maj 2003 - 14:36 #7
Typisk bliver der indsat en linie i autoexec.bat, der fortæller addresse og irq på lydkortet og det er ad den vej at dos spil kan få lyd på.
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 T6
Avatar billede imay Nybegynder
20. maj 2003 - 15:07 #8
Hej - jeg prøvede (måske naivt) at efterskrive din "smøre" i min autoexec - men det virker ikke.
I kontrolpanel får jeg følgende oplysninger om min lydenhed :
IRQ 11
Input/output DCOO - DCFF  ; D800 - D83F
Hvad det ellers kan bruges til ;)
Jeg har AIDA, så jeg kan muligvis finde andre oplysninger, men er lidt i tvivl om, hvordan jeg finder dem
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. maj 2003 - 15:16 #9
Formatet er følgende:

SET BLASTER=Axxx Dx Ix H5 Pxxx T6
where Axxx = I/O Port
Dx = the DMA channel
Ix = the IRQ
Pxxx = the MIDI Port

Jeg har xp, så jeg kan ikke lige finde de steder hvor du skal kigge.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2003 - 15:51 #10
Jeg har downloadet driveren (zip-fil) nævnt ovenfor. Såvidt jeg kan se er der ingen driver til DOS til indlæsning via autoexec.bat eller config.sys for den sags skyld.
(Til gengæld er der et AudioRack program, som virker udmærket på mit system med VIA AC 97 lyd)  :)

SIS735 har også et AC 97 lydsystyem onboard. Det er tvivlsomt om du får DOS lyd ved at indsætte variablen SET BLASTER som foreslået ovenfor.

Har du et sted i BIOS i retning af "SoundBlaster emulering" eller "kompatibel"? Det kan være du ved at aktivere det, kan få DOS lyd til at virke.

Mange (de fleste ældre) DOS spil er afhængig af, at der angives I/O, DMA og IRQ efter SoundBlaster standarden.

Har du manual til dit bundkort/BIOS der måske angiver noget om SoundBlaster kompatibilitet?
Avatar billede imay Nybegynder
20. maj 2003 - 16:23 #11
Der står intet i manualen om SoundBlaster kompatibilitet - jeg har været i BIOS - det eneste, jeg kunne finde var flg. Onboard AC'97 Sound "enabled" Derudover har jeg "enabled" USB i Dos ... men det virkede ikke efter hensigten. Er du sikker på, at de rigtige "tal" i Autoexec ikke løser problemet ???
Avatar billede jpvj Nybegynder
20. maj 2003 - 16:33 #12
Hvis du skal kunne få lyd ud af et gammelt DOS spil, så skal dit kort være SoundBlaster Pro/16/32 kompatibelt.

Se i din manual om det er nævnt.

Dernæst skal du have dit spil til at bruge de indstillinger som du angiver for lydkortet. SET BLASTER er blot en en environment variable, der bruges til at "læse" indstillingerne på en let måde. Du skal derudover have en DOS emuleringsdriver/program kørende, der kan mappe lyden til onboard kortet.

JP
Avatar billede henninga Novice
13. juli 2003 - 03:23 #13
Feedback ???
Avatar billede imay Nybegynder
13. juli 2003 - 16:41 #14
Hi guys - ingen af delene virkede - så for fainess skyld (tak Henninga) har jeg fordelt pointene imellem jer. :)) - tak for hjælpen