Avatar billede maz21 Nybegynder
19. maj 2003 - 15:01 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket program?

Hvilket program kan man bruge til at kopiere en DVD-film ned på sin harddisk for derefter at afspille den direkte fra harddisken?

Er det overhovedet muligt at udføre denne procedure hvis ikke man har et DVD-drev i sin computer?
Avatar billede game_tracker Nybegynder
19. maj 2003 - 15:03 #1
det er ikke lovligt at kopir sine dvd film mere mm det er priv optaglser
Avatar billede mc_goblen Praktikant
19. maj 2003 - 15:03 #2
Du kan ikke rippe en DVD hvis du ikke har et DVD-drev i din computer. Desuden er det ved at være noget rod at rippe dine egne DVD'er eftersom der ligger et krypterings-bit på skiven.

- men lad os lige slå fast at det er fuldt lovligt at tage en kopi af din DVD-skive! :)
Avatar billede mc_goblen Praktikant
19. maj 2003 - 15:04 #3
- Hvis det vel og mærket er dig der er ejeren af DVD'en.
Avatar billede game_tracker Nybegynder
19. maj 2003 - 15:05 #4
men er det en priv optagelse så er http://www.dvdcopyone.com/ god

mc_goblen> er ikke lovligt hvis det er en han hr købt (fx the matrix)
Avatar billede game_tracker Nybegynder
19. maj 2003 - 15:06 #5
hr=har
Avatar billede maz21 Nybegynder
19. maj 2003 - 15:10 #6
Jeg har fået en DVD-film i gave men jeg har ingen DVD-afspiller så jeg tænkte at jeg måske kunne rippe den på computeren med mit almindelige CD-rom drev.
Men lad os så sige at jeg havde en DVD-afspiller i computeren, ville det så være ulovligt at rippe den?
Avatar billede game_tracker Nybegynder
19. maj 2003 - 15:10 #7
som goblen siger så skal du ha et dvd drev for at kunne læse en dvd skive

men hvis du får det så kan du downloade programmet her http://download.com.com/3000-2194-10173518.html?tag=lst-0-8
Avatar billede game_tracker Nybegynder
19. maj 2003 - 15:11 #8
ja så må du ikke tage backup af den
Avatar billede thehidden Nybegynder
19. maj 2003 - 15:11 #9
Du kan bruge DVD2SVCD som er gratis og det kan du finde på sourceforge.com eller du kna bruge TMPGEnc som du finder på http://www.pegasys-inc.com/e_main.html , men dette program har kun en prøveperiode på 30 dage. Hvordan du kopiere fra DVD til VCD/SVCD/AVI (AVI = DivX/XviD), disse er de mest gældende formater der findes, kan du finde svar på på http://www.dvdrhelp.com/

thehidden
Avatar billede mc_goblen Praktikant
19. maj 2003 - 15:13 #10
Game Tracker --> Det er fuldt lovligt at kopiere en DVD - også The Matrix

http://www.kum.dk/sw5386.asp

"Lovlige kopier
Du må gerne:
- Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
- Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
- Kopiere en cd/dvd lånt på biblioteket
- Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
- Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
- Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
- Kopiere værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
- Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder kryptering på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
- Bryde en dvd-regionskode
"
Avatar billede thehidden Nybegynder
19. maj 2003 - 15:15 #11
Det skal dog siges at det tit er en rimelig kompliceret proces du skal lave, men der findes dog detaljerede guider, så sørg for at have de programmer OG versioner som guiden beskriver og følg den til punkt og prikke. Så skulle det være muligt at få et decent resultat

thehidden
Avatar billede maz21 Nybegynder
19. maj 2003 - 15:16 #12
Hvad så hvis jeg låner en film i BlockBuster, må jeg kopiere denne??
Avatar billede thehidden Nybegynder
19. maj 2003 - 15:16 #13
det mc_globen siger er rigtigt, men vær opmærksom på at lovgivningen på dette punkt er ved at blive ændret (hvis det bliver til noget!) af Lone Espersen

thehidden
Avatar billede thehidden Nybegynder
19. maj 2003 - 15:18 #14
Nej det tror jeg ikke fordi du har hverken lånt den af en ven/biblioteket som en gratis ydelse, men heller ikke købt den, hvilket indebærer at du betaler en fuldpris som giver dig ejerrettigheder over denne DVD i uendelig tid, såfremt du ikke bryder loven eller på anden måde misbruger DVD'en.

thehidden
Avatar billede game_tracker Nybegynder
19. maj 2003 - 15:18 #15
hmmm weird jeg har nogle gange fået et link af en coadmin om det (at det ikke var lovligt)
Avatar billede mc_goblen Praktikant
19. maj 2003 - 15:20 #16
Jeg er ikke helt sikker med hensyn til at låne en film i BlockBuster også rippe den, men tror faktisk godt at du må.

Men men men... De kære film-udgivere er så søde at de altid ligger en masse Ekstra guf på skiven, så det lige præcis overskrider de 4,7 GB der kan ligge på en alm. DVD-skive, så det er ikke sådan lige til at klare...

- men jeg vil lige sige at jeg aldrig har prøvet, eller nogen siden haft et DVD-drev i min computer, så alt det jeg skriver er altså kun "min viden" så stol ikke blindt på mig! ;)
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 20:04 #17
Ulovlige kopier
Du må ikke:

Kopiere en kopi-cd eller kopi-dvd, når du har fået/lånt kopien af andre
Kopiere værker hentet på nettet, når de er lagt ud uden kunstnerens eller ophavsmandens samtykke
Forære en kopieret cd/dvd væk
Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
Videresende et digitalt leveret værk via din e-mail

Bryde en kopispærring med henblik på at fremstille en kopi af en musik-cd eller dvd-film. <----- læg mærke til denne linie :o)

Og nej, det er ikke lovligt at tage backup af sin DVD eller CD'er, hvis der er kopispæring på, og det er der på alle DVD film i dag (stort set)