Avatar billede yepper Nybegynder
19. maj 2003 - 11:03 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Script der sletter profiler - logon/off ?

Hej

Vi har et netværk med en W2K-server/domm contr. + AD og en masse klienter der bliver benyttet af forskellige brugere. Jeg kunne godt tænke mig at den lokale profil på klienten automatisk bliver slettet efter brug, problemet er at når der har siddet mange mennesker ved den samme arb. station hober profilerne sig efterhånden op og fylder C: godt op. Det gør ikke noget at profilen bliver nulstillet ved hver login, da det ikke er meningen at brugere skal gemme lokalt.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 11:10 #1
Du kan sætte det op, så brugeres profil bli'r gemt på serveren, og ikke lokalt på klienten.
Kig her på denne guide: http://webguider.dk/HeleIndholdet.asp?Nyheder
leksion 6
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 11:18 #2
Så skulle klienterne indstille sig selv til at bruge "roaming profiles"
Avatar billede yepper Nybegynder
19. maj 2003 - 12:05 #3
Tak :) Så er problemet vel 'bare' flyttet over på serveren ? Eller er det meningen at alle så bare henter en standard profil fra serveren ?
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 12:28 #4
Brugerens profil blir' simplethen gemt på serveren, så uanset hvilken klient brugerene logger på, vil han ha' den samme profil.
Avatar billede yepper Nybegynder
19. maj 2003 - 12:35 #5
Det var det jeg frygtede. Problemet er med mange brugere der godt kan lide at DL alt muligt forskelligt som fylder og pt. gemmer det meste på deres skrivebord. Alt det vil så komme til at ligge på en fælles server og tro mig, den bliver hurtigt fyldt ;o) Jeg ville som sagt allerhelst ha at de gemte deres skidt i de respektive mapper på serveren hvor der så er kvota på. Deres profil må gerne ligge lokalt, men skal bare slettes når de logger af/på. Kan dette klares fra serveren vil det selvfølgelig også være fint ?
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 13:20 #6
@echo off

rem Variablen Skip sættes til de profiler der IKKE skal slettes.
set Skip=All Users Default User

for /f "delims=" %%a in ('dir /A:D/B/O "%SystemDrive%\Documents and Settings\"') do (
  echo  %Skip% | find /i "%%a" >nul
  if errorlevel 1 (
    rd "%SystemDrive%\Documents and Settings\%%a" /s /q
  )
Avatar billede yepper Nybegynder
19. maj 2003 - 13:23 #7
Øhhh ?? Ja og hvad gør jeg så ? Følger der en ordbog med ;o)
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 13:36 #8
Kopier teksten mellem de stiblede linier ind i notepad, og gem filen som SletProfiler.cmd eller SletProfiler.bat

----------------------------------------------------------------------------
@echo off

rem Variablen Skip sættes til de profiler der IKKE skal slettes.
set Skip=All Users Default User

for /f "delims=" %%a in ('dir /A:D/B/O "%SystemDrive%\Documents and Settings\"') do (
  echo  %Skip% | find /i "%%a" >nul
  if errorlevel 1 (
    rd "%SystemDrive%\Documents and Settings\%%a" /s /q
  )
----------------------------------------------------------------------------
Du bad om et script, så jeg troede at du vidste hvad et script er.
:-)
Avatar billede yepper Nybegynder
19. maj 2003 - 13:52 #9
Sorry, min fejl ;o) Jeg VED man kan lave et script, bare ikke hvordan ? OK, jeg laver en .bat fil. Skal jeg bare skrive de brugere (Default, admin etc)ud i et eller skal de være semikolon sepererede ?

pkt. 2 Hvordan får jeg så scriptet/bat filen afviklet ? Laver jeg bare henvisninger under 'start' eller er der en bedre måde ?
Avatar billede yepper Nybegynder
19. maj 2003 - 13:57 #10
OG... vil en bruger der logger på, som ikke har rettigheder til at slette på c: kunne afvikle scriptet og dermed slette alligevel ?
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2003 - 14:20 #11
Det bedste er nok at køre det som et Startup script. Så bliver alle profiler slettet, hver gang maskinen startes, undtagen dem der er sat i variablen Skip. Der har jeg allerede sat All Users og Default User. Så dise 2 profiler bliver ikke slettet, som scriptet er på nuværende.

Det virker som du er på bar bund. Så jeg skal bruge nogle flere oplysninger, hvis jeg skal hjælpe dig videre.

1) Hvilket operativ system kører dine klienter, og hvilket sprog?

2) Er det alle dine klienter der skal have slettet profiler?

3) Hvor bliver profilerne bliver gemt. På min maskine er det C:\Documents and Settings (Den er på engelsk).

4) Hvad er det nøjagtige navn på de profiler der ikke skal slettes. På min maskine er det, All Users og Default User (Den er stadig engelsk).
Avatar billede yepper Nybegynder
19. maj 2003 - 15:42 #12
Cool ;o) Ja jeg er helt på bar bund, når det kommer til scripting !

1) OS er Win 2000 sp2 og på dansk
2) JA det er alle klienterne der skal have slettet profilerne
3) Profilerne bliver gemt ganske som på din altså - C:\Documents and Settings\
4) De profiler der IKKE skal slettes hedder, Administrator, Administrator.CMKWORLD og All Users

Håber det kan hjælpe ? Er villig til at fordoble point hvis du kan ryste et script ud af ærmet :o) som kan klare problemet.
Avatar billede janius Nybegynder
19. maj 2003 - 19:20 #13
Du bruger jo AD så det letteste ville vel være at lave en group policy for de brugere, der skal have denne "regel" trukket ned over hovedet og der er flere muligheder;
Laver du en group policy for en OU er der en løsning (baseret på brugeren) der hedder "limit profile size". Den er perfekt at bruge hvis der anvendes roaming profiles.
På maskinniveau har du mulighed for at vælge, at cached copies of roaming profiles skal slettes og så er du da ovre det problem.
Med roaming profiles er fordelen jo også for dine brugere, at de har samme skrivebord uanset hvilken maskine de kommer til.
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 12:19 #14
Hej yepper

Dit script skal se sådan ud:
----------------------------------------------------------------------------
@echo off

set Skip=Default User All Users Administrator Administrator.CMKWORLD

for /f "delims=" %%a in ('dir /A:D/B/O "%SystemDrive%\Documents and Settings\"') do (
  echo  %Skip% | find /i "%%a" >nul
  if errorlevel 1 (
    rd "%SystemDrive%\Documents and Settings\%%a" /s /q
  )
----------------------------------------------------------------------------
Gem det som: DeleteUserProfiles.cmd i mappen C:\TEMP på din DC.

Følg guiden på dette link:
http://www.mcseforum.dk/?Destination=/Artikler/Windows2000Server/1/default.asp

:-)
Avatar billede yepper Nybegynder
20. maj 2003 - 13:19 #15
COOL ;o) tak for hjælpen !! og til Janius - det er ganske vist sandt hvad du skriver, men tpo's hjælp klarede hurtigt skærene, så derfor point til tpo :o)

Endnu en gang tak !
Avatar billede yepper Nybegynder
20. maj 2003 - 13:21 #16
Og så lige - tpo ! Jeg lovede at doble op, men kan ikke få lov til at gi dig flere point, ej heller i avanceret. Håber du klarer den ellers kan jeg oprette et 'dummy spørgsmål' og gi dig hvad jeg lovede der ?
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2003 - 13:33 #17
Hej yepper

Det er ligegyldigt med point. Det sjove er, den udfordring der kan ligge i nogle af spørgsmålene.
:-)