Avatar billede jasbg Nybegynder
18. maj 2003 - 01:18 Der er 5 kommentarer

Nogen der har erfaring med Ghdsl - net ?

Hej Eksperter !

Hos os har vi NetCafe' med foreløbig 32 Pc (planlagt udvidet til ca 50 ),der er opkoblet i lan og på internet.
Vi har indtil nu haft Sonofon net - med det kører så håbløst at vi er nødsaget til at finde en anden løsning.
Vi har i dette øjeblik en bestilling liggende hos TDC på Ghdsl net (2,3 - 2,3), som er planlagt til at blive installeret den 10 juni 03.

Problemet / Problemerne:

1: Vi har bestilt og er blevet lovet 64 faste IP adresser (hver Game-Pc sin egen faste adresse)

2: Hvilken router (formodentlig Cisco) er mesdt velegnet til formålet.  Har kig på en Cisco 1721 (m en WIC 1shdsl Wan If). Er det den rigtige Router for os ?
Kan den håndtere de faste IP'er - helt frem til den enkelte PC - på Lan nettet.

3: Ghdsl er ekstremt dyrt - koster faktisk kr 40.000 om året (inkl moms) - hvilket i realiteten er for dyrt i forhold til den indtægt vi har.

4: Burde vi kunne klare os med f.eks 2 x Adsl pro 2048/512 linier (ville koste langt under det halve) og hvilken router skulle vi i så tilfælde bruge  ?

4: Måske køre Load Balancing på disse flere Wan linier ?

-----------------------------------------------------------

Findes der nogen eksperter her på området - som kan hjælpe os med at finde den rigtige løsning - så finder vi nok en måde at kompensere vedkommende for udført arbejde !

Jasbg
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
19. maj 2003 - 09:12 #1
Umiddelbart ville du jo kunne klare dig med en god switch til din GHDSL linie, men det ville selvfølgelig ikke være optimalt.

Personligt synes jeg 2 x 2Mbit linie lyder mere fornuftigt.
Avatar billede jasbg Nybegynder
19. maj 2003 - 13:29 #2
Problemet er Ghdsl Linien. Det er tilsyneladende en så forholdsvis ny teknik at der ikke findes meget udstyr der kan håndtere det.

Jeg har gravet meget på nettet for at se hvilke løsninger der findes. Og det er faktisk ikke lykkedes mig at finde et simpelt modem - til Ghdsl.

Og modemet leveres ikke med' fra leverandøren som ved adsl. Det er faktisk en router med indbygget modem der leveres med standard (Efficient, SpeedStream 5950).  Og nu er problemet så at denne router iflg TDC ikke kan håndtere de mange faste IP adresser.

TDC kan rent faktisk ikke levere en router der, med sikkerhed kan klare opgaven.  De har en Cisco 828 på programmet, men den er ikke garanteret til at håndtere mere end en 10 - 15 brugere.  Derfor skal vi selv ud at finde en Router - som TDC ikke vil supportere.  Om med de priser der er tale om her - føler jeg át det begynder at ligne lidt af et gamble.

Oprettelse alene koster kr. 6000 ex moms (tilbud) Det router udstyr (vi selv tror/håber på) koster ca kr 10000  - og vi er nødt til at købe det direkte i USA - da det ikke kan købes herhjemme. Når heroven i lægges - en kvartals pris på kr 10.000 for linien, så føles det som et seriøst gamble.
Kommer skidtet ikke til at køre tilfredsstillende - kan TDC jo bare ryste på skuldrene og sige, nå.

Adsl er nogle helt andre priser - her kan du gå direkte i et netkort på en PC (som vi kører idag) Routeren giver faktisk ofte kun problemer på en NetCafe men al sin unødvendige beskyttelse.

Så vi overvejer stadig sagen.
-----------------------------------------

Jeg vil spørge igen:  Nogen der har erfaring med Ghdsl  ?
Avatar billede rst Nybegynder
26. maj 2003 - 13:56 #3
Jeg ville holde mig langt væk fra DSL forbindelser, ud fra økonomi og opgraderings muligheder.

FWA er et yderes fornuftigt alternativ, da disse er forholdsvist billige, og kan opgraderes løbende (køre fra 2 mbit/s optil 655 mbit/s). (Yderligere kan du typisk presse din leverandør til at fortage installation på 1 uge.

Jeg kan oplyse følgende priser (fra www.jay.net):

2 mbit/s
Etablering kr. 8.000,00
Månedspris kr. 1.700,00

4 mbit/s
Etablering kr. 11.000,00
Månedspris kr. 2.800,00

6 mbit/s
Etablering kr. 17.000,00
Månedspris kr. 3.600,00

8 mbit/s
Etablering kr. 20.000,00
Månedspris kr. 4.500,00

.. FWA er fuld duplex,..
Avatar billede jasbg Nybegynder
26. maj 2003 - 17:02 #4
Vi kører FWA idag (Sonofon) - og det fungerer altså desværre ikke ret godt.
For det første er ping tiderne (responce tider) generelt for dårlige. Min 60 og oftest en 70- 80 stykker(ms)
Dernæst er linien generelt meget ustabil. Falder ofte ud - og tester du den ! - Så overholder den ALDRIG - den lovede Up- og Download ydelse !

Nu er behovet jo forskelligt til almindelig industri og et Game Center, så det er muligt at FWA linerne fungerer fint til Industri formål. Men den vi har prøvet egner sig i hvert tilfælde ike til et Game Center.

-----------------------------------------
Kender du noget til Ping tider på Jay Net. Alt andet lige må man vel formode at det er noget af det samme som Sonofon.
Min personlige fornemelse er at Ping-forsinkelsen (på en 30- 40 ms) i forhold til faste linier må ligge i det faktum at signalet - skal igemmen sende-udstyr (4 gange) i forhold til faste kobber forbindelser.
Avatar billede rst Nybegynder
26. maj 2003 - 17:16 #5
De linier jeg har prøvet (dvs. 2 stk) var fra butler (det er mig bekendt dem jay.net bruger til FWA). DE har begge virkede upåklagligt, ping tiderne er på 6-20 ms (De kan være højere, men det er undtagelsen iforhold til reglen).

Mht. gamming over FWA, så ved jeg at der er RIGTIG mange internet cafer som køre med denne type forbindelse, bla. www.nethouse2000.dk (det kan du jo prøve forbindelsen live :D)