Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 10:14 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Hent data fra DB

Hej.

Jeg har nu rodet med PHP og MySQL de sidste par dage - og jeg må sige, at jeg er mindre tilfreds med måden hvorpå PHP arbejder med at hente data. Den virker ikke videre logisk.

Nogen der kan se fejl her :

<?php

$bruger = "Admin";

$conn = mysql_connect("localhost", "usr", "psw");
mysql_select_db("db");
$resultat = mysql_query("select pass from users where user = $bruger");

while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
  echo "password: ".$raekke['pass'];
};

?>

Yderligere vil jeg meget gerne have links til guides mm. der kan forklare tingene ordentligt :)
Avatar billede razor Nybegynder
15. maj 2003 - 10:21 #1
Hvad er det der ikke virker logisk? :-)
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 10:26 #2
well, er bare vant til ASP, hvor man blot skaber forbindelse til Access-databasen, og efterfølgende bruger man rs til at hente data med. Det er da meget nemmere :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 10:27 #3
I PHP skal du bruge While-sætninger, variabler og hvad ved jeg ? :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 10:32 #4
Findes der ikke en løsning som den i ASP ?
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 11:22 #5
Hvad er der fx. galt her :

$raek = mysql_fetch_array($resultat);
echo "password: ".$raek[pass];

hurde en sådan handling ikke være muligt ? Eller er problemet, at databasen ikke blever gennemløbet, og derfor kun når til første række ?
Avatar billede sito Nybegynder
15. maj 2003 - 11:42 #6
echo "password: ".$raekke[pass];
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 11:46 #7
Sito > Som du kan se, så har jeg også prøvet dette. Kan jeg ikke bruge førnævnte løsning ?
Avatar billede avminarm Juniormester
15. maj 2003 - 11:51 #8
jeg tor måske prob liggei $bruger - hvor kommer den fra - hvis det er fra en form skal den måske hedde $_POST['bruger'] og så skal du putte '' omkring
Avatar billede sito Nybegynder
15. maj 2003 - 12:13 #9
Du er sikker på at du har en værdi i db der hedder Admin, og et feltnavn der hedder bruger?
Avatar billede sito Nybegynder
15. maj 2003 - 12:16 #10
feltnavn bruger ligegyldigt, sorry.
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 14:13 #11
Jeg har fundet fejlen - her :
$resultat = mysql_query("select pass from users where user = $bruger");

Problemet ligger ved "where user = $bruger" - men hvad kan jeg så skrive i stedet ?
Avatar billede sito Nybegynder
15. maj 2003 - 14:23 #12
Kan du ikke slette din $bruger, og istedet skrive;

$resultat = mysql_query("select pass from users where user = Admin");
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 14:28 #13
Ideen er jo netop, at admin skal kunne erstattes af en hvilken som helst person, som lagres i en variabel (username kommer fra en form, og skal derfor requestes)
Avatar billede cbolvig Nybegynder
15. maj 2003 - 14:35 #14
Prøv at lægge din querytekst i en variabel og husk apostroffer om din textværdi:
$query="select pass from users where user = '".$bruger."'";
echo $query; #får du så hvad du venter?
$resultat = mysql_query($query);
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. maj 2003 - 14:38 #15
Prøv med:

Jeg har fundet fejlen - her :
$resultat = mysql_query("select pass from users where user = '$bruger'");

og husk, at PHP er case-sensitive med variabelnavne ligesom mysql er det - det er ASP ikke så vidt jeg ved...
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 14:39 #16
Well, jeg fandt selv ud af det. Flg. blev løsningen :
$resultat = mysql_query("select pass from users where user='$bruger'");

- og nu jeg sidder og kigger spm'et igennem, så kan jeg se, at jeg havde overset en ganske klog kommentar fra AvMinArm, som gav mig ideen til løsningen.
- Tak :)

Smider du et svar ?
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 14:40 #17
Tipsen > Hov, havde ikke set din kommentar. Men din var jo meget nøjagtig, så du får også lidt points ;-)

- smid et svar :)
Avatar billede sito Nybegynder
15. maj 2003 - 14:41 #18
Okay. Du har lavet en formular på en anden side, som du sender til denne fil vha. action. Er dette korrekt?
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. maj 2003 - 14:42 #19
Dvs. alt i alt: (for lige at lære dig lidt "pæn" kode!)

<?php

$bruger = 'Admin';
//kobler op og giver fejlmeddelelse ved kiks!
$conn = mysql_connect('localhost', 'usr', 'psw') or die(mysql_error());
//vælg db og giv fejl ved kiks
mysql_select_db('db') or die(mysql_error());
//udfør forespørgsel og giv fejl ved problemer
$res = mysql_query("select pass from users where user = '$bruger'") or die(mysql_error());
//alternativ udtrækning:
while (list($pass) = mysql_fetch_row($res)) {
  echo "password: $pass";
}
?>

og hvis det er forventet, at forespørgslen altid returnerer en eller 0 rækker fra tabellen behøver du ikke en while-løkke.
Avatar billede tipsen Nybegynder
15. maj 2003 - 14:44 #20
Så vil jeg da lige følge op med svar :-)
Avatar billede webcreator Nybegynder
15. maj 2003 - 16:17 #21
Tipsen > Mange tak for "tips'en" :-)
Er glad for, at du gider ta' dig tid til lige at rette min kode lidt til :-)

- Også tak til jer andre.

AvMinArm > Smider du et svar ?
Avatar billede avminarm Juniormester
17. maj 2003 - 23:28 #22
ok