Avatar billede sreddy Nybegynder
14. maj 2003 - 17:20 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

svært. Retning i grader i forhold til X og Y koordinaten

Nu ligger matematik ellers rimeligt for mig, men jeg kan ikke lave denne formel uden hjælp. I Director, som er et program lig Flash, er der et sprog, der hedder Lingo.

Her vil jeg få en kugle til at følge grads-retningen på en pil.  Så hvis denne pil viser 20 grader, så skal kuglen bevæge i 20 grader.    Men da jeg skal programmere bevægelsen ved hjælp af X og Y, skal jeg vide hvordan X og Y står i forhold til eks. de 20 grader, og ved alle gradstal.

Hvordan gøres dette, eller har en allerede en løsning.
Avatar billede roenving Novice
14. maj 2003 - 17:22 #1
Trigonometri indeholder svaret på dit spm.

Lingo har sin egen kategori, så du skal sikkert flytte spm. derover, men det har vel også sin- og cos-funktioner.
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
14. maj 2003 - 17:23 #2
Y = n * sin (vinkel)
X = n * cos (vinkel)

n skal så være en "afstand"
Avatar billede fangel Nybegynder
14. maj 2003 - 17:24 #3
nu ved jeg ikke hvad du ved om tangent, men her er formlen

tan(A) = a/b <=> b = a/tan(A)

altså:

lad os sige vi har variablerne "x", "y" og "vinkel", så skal du lave det sådan her:

ny_x = x+1
ny_y = 1/tan(vinkel);

MEN, jeg ved ikke om man skal til at lege med en Radian til Grader funktion ;)

jeg er ikke sikker på at jeg har helt ret, men jeg tror det ;)

Morten
Avatar billede soreno Praktikant
14. maj 2003 - 17:25 #4
Med sin og cos.

F.eks. lavede jeg dette i søndags (i java) til at flytte en cirkle:
circle_x += circle_speed * Math.cos(Math.toRadians(circle_angle));
circle_y += circle_speed * Math.sin(Math.toRadians(circle_angle));

circle_x og circle_y er cirklens centrum.
circle_angle er 0-360 grader
circle_spped er en faktor der ganges på for at lave større bevægelser.
Avatar billede soreno Praktikant
14. maj 2003 - 17:30 #5
Hvis du vil have bedre performance kan du lave en tabel der indeholder sin og cos til de værdier du skal bruge.

F.eks.
(stadig java syntaks)
int cos_tabel[360]; // forudsætter at intervallet er 1 grad
for(int i=0;i<cos_tabel.length;i++)
{
  cos_tabel[i] = Math.cos(Math.toRadians(i));
}

Og så sige:
circle_x += circle_speed * cos_tabel[circle_angle]);
Avatar billede sreddy Nybegynder
14. maj 2003 - 18:33 #6
Fornemme svar. Jeg går videre