14. maj 2003 - 17:20Der er
4 kommentarer og 2 løsninger
svært. Retning i grader i forhold til X og Y koordinaten
Nu ligger matematik ellers rimeligt for mig, men jeg kan ikke lave denne formel uden hjælp. I Director, som er et program lig Flash, er der et sprog, der hedder Lingo.
Her vil jeg få en kugle til at følge grads-retningen på en pil. Så hvis denne pil viser 20 grader, så skal kuglen bevæge i 20 grader. Men da jeg skal programmere bevægelsen ved hjælp af X og Y, skal jeg vide hvordan X og Y står i forhold til eks. de 20 grader, og ved alle gradstal.
Hvordan gøres dette, eller har en allerede en løsning.
Med kunstig intelligens skaber HP’s nye OmniBook X 14 en unik og skræddersyet brugeroplevelse målrettet dem, der ønsker høj ydeevne og intelligente funktioner
F.eks. lavede jeg dette i søndags (i java) til at flytte en cirkle: circle_x += circle_speed * Math.cos(Math.toRadians(circle_angle)); circle_y += circle_speed * Math.sin(Math.toRadians(circle_angle));
circle_x og circle_y er cirklens centrum. circle_angle er 0-360 grader circle_spped er en faktor der ganges på for at lave større bevægelser.
Hvis du vil have bedre performance kan du lave en tabel der indeholder sin og cos til de værdier du skal bruge.
F.eks. (stadig java syntaks) int cos_tabel[360]; // forudsætter at intervallet er 1 grad for(int i=0;i<cos_tabel.length;i++) { cos_tabel[i] = Math.cos(Math.toRadians(i)); }
Og så sige: circle_x += circle_speed * cos_tabel[circle_angle]);
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.