Avatar billede shm1976 Nybegynder
14. maj 2003 - 12:41 Der er 5 kommentarer

Langsom sql forespørgsel gennem ASP

Hvorfor er forepørgsler gennem ASP langsommere end ved brug af query analyser - vi anvender SQL 2000 og IIS 2.0.

Det tager utrolig lang tid at foretage en forspørgsel, hvad enten det er en stored procedure eller en simpel select.

Vi mistænker at det er oprettelsen af connection, som er langsommelig - kan man evt. bevare connection open eller er der andre tricks.

SQL2000 og IIS 2.0 kører på hver sin server.
Avatar billede staf Nybegynder
14. maj 2003 - 12:48 #1
Det kan meget vel være mangel på index`er i jeres tabeller. Har i tabeller med MANGE rækker, er det nødvendig at oprette index`er på tabellerne/tabellen. Dette vil medføre at "select`en" springer ikke matchende rækker over. Og dermed optimere søgetiden markant!!
Avatar billede shm1976 Nybegynder
14. maj 2003 - 12:53 #2
Det er ikke det der børe være problemet. I den ene tabel har vi kun 2 rækker, og der er svartiden også meget lang.

Svartiden er ikke lang ved brug af queryanalyzer....
Avatar billede websmith Nybegynder
14. maj 2003 - 13:05 #3
Det kan have noget med det net library i bruger.
Når du kører via Query Analyzeren så bruger man så vidt jeg husker named pipes, hvilket er hurtigt. Hvis du gør det igennem ASP, så bruger du måske en odbc datakilde, hvor named pipes ikke er slået til.

Hvis du bruger direkte adgang til databasen via ADO, så prøv at sætte Network Library=dbnmpntw; i din connection string.
Avatar billede websmith Nybegynder
14. maj 2003 - 13:07 #4
For at holde en connection åben til databasen, så kan du prøve at oprette en odbc datakilde med connection pooling slået til, så skulle odbc'en selv holde en connection åben, og når noget requester en connection, så får det den åbne connection.
Avatar billede shm1976 Nybegynder
15. maj 2003 - 07:39 #5
Ingen af de ovenfor nævnte løsningsmuligheder synes at afhjælpe problemet