Avatar billede morten_01 Nybegynder
14. maj 2003 - 11:16 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

SQL og backup

Halløj,

Da prisen på en SQL-agent til vores backup program er forholdsvis dyr er jeg interesseret i en alternativ løsning.

Databasen er ikke aktiv hele døgnet dvs. at denne kan lukkes ned i en afgrænset perioden f.eks om nattet.

Kan det anbefales at benytte opgavestyringen til at lukke og åbne databasen (eller hvad den nu hedder på en win 2000 server) eller findes der en smartere og mere køreklar metode.

PFT
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
14. maj 2003 - 11:22 #1
Du kan sætte SQL-serveren til at lave et dump af databasen. Det kan f.eks. laves med en Maintenance Plan.

Så kan dit backup program baer hente den backup-fil.

Du skal bare lige være opmærksom på hvilken Recovery-Model databasen kører med. Det enkleste er selvfølgelig SIMPLE.
Avatar billede morten_01 Nybegynder
14. maj 2003 - 11:26 #2
Har du flere praktiske informationer om denne løsning ?
Avatar billede soda Nybegynder
14. maj 2003 - 11:30 #3
Maintenance Plan er lavet til det samme. Ligesom overnævnte svar, så kan du med dit backupprogram hente .BAK filen, som SQL Serveren laver, som backup. Du skal blot være opmærksom på, hvis du laver backup hver dag, så skal du slette den gamle fil, da denne ikke har 100% samme navn. <navn_db_checksum.bak>. Checksummen er anderledes for hver gang du laver en backup.

Vi bruger selv denne løsning pt, men det er pga softwaren, som bliver brugt på en af vores SQL server er noget klamp. Det skal laves om.

Når det gælder backup gør du ikke gå på kompromis, hvis det kan lade sig gøre. Brug de ekstra penge på SQL-Agenten i stedet. Det andet risikere du, at miste data på i sidste ende... hvilket er grunden til vi skal have lavet vores om.
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
14. maj 2003 - 11:32 #4
Alt det her gøres i Enterprise Manager til SQL-2000.

Se efter om din database er sat til Simple Recovery-Model.
Det gør du ved at højreklikke på databasen, vælge Properties og derinde fanebladet Options.
Læs lige i Books-Online hvad de forskellige Recovery-Models betyder. det kan jo være at din database kræver mere end SIMPLE.

Lav en Maintenance Plan til databasen.
Det gør du ved at højreklikke på databasen, vælge All Tasks og derefter Maintenance Plan.
Det åbner en Wizard, hvori du kan vælge en masse forskellige ting:
- Hvilke databaser på serveren planen skal omhandle
- Om der skal optimeres indexer
- Om der skal udføres integritetstest
- Om databasen skal backupes (laves dump)
- Hvor databasen skal backupes (laves dump)
- Om transaktionsloggen skal backupes
- Hvor transaktionsloggen skal backupes
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
14. maj 2003 - 11:35 #5
Og Soda har ret - i det lange løb kan det ikke svare sig at spare på backup.
Avatar billede soda Nybegynder
14. maj 2003 - 12:34 #6
En Database bør aldrig stå til SIMPLE med mindre det er til test. Det er normalt procedure, at en database der bliver arbejdet på til daglig altid står til FULL.

Jeg fik selv verbale lussinger af min instruktør, da jeg tog MCDBA uddannelsen, efersom nogle af vores løsninger var sat til simple ;o)