Avatar billede magnuson Nybegynder
14. maj 2003 - 08:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

farvede fælter sammen lægning

hejsa jeg er ved at lave et skem hvor jeg har forskellig
farvede felter i som jeg godt vil have talt sammen
jeg har læst på de andre indlæg der har været men forstår dem ikke rigtigt
men altså idén er at den skal tælle de enkelte farvede fælter i en linie (grå) og trække dem fra 30
så jeg kan bruge resultatet i en anden formel
håber i kan hjælpe magnus
Avatar billede janvogt Praktikant
14. maj 2003 - 08:31 #1
På Tommy Baks hjemmeside finder du nogle formler til formålet.
Se http://tommy.bak.homepage.dk/
Avatar billede magnuson Nybegynder
14. maj 2003 - 12:11 #2
ja jeg jeg har kikket meget på den side.....
men jeg forstår den ikke .....skal bare have talt antallet af farvede felter(grå) sammen.
det kan jeg ikke rigtigt løse der syntes jeg ?
Avatar billede janvogt Praktikant
14. maj 2003 - 12:27 #3
Jamen så for du lige en introduktion:

Baks funktion til at tælle farvede celler skal lige ændres en smule til:

Function ColorCount(rRange As Range, rColor As Range) As Double
Dim rCell As Range
Dim dCount As Double
dCount = 0
    Application.Volatile
    For Each rCell In rRange
        If rCell.Interior.ColorIndex = rColor.Interior.ColorIndex Then
            dCount = dCount + 1
        End If
    Next rCell
    ColorCount = dCount
End Function

Tryk ALT+F11 for at komme ind i VBA-editoren.
Her skal du indsætte et modul (menupunkt findes i Indsæt-menuen)

Nu kan du gå tilbage til dit ark og skrive formlen f.eks.:
=ColorCount(A9:L9;A9)

A9:L9 er det område, hvor du ønsker at tælle de grå celler.
Det sidste argument A9 er eksempel på en celle, som indeholder den farve du ønsker at evaluere på.

For at løse dit problem fuldt ud, skal din formel se sådan ud:
=30-ColorCount(A9:L9;A9)
Avatar billede janvogt Praktikant
14. maj 2003 - 12:28 #4
Hov, jeg sprang vist lige et punkt over:
Når du har indsat et ny modul skal du indsætte ovenstående kode i modulet (klippe/klistre).
Avatar billede janvogt Praktikant
14. maj 2003 - 12:33 #5
Nå jeg kan se, at ovenstående kode er identisk med den funktion, som på baks side hedder =ColorCell.
Avatar billede magnuson Nybegynder
14. maj 2003 - 12:44 #6
ok 1000 tak jan der forstod jeg den *S*
Avatar billede magnuson Nybegynder
14. maj 2003 - 14:21 #7
ja den er jo også fint kan godt få det til at køre
men den regner det ikke ud aytomatiskt jeg skal op og klikke på formele i cellen før det sker
kan det ikke lade sig gøre automatiskt som ved andre beregninger
Avatar billede bak Seniormester
14. maj 2003 - 15:45 #8
Du kan nøjes med at trykke på F9, så opdateres den.
Et farveskift betragtes nemlig ikke så en ændring i excel, og derfor genberegnes der ikke ved farveskift, men den kan gennemtvinges med F9.
Avatar billede magnuson Nybegynder
14. maj 2003 - 17:26 #9
jammen 1000 tak endu en gang