Avatar billede dennism Nybegynder
13. maj 2003 - 14:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Linux: Ifconfig

I windows releaser jeg min IP på følgende måde:

ipconfig
ipconfig /release

Og i linux Red Hat 9.0 på denne måde:
ifconfig eth0 down

Windows metoden virker som den skal, men det gør Linux versionen ikke!
Den lukker godtnok ned for internettet.
Men mit problem er, at min computer kun har en dynamisk IP at tage af. Og ifconfig giver åbenbart ikke lige så meget slip på IPen som windows-versionen gør! I hvert fald er det kun windows metoden der virker for mig!

Når jeg har arbejdet i linux, releaser ipen, og derefter starter op i windows, får windows nemlig ikke tildelt nogen ip!
Avatar billede marslars Nybegynder
13. maj 2003 - 15:02 #1
Det er nok fordi at der er leasetime på den ip. Normalt har de fleste udbydere en leasetime på 1 time. Dvs. at det varer en time før du kan tildele den ip til din Windows-maskine efter at du har brugt din Linux.
Du har dog en anden mulighed, hvilket er at du i Windows bare manuelt kan indtaste den ip som du fik på din Linux-maskine, og så "snyde" DHCP-serveren på den måde, men dette kan dog senere give problemer.
Eller anskaf dig en router, eller sæt da din Linux maskine op som gateway :)

//Mars
Avatar billede dennism Nybegynder
13. maj 2003 - 15:06 #2
marslars >>

Hvis problemer er leasetime, hvorfor er det så kun fra Linux til Windows at der er problemer og ikke fra Windows - Linux?
Avatar billede curne Nybegynder
13. maj 2003 - 15:16 #3
En bedre ting at prøve, ville være at lukke netværket ordenligt ned så din DHCP klient program stopper og frigiver sin lease.

/etc/init.d/network stop

Der er sikkert en eller anden smart UI ting til det (måske kaldet Configure eller Manage Services?) til at starte og stoppe ting.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
13. maj 2003 - 15:19 #4
Jeg har ikke prøvet det, men virker dette ikke:

dhclient -r eth0
Avatar billede dennism Nybegynder
13. maj 2003 - 16:48 #5
De virker ikke.. De stopper blot internettet, men jeg får stadig ikke nogen IP når jeg booter  Windows!
Avatar billede redhat9user Nybegynder
13. maj 2003 - 20:31 #6
Det er ikke Windåse, der laver numre, vel?

Kan du ikke se med ethereal hvad der sker? Det kræver naturligvis at du kan konfigurere Linux maskinen med fast IP under forsøget.
Avatar billede dennism Nybegynder
20. maj 2003 - 19:22 #7
Jeg kan ikke få det til at virke! Jeg lukker her..