Avatar billede syswatch Novice
13. maj 2003 - 12:57 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

List filer i dir og put i array....?

Hejsa.
Jeg skal bruge et lille hurtigt og simplet script, der putter filnavnene ind i et array, så man senere kan hente dem frem ved at skrive fx: print "$fil[2]";
Avatar billede tkandersen Nybegynder
13. maj 2003 - 13:04 #1
Nu skriver du filnavnene i bestemt form - hvor kommer de fra?
Hvilken del af det skal du have hjælp til ?
Avatar billede fangel Nybegynder
13. maj 2003 - 13:04 #2
jeg har lavet dette system hvor man kan lidt af hvert... bl.a. liste filer fra mappen:
http://mfa.ath.cx/DeSI_OFMS_1rc3.zip

koden der lister filer og mapper er denne:

---
<?php
$NoGo = array();
if ($handle = opendir($dir)) {
    while (false !== ($file = readdir($handle))) {
        if ($file !== "." && $file !== ".." && !in_array($file, $NoGo)) {
          if(is_dir($file)){
            $dirs[] = "$file";
          }
          else {
            $files[] = "$file";
          }
    closedir($handle);
}
if(isset($dirs)) $antal_dirs = count($dirs);
else $antal_dirs = "0";
if(isset($files)) $antal_files = count($files);
else $antal_files = "0";
?>
---

du kan så fylde arrayet "NoGo" med filnavne / mapper du ikke vil have listet!

sciptet laver 2 arrays, met med mapper "dirs" og et med filer "files", desuden 2 variabler med antal filer og mapper...

Morten
Avatar billede fangel Nybegynder
13. maj 2003 - 13:07 #3
hov, glemte at sige at du skal angive mappenavn i variablen "dir"
Avatar billede fangel Nybegynder
13. maj 2003 - 13:09 #4
hov igen, der findes en version hvor lidt flere fejl er rettet: http://mfa.ath.cx/DeSI_OFMS_1rc4.zip
Avatar billede syswatch Novice
13. maj 2003 - 13:15 #5
Jeg har fx. en mappe der hedder "files" og i den mappe ligger der mellem 10 og 15 zip filer. Så det jeg skal bruge er bare et lille script der læser disse filnavne og gemmer dem i et array, så jeg senere kan skrive dem ud...
Avatar billede fangel Nybegynder
13. maj 2003 - 13:20 #6
<?php
$dir = "files"; // mappen der skal listes
if ($handle = opendir($dir)) {
    while (false !== ($file = readdir($handle))) {
        if ($file !== "." && $file !== "..") {
          if(is_dir($file)){
            $dirs[] = "$file";
          }
          else {
            $files[] = "$file";
          }
    closedir($handle);
}
if(isset($dirs)) $antal_dirs = count($dirs);
else $antal_dirs = "0";
if(isset($files)) $antal_files = count($files);
else $antal_files = "0";
?>

Morten
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. maj 2003 - 13:23 #7
dea_pg > hvorfor ikke:

$NoGo = array( ".", ".." );  // tilføj evt andre filer du ønsker at springe over
if ($handle = opendir($dir)) {
    while (false !== ($file = readdir($handle))) {
        if ( ! in_array($file, $NoGo) ) {

er in_array funktionen så dyr det er værd at teste for "." og ".." udefor ?
Avatar billede fangel Nybegynder
13. maj 2003 - 14:01 #8
jakoba => nej, scriptet er lavet for lang tid side, og over mange omgange... de 2 første var der orig, og senere kom NoGo ind i billedet...

Morten
Avatar billede tkandersen Nybegynder
13. maj 2003 - 14:24 #9
dea_pg og jakoba > eller

...  if ($file[0] !== ".")  // fri for skjulte filer/mapper, . og ..

Indeholder så ikke mulighed for at fjerne specifikt navngivne filer.
Avatar billede fangel Nybegynder
13. maj 2003 - 14:28 #10
du kan tilføje filnavne til arrayet "NoGo", så bliver de filtreret bort...

Morten
Avatar billede fangel Nybegynder
13. maj 2003 - 14:29 #11
hov... læste forkert... og du filtrere ikke ".." fra...

Morten
Avatar billede tkandersen Nybegynder
13. maj 2003 - 14:35 #12
dea_pg > jo,
for jeg tester KUN på første tegn i filnavnet ($file[0]). Er det "." så dækker det både over ".", "..", ".xxxx" osv
Avatar billede fangel Nybegynder
13. maj 2003 - 15:01 #13
sorry... missed that one... ;) (men tænk man ville have .htacces med ;)
Avatar billede tkandersen Nybegynder
13. maj 2003 - 21:04 #14
dea_pg > haha, hvem ville dog vise skjulte filer frem
Avatar billede fangel Nybegynder
14. maj 2003 - 07:29 #15
(det kunne være, nogle folk er mærkelige ;)