Avatar billede pitufo Nybegynder
13. maj 2003 - 12:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Indtastede data tilføjes i EET DATE felt. Muligvis kryptisk!!

Er det muligt at lave så brugeren kan tilføje arrangementer vælger brugeren måned fra en rullemenu hvor måneden står med bogstaver (fx. december) og datoen står med tal(fx. 01)og året vælger de og ved en rullemenu (fx. 2003). Disse 3 er alle oprettet i hver deres tabel i databasen.

Er det muligt at tilføje informationerne i EET og samme felt i en anden tabel i databasen så det kommer til at stå sådan: yyyy-mm-dd som (DATE). Alle månederne og dage har et id der svarer til deres månednr fx. december har id 12. Det jeg mener er at når brugeren har valgt 14. december 2003 bliver det sat ind i et felt i databasen der hedder dato på følgende måde: 2003-12-14 (december har id 12)

Dvs. så brugerens valgte værdi bliver indsat i databasen a la "aar-maaned_id-dato" i feltet arrangdato (arrangdato har formatet DATE)?
Avatar billede biopv Nybegynder
13. maj 2003 - 13:17 #1
INSERT INTO tbl_name (arrangdato) VALUES concat('$year','-','$md','-','$day');

(hvis det er gennem php...)

Hvor du har de tre valgte værdier i $year, md og day... Hvis du mente noget andet, så må du nok lige forklare det lidt anderledes... (For ja...det er lidt kryptisk helt at forstå dit problem...)

P.
Avatar billede pitufo Nybegynder
13. maj 2003 - 13:28 #2
ja, som du har skrevet var det jeg ledte efter, så har jeg lige et bonusspørgsmål til dig:
når datoen (dag eller måned) er mindre en 10 står der: 2003-4-5 jeg vil gerne have der til til at stå 2003-04-05 men når jeg skriver 05 for maj måned i mysql skrotter den bare nullet så der i tabellen står 5 istedet for 05. løsning?
Avatar billede pitufo Nybegynder
13. maj 2003 - 13:49 #3
hmm det har jeg selv fundet ud af så du får dine point for løsning af det oprindelige spørgsmål
Avatar billede biopv Nybegynder
13. maj 2003 - 13:49 #4
php

$dato = strtotime($year, $month, $day);

faar UNIX timestamp fra dato...

$dato_to_insert = strftime("%Y-%m-%d" , $dato);
omformaterer til YYYY-MM-DD format...

Saa skal du selvf. ikke bruge concat... men bare $dato_to_insert direkte i SQL statement...

Maaske ?

P.