Avatar billede iggi Nybegynder
13. maj 2003 - 08:23 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

frames eller ikke frames?

Hej

Da det er et stykke tid siden at jeg har haft hands on webdesign  trænger jeg til lidt opdatering

Jeg skal til at lave mig et website med temmelig meget indhold

Derfor vil jeg gerne have lidt  vejledning omkring hvilken teknisk løsning der vil være den bedste

Skal jeg opbygge mit website med Frames eller ikke frames

Hvad er godt ?

Hvad er skidt?
Hvilken løsning vil du anbefale?

Mvh iggi
Avatar billede domino1977 Nybegynder
13. maj 2003 - 08:27 #1
MED FRAMES: Du behøber kun at lave EN menu og kan genbruge den hele vejen igennem... og den scoller ikke med op og ned og til siden....

UDEN FRAMES: Det er nemmere at får et design til st virke godt på en hjemmeside...

Personligt bruges jeg helst frames da det osse eer hurtigere at opdate, pga, at det kun er en frame af gange og ikke helesiden hver gang!
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2003 - 08:28 #2
Du skal hellere spørge dig selv om hvorfor du har brug for evt. frames. Er det fordi du har mange sider der indeholder samme menu? Så kan et scriptsprog som PHP eller ASP være løsningen.

Du kan også lave nogle simple løsninger med JavaScript.

Jeg vil anbefale at undgå frames hvis du kan. Det er sjældent at deres fordele ophæver ulemperne.
Avatar billede domino1977 Nybegynder
13. maj 2003 - 08:28 #3
Og i dagens danmark kan alle kørere med frames og alle kan kører i min. 1024 x 768, så du kan roligt bruge frames og en god opløsning!! Ville bare lige nævne det!! *GGGG*
Avatar billede ztyxx Nybegynder
13. maj 2003 - 08:29 #4
jeg tror at det ikke gør den store forskel hvad du bruger, det kommer jo også lidt an på hvor stort sitet er, og om du koder ren HTML, eller du også koder i serverside, evt. med database som backend
Avatar billede michael-k Nybegynder
13. maj 2003 - 08:29 #5
tror vi skal have lidt mere oplysninger. Hvad skal siden handle om, hvem henvender den sig til osv.
Avatar billede domino1977 Nybegynder
13. maj 2003 - 08:30 #6
Ok... ja kører du med en eller anden form for scripts behandling, så vil jeg da heller ikke bruge frames. De er ikke andet end bøvl så!

El barto -> JAVA er simpelthen Guds gave til os webdesignere!! *SSS*
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2003 - 08:30 #7
domino1977> Tror du skal tjekke lidt op på din generelle viden om skærmopløsninger...
Avatar billede domino1977 Nybegynder
13. maj 2003 - 08:38 #8
El Barto -> Ja..... jeg ved hvad du tænker..... men tror godt du ved hvad jeg mener!
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2003 - 08:44 #9
Der er faktisk næsten ligeså mange der kører med 800x600 som 1024x768.

Der er derudover generelt ingen direkte sammenhæng mellem skærmopløsning og browservinduets størrelse. Det er de færreste der browser med maksimeret browser, og derudover kan man have forskellige surfbars, sidevinduer osv. slået til.

Og ja, Java er meget fint, men jeg henviser nu til JavaScript som er noget ganske andet.
Avatar billede christian Nybegynder
13. maj 2003 - 09:20 #10
Ang. opløsning, så er det altså flere der kører med 800*600 end 1024*768
47% 800x600
40% 1024x768
04% 1280x1024
03% 1152x864
02% 640x480
<1% 1600x1200
Stats derived from:
370.000.000 hits at
+500.000 different sites
during Feb, 2003

Det kommer jo an på hvilket publikum man har... hvis det er 'nørder', kan du godt lave til 1024*768 ellers skal du ikke

Jeg ville meget hellere bruge SSI/ASP/PHP fremfor frames, det er meget nemmere at styrer et design uden frames.
Avatar billede iggi Nybegynder
14. maj 2003 - 13:36 #11
Hej

Tak for jeres kommentarer

Mht asp php så lyder det som en god ide men da jeg ikke kan disse sprog bliver jeg desværre nok nødt til at vælge løsningen med frames

Jeg vil nemlig gerne undgå at man hver gang kalder en ny side skal loade menuen ind igen.
Alligevel...
Hvordan forholder det sig egentlig med asp php menuer og deres kompadebility kan de køres uafhængig af browsere?. Måske er der en der kender  et tutorial om netop asp php styrede menuer hvis det ikke virker for kompleks så kunne jeg nemlig godt tænke mig at lære lidt omkring emnet.

Forresten er den side jeg er ved at lave til mig selv- mht størrelse så skal siden  indeholde en hel del information.

Giver i lige et svar, så jeg kan fordele point

mvh iggi
Avatar billede christian Nybegynder
14. maj 2003 - 15:25 #12
med php og asp, så bliver du nødt til at at kalde menu'en hver gang... du skal kun opdatere et sted, men den vil loade hver gang, det skal du ikke når du bygger det i frames

Når de fleste taler om includes i asp er det faktisk SSI (serverside include) der er tale om.

Det er ret simpelt, og det virker på det fleste servere:
eks.: <!--#include file="menu.html"-->
Avatar billede christian Nybegynder
14. maj 2003 - 15:26 #13
Denne artikel er faktisk ret god:
http://www.html.dk/artikler/00001/
Avatar billede iggi Nybegynder
20. maj 2003 - 08:35 #14
mange tak for hjælpen

mvh iggi
Avatar billede iggi Nybegynder
13. juni 2003 - 13:36 #15
ups jeg troede at jeg for længst havde givet point
Avatar billede silaswh Nybegynder
11. januar 2004 - 19:58 #16
brug ikke frames. Det jeg selv MEGET dårlige erfaringer med. med alle de ulemper der er kan det ikke betale sig...