Avatar billede webcreator Nybegynder
12. maj 2003 - 20:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Perfekt opbygning af DB - Hvordan ? Eks. med Eksperten's DB

Hej.

Jeg er pt. i gang med et større projekt, der indbefatter en større database. Jeg har tidligere arbejdet med databaser (Access og ASP = www.powerzone.dk/anime), men vil nu til at lave det i PHP og MySQL, da jeg har brugt for et hurtigt system.

Jeg er i midlertid i tvivl om, hvordan jeg laver den bedste opbygning.

Jeg har derfor et par spørgsmål, som jeg vil forsøge at overføre til ekspertens system :

1. Hvilken løsning er bedst, hvis man skal kunne oprette nye tråde i fx. et spørgsmål som dette her ? Bliver der oprettet en ny tabel for hvert eneste spørgsmål, hvor alt data bliver proppet ind under ?

2. Nogen tips til, hvordan det bedste og hurtigste system opbygges ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2003 - 20:15 #1
Ihvertfald ikke en tabel per spørgsmål !

Formentlig en tabel til kategorier, en tabel til spørgsmål, en tabel
til indlæg, en tabel til brugere.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2003 - 20:18 #2
Jeg vil nok anbefale dig en lidt traditionel fremgangsmåde:

1)  analyse af data
2)  E/R diagram
3)  udgangs tabel struktur
4)  normalisering
5)  optimering for at nå performance krav

hvor #5 kan give sig forskellige udslag:
  - lave indexes på relevante felter
  - tune database konfiguration
  - materialized views (det mener jeg ikke at MySQL har)
  - denormalisering af tabeller
Avatar billede webcreator Nybegynder
12. maj 2003 - 20:23 #3
Ok, men lad os antage, at vi har et spørgsmål - altså dette her..
Hvordan fungere det så helt præcis ?

- Tabellen "spørgsmål" indeholder mit spm.

Hvordan er tabellen "svar/indlæg" så sat op ? Hvordan kan den vide, hvilket spm. den skal smide indlæggene til ? Og på hvilken måde ?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2003 - 20:25 #4
Tabellen indlæg har så et felt (en fremmed nøgle) der peger på
tabellen spørgsmål's primær nøgle.

Værdien af denne skal applikationen der bruger databasen sørge for.
Avatar billede webcreator Nybegynder
12. maj 2003 - 20:39 #5
IC. Det lyder ret advanceret. Så umidlbart kunne jeg forestille mig, at jeg i første omgang researcher lidt i, hvad databasen skal bestå af, samt hvordan denne skal virker, og efterfølgende vil jeg nok vende tilbage, for at få gode ideer samt input.