Avatar billede jonasm Nybegynder
12. maj 2003 - 17:46 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

USB virker ikke

Hej Eksperter !

Mine to USB porte har altid kørt upåklageligt med min scanner samt printer. For en måneds tid siden erhvervede jeg mig et webcam og skiftede USB stikkene efter behov. Det blev lidt trælst i længden så jeg købte mig en Sandberg USB hub med 7 porte, jeg sluttede den til og satte min scanner, printer samt mit webcam deri. Desværre var det kun scanneren der virkede, de andre ting ville ikke køre. Jeg prøvede at pille USB hubben ud og sætte mit webcam i den almindelige usb, nu ville det ikke køre, det samme var tilfældet med printeren. Systemet kan simpelthen ikke "se" nogle usb porte på systemet overhovedet.

Hvad skal jeg gøre?

Mhv Jonas
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. maj 2003 - 17:57 #1
det er vigtigt at din bios understøtter flere end to usb porte.
Avatar billede jonasm Nybegynder
12. maj 2003 - 18:01 #2
retaxes > I første omgang er problemet at mine 2 indbyggede USB porte slet ikke virker mere ?

Mhv Jonas
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
12. maj 2003 - 18:11 #3
afinstallere usb portene i enhedshåndtering - inden du gør det, så pil alle usb enheder fra.
Genstart så computeren og lad computeren installere usb portene igen!
Når den har gjort det - så genstart pc igen - for en sikkerheds skyld!
Dernæst tilkobler du dine usb enheder igen!.

dem du skal fjerne i enhedshåndtering er : usb-controllere - du skal nok fjerne underpunkterne en for en!!
Avatar billede jonasm Nybegynder
12. maj 2003 - 18:15 #4
esbweb > Det fatale er at mine usb porte ikke længere er at finde under endhedshåndtering ?
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
12. maj 2003 - 18:24 #5
hmmmm - ikke godt - det kan jeg godt se!
OK - og du har fjernet alle enhederne i portene?

Hvis ja, så ville jeg prøve at fjerne, PCI-bus i systemenheder (enhedshåndtering) - jeg mener det er derpå usb portene er tilkoblet!

Har du prøvet at søge efter hardware ændringer i enhedshåndtering?
(enhedshåndtering -> Handling -> søg efter...)
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
12. maj 2003 - 18:24 #6
TAG LIGE AT FJERNE ALLE ENHEDER I USB PORTENE FØRST OG GENSTART!
Avatar billede jonasm Nybegynder
12. maj 2003 - 18:45 #7
esbweb > Dette er nu gjort, ingen umiddelbare ændringer ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. maj 2003 - 19:04 #8
så kunne jeg forestille mig at de er brændt af, muligvis pga. Sandberg usb dimsen.
Avatar billede jonasm Nybegynder
12. maj 2003 - 19:09 #9
Hvordan skulle dette kunne lade sig gøre ??
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. maj 2003 - 19:13 #10
såvidt jeg ved kan det godt lade sig gøre at overbelaste usb portene.
Avatar billede jonasm Nybegynder
12. maj 2003 - 19:15 #11
Oki det er jeg meget ked af at høre, hvad gør man så ? :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. maj 2003 - 19:20 #12
prøv om du kan få fat i en usb der med sikkerhed virker i en anden PC, eller tag dit webcam og test den i en anden PC.

undersøg om Sandberg usb enheden kan ha' forårsaget uheldet.

er dine enheder ok, skal du ha' et nyt mobo.
noget kunne tyde på at de er brændt af siden enhederne ikke mere optræder i Windows.
Avatar billede rally Nybegynder
12. maj 2003 - 19:32 #13
Når man bruger en USB-HUB, så behøver bundkortet ikke understøtte mere end den ene USB-port, som man kobler HUB'en på, så det er ikke derfor. og man kan IKKE brænde en USB-port af ved at overbelaste den med andet end STRØM, så det er ikke p.g.a. for mange enheder eller lign., men et kvalificeret gæt er - at du nok har glemt at USB-enhederne (ligesom de fleste andre ting) med egen strømforsyning  - d.v.s. HUB'en, printeren (og måske også scanneren) ikke må kobles på, mens de er TÆNDT.
Hvis det er tilfældet, så kan du lige så godt gå til din lokale EDB-pusher og købe et USB-kort (til PCI-port), og glæde dig over at det KUN tog din USB-controller.
Ellers er der kun 2 muligheder, når du ikke kan se dine USB-porte i enhedshåndteringen (og hardwaren stadig virker), nemlig : "tilføje nyt hardware" (og det har du jo prøvet) OG geninstallere Windows.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. maj 2003 - 20:20 #14
rally> du skriver "men et kvalificeret gæt er - at du nok har glemt at USB-enhederne (ligesom de fleste andre ting) med egen strømforsyning  - d.v.s. HUB'en, printeren (og måske også scanneren) ikke må kobles på, mens de er TÆNDT."
Jeg har ikke oplevet at noget er sket når jeg plugger f.eks. et camera eller printer i usb porteen medends computeren er i gang, men jeg har nok bare været heldig!
Det var en overbelastning af usb mht. strømmen jeg tænkte på, der er en øvre grænse for hvor meget strøm man kan trække fra porten.
Avatar billede jonasm Nybegynder
12. maj 2003 - 20:22 #15
Hubben for jo strøm via en adapter så det skulle ikke være tilfældet?
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. maj 2003 - 20:27 #16
Avatar billede hr.usb Nybegynder
12. maj 2003 - 21:13 #17
Du nævner ikke hvilket op-system du bruger. I Windows XP kan du "normalt"  se
dine USB enheder i enhedsorientering med angivelse af strømforbruget for hver enkelt enhed.
Der kan ikke trækkes mere end 0,5 amp. på hver usb - port.
Bruger du en hub med 7 poste skal den eksterne strømforsynign kunne levere 3,5 amp!
Ved anvendelse af en usb-hub m. ekstern strømforsyning skal du første tilslutte
strømforsyningen og dernæst de forskellige enheder.
Kig evt.på www.usbit.dk hvor der er links til faq om usb på dk og GB.
Avatar billede jonasm Nybegynder
12. maj 2003 - 23:51 #18
Jeg bruger Windows Xp, synes min USB er helt væk, kan ikke finde den nogen steder. På kassen til USB hubben står der "Den medfølgende strømforsyning kan frit anvendes for at opnå en større balancekapacitet på portene. Hver port er udstyret med automatisk overbelastningssikring , der beskytter din USB port" så den kan vel ikke være brændt af ???
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. maj 2003 - 23:57 #19
nej, så skulle man ikke tro at de er brændt af, men test din webcam på en anden PC, eller scanneren for den sags skyld.
Avatar billede jonasm Nybegynder
17. maj 2003 - 22:30 #20
Jeg fandt ud af at mit diskettedrev heller ikke virkede så jeg formaterede med det samme.. hverken usb eller diskette drevet virker efter formateringen... der må være noget andet galt?

Mhv Jonas
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. maj 2003 - 22:38 #21
ja, bundkortet er defekt tror jeg.
Avatar billede jonasm Nybegynder
17. maj 2003 - 22:58 #22
Hvordan kan jeg teste det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. maj 2003 - 23:58 #23
det har du jo gjort i og med at du har konstateret at både diskettedrev og usb ikke virker mere.
Diskettedrevets fejl kunne selvflg. være et defekt controllerkabel, men det har du vel testet.

Kender du en der har samme mobo, kunne du jo teste det i hans maskine, næsten den eneste mulighed bortset fra et værksted, men det koster jo.
Avatar billede jonasm Nybegynder
18. maj 2003 - 00:17 #24
Jeg er langt fra nørd så det må vel blive en tur forbi værkstedet... Bare lidt kedeligt.. synes lige jeg har fået skiftet ram, motherboard og proccesor :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. maj 2003 - 09:53 #25
selv nørder kan komme i vanskeligheder, men er du sikker på at det kan betale sig mht. værksted, kender du ikke en nørd i nærheden?

Timelønnen for teknikere er jo ret høj og bundkort er billige, så det må du gøre op med dig selv.
Avatar billede jonasm Nybegynder
18. maj 2003 - 10:37 #26
Jeg kender egentlig ikke rigtigt nogle nørder i nærheden :(
Der ligger til gengæld et værksted i nærheden der kun tager 400 kr for at finde ud af hvad der er galt og så for man en pris på en ny given del, eks. bundkortet så der må jeg ned forbi.

Tak for hjælpen

Mhv Jonas
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. maj 2003 - 10:46 #27
ja, men held og lykke med det, jeg siger tak for pointene og fortsat god søndag..
Avatar billede jonasm Nybegynder
22. maj 2003 - 20:01 #28
En ven mindede mig om at det havde lynet kraftigt pågældene dag og bad mig gå ind i bios og lave nogle ændringer, og vupti så virkede det hele igen med usb hub og det hele, kanon :D
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2003 - 21:06 #29
det må være en lynudladning der har stillet på bios.
Avatar billede jonasm Nybegynder
22. maj 2003 - 21:09 #30
Ja men det lyder nu alligevel lidt vildt synes jeg, men det er helt vildt lækkert at det kører igen helt uden en krone op ad lommen :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. maj 2003 - 21:17 #31
det er overnørden Thor der har været på spil ;o)
Avatar billede jonasm Nybegynder
22. maj 2003 - 21:19 #32
Haha ja man ved jo aldrig :)