Avatar billede schaefner Juniormester
11. maj 2003 - 23:39 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Lidt hjælp til join

Jeg er stadig lidt grøn med hensyn til de forskellige funktioner i SQL. Jeg tror jeg skal bruge join, men er som sagt ikke alt for meget inde i "rene" SQL-løsninger. Hvis vi som "illustration" tager disse to tabeller:

brugere (
id
navn
)

citater (
id
citat
)

id-feltet i 'citater' indeholder id'et på en bruger fra 'brugere'. Når jeg udskriver citaterne ønsker jeg at den tager navnet fra 'brugere' udfra id'et i 'citater' sammen med det pågældende citat. På forhånd tak for hjælpen.

/Jesper Sørensen
Avatar billede morw Nybegynder
11. maj 2003 - 23:42 #1
SELECT brugere.navn, citater.citat
FROM citater
INNER JOIN brugere ON brugere.id = citater.id
Avatar billede bearhugx Nybegynder
11. maj 2003 - 23:43 #2
Kan du ikke bare bruge følgende

SELECT b.navn, c.citat
FROM brugere as b, citater as c
WHERE b.id = c.id;
Avatar billede sosuadm Nybegynder
11. maj 2003 - 23:44 #3
select navn, citat from citater, brugere where brugere.id=citater.id
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2003 - 23:44 #4
Du bør i citater have en primær nøgle - altså en unik identifikation
af hver række. Og så måske kalde fremmednøglen for bruger_id. I det
scenarie:

select * from citater,brugere where citater.bruger_id=brugere.id
Avatar billede morw Nybegynder
11. maj 2003 - 23:47 #5
erik> Hvem siger at han ikke har en sammensat primærnøgle på id og citat? ;-D
Avatar billede schaefner Juniormester
12. maj 2003 - 00:00 #6
De virkede alle som de skulle. Takker. Så blev jeg lidt klogere igen i dag ;o)