Avatar billede cbnimann Nybegynder
10. maj 2003 - 21:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

få mdr. fra engelsk til dk may = maj

Har et problem med at få dansk mdr. udskrift på en php
kalender, se http://www.esrumborger.dk/kalender/calendar.php
code kan ses på http://www.circulargenius.com/flatcalendar
har prøvet en del men har opgivet nu, er der nogen som kan løse problem
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. maj 2003 - 21:48 #1
Lav selv et array og slå op i det når du udskriver datoen
Avatar billede mart1n Nybegynder
10. maj 2003 - 21:52 #2
Du kan bruge dette stykke kode:

function formatDate($timestamp, $format) {
    $months = array("Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "December");
    $days = array("Søndag", "Mandag", "Tirsdag", "Onsdag", "Torsdag", "Fredag", "Lørdag");

    preg_match_all('/[\\\]*[a-zA-Z]/', $format, $character);

    for($i = 0; $i < count($character[0]); $i++) {
        switch ($character[0][$i]) {
            case 'F':
                $character[1][$i] = $months[date('n', $timestamp)-1];
                break;

            case 'M':
                $character[1][$i] = substr($months[date('n', $timestamp)-1], 0, 3);
                break;

            case 'l':
                $character[1][$i] = $days[date('w', $timestamp)];
                break;

            default:
                $character[1][$i] = date($character[0][$i], $timestamp);
        }

    $i = 0;
    $format = preg_replace('/[\\\]*[a-zA-Z]/e', "\$character[1][\$i++]", $format);

    return $format;
}

Eksempel:

echo "Dato: ". formatDate(time(), "l m. F");

Giver:

Dato: Lørdag 05. Maj
Avatar billede mart1n Nybegynder
10. maj 2003 - 21:56 #3
Og hvis du vil have hele månednavnet, skal du lige fjerne substr fra denne linje:

$character[1][$i] = substr($months[date('n', $timestamp)-1], 0, 3);
Avatar billede cbnimann Nybegynder
10. maj 2003 - 21:56 #4
Det er meget godt men skal det stå et bestemt sted i code eller kan det bare sættes ind i rækken af functioner i script?
Avatar billede mart1n Nybegynder
10. maj 2003 - 21:58 #5
Woops glem den sidste kommentar :)
Avatar billede mart1n Nybegynder
10. maj 2003 - 22:00 #6
Hvis du har nogle andre funktioner, så put den ind der.
Avatar billede cbnimann Nybegynder
10. maj 2003 - 22:08 #7
har prøvet med det virker desværre ikke, kalender går der imod eller ikke død
som den har gjort når jeg selv har prøvet men der skal nok lige tilrettes noget
til det script?
så hjælp modtages gerne
Avatar billede mart1n Nybegynder
10. maj 2003 - 22:13 #8
Den fungerer ligesom date funktionen, som jeg går ud fra du har brugt før.
Avatar billede cbnimann Nybegynder
10. maj 2003 - 22:18 #9
jeg er nok lidt af en amatør, jeg ved ikke det store om php, men jeg prøver
man kan se script på http://www.esrumborger.dk/script.htm hvis det kan bruges
jeg ved ikke om noget bliver ændret ved copy til htm fil fra UltraEdit-32
Avatar billede mart1n Nybegynder
10. maj 2003 - 22:30 #10
Slet min funktion igen og ret de tre øverste linjer i printMonth til:

$months = array("Januar", "Februar", "Marts", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "December");
$timestamp = mktime(0,0,0,$_month,1,2000);
$curMonth = date("n", $timestamp);
$monthText = $months[$curMonth-1];
Avatar billede cbnimann Nybegynder
10. maj 2003 - 22:46 #11
mart1n lav lige et svar for det var kanon det du kom med, så du skal ha' point.
Det virker nu
TAK for hjælpen
Avatar billede mart1n Nybegynder
10. maj 2003 - 22:47 #12
np :)