Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 12:14 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Ur på hjemmeside

Hejsa!

Jeg skal bruge et ur på en hjemmeside, men er ikke helt klar over hvordan html koden skal se ud.

Det skal bare være et ganske enkelt ur der viser datoen og klokken i sort.

Er der en der har en html kode jeg bare kan sætte ind på siden ??
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2003 - 12:19 #1
Avatar billede brian.nielsen Nybegynder
09. maj 2003 - 12:27 #3
Her er en der viser dato og klokken på dansk.
Jeg kan ikke lige huske hvordan man får klokken frem, men datoen er der:

<font face="Verdana" size="1">
<script>
var dayNames = new Array("Søndag","Mandag","Tirsdag","Onsdag","Torsdag","Fredag","Lørdag");
var monthNames = new
Array("Januar","Februar","Marts","April","Maj","Juni","Juli","August ","September","Oktober","November","December");
var nu = new Date();
var aar = nu.getYear();
var maaned = nu.getMonth();
var dag = nu.getDay();
var dato = nu.getDate();
var time = ((nu.getHours()< 10) ? "0" : " ") + nu.getHours();
var minut = ((nu.getMinutes()< 10) ? ":0" : ":") + nu.getMinutes();
var sekund = ((nu.getSeconds()< 10) ? ":0" : ":") + nu.getSeconds();
var aar = nu.getYear();
if (aar< 1900)
aar+=1900;
function visKlokken() {
var nu = new Date();
var time = nu.getHours();
var minut = nu.getMinutes();
var sekund = nu.getSeconds();
var klokken = ((time< 10) ? "0" : "") + time;
klokken += ((minut< 10) ? ":0" : ":") + minut;
klokken += ((sekund< 10) ? ":0" : ":") + sekund;
document.Ur.tekstbox.value = klokken;
timerID = setTimeout("visKlokken()", 1000);
}
</script>
<SCRIPT LANGUAGE=JavaScript>
document.write(dayNames[dag]+" den. "+dato+" "+monthNames[maaned]+" "+aar);</SCRIPT>
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2003 - 12:30 #4
evt "slå den sammen" med den her:
<HTML>
<HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252">
<META content="MSHTML 6.00.2600.0" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY>
<SCRIPT language=JavaScript>
dCol='000000';//date colour.
fCol='000000';//face colour.
sCol='000000';//seconds colour.
mCol='000000';//minutes colour.
hCol='000000';//hours colour.
ClockHeight=40;
ClockWidth=40;
ClockFromMouseY=0;
ClockFromMouseX=100;

d=new Array("SUNDAY","MONDAY","TUESDAY","WEDNESDAY","THURSDAY","FRIDAY","SATURDAY");
m=new Array("JANUARY","FEBRUARY","MARCH","APRIL","MAY","JUNE","JULY","AUGUST","SEPTEMBER","OCTOBER","NOVEMBER","DECEMBER");
date=new Date();
day=date.getDate();
year=date.getYear();
if (year < 2000) year=year+1900;
TodaysDate=" "+d[date.getDay()]+" "+day+" "+m[date.getMonth()]+" "+year;
D=TodaysDate.split('');
H='...';
H=H.split('');
M='....';
M=M.split('');
S='.....';
S=S.split('');
Face='1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12';
font='Arial';
size=1;
speed=0.6;
ns=(document.layers);
ie=(document.all);
Face=Face.split(' ');
n=Face.length;
a=size*10;
ymouse=0;
xmouse=0;
scrll=0;
props="<font face="+font+" size="+size+" color="+fCol+"><B>";
props2="<font face="+font+" size="+size+" color="+dCol+"><B>";
Split=360/n;
Dsplit=360/D.length;
HandHeight=ClockHeight/4.5
HandWidth=ClockWidth/4.5
HandY=-7;
HandX=-2.5;
scrll=0;
step=0.06;
currStep=0;
y=new Array();x=new Array();Y=new Array();X=new Array();
for (i=0; i < n; i++){y[i]=0;x[i]=0;Y[i]=0;X[i]=0}
Dy=new Array();Dx=new Array();DY=new Array();DX=new Array();
for (i=0; i < D.length; i++){Dy[i]=0;Dx[i]=0;DY[i]=0;DX[i]=0}
if (ns){
for (i=0; i < D.length; i++)
document.write('<layer name="nsDate'+i+'" top=0 left=0 height='+a+' width='+a+'><center>'+props2+D[i]+'</font></center></layer>');
for (i=0; i < n; i++)
document.write('<layer name="nsFace'+i+'" top=0 left=0 height='+a+' width='+a+'><center>'+props+Face[i]+'</font></center></layer>');
for (i=0; i < S.length; i++)
document.write('<layer name=nsSeconds'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+sCol+'><center><b>'+S[i]+'</b></center></font></layer>');
for (i=0; i < M.length; i++)
document.write('<layer name=nsMinutes'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+mCol+'><center><b>'+M[i]+'</b></center></font></layer>');
for (i=0; i < H.length; i++)
document.write('<layer name=nsHours'+i+' top=0 left=0 width=15 height=15><font face=Arial size=3 color='+hCol+'><center><b>'+H[i]+'</b></center></font></layer>');
}
if (ie){
document.write('<div id="Od" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < D.length; i++)
document.write('<div id="ieDate" style="position:absolute;top:0px;left:0;height:'+a+';width:'+a+';text-align:center">'+props2+D[i]+'</B></font></div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Of" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < n; i++)
document.write('<div id="ieFace" style="position:absolute;top:0px;left:0;height:'+a+';width:'+a+';text-align:center">'+props+Face[i]+'</B></font></div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Oh" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < H.length; i++)
document.write('<div id="ieHours" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-size:16px;color:'+hCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+H[i]+'</div>');
document.write('</div></div>');
document.write('<div id="Om" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < M.length; i++)
document.write('<div id="ieMinutes" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-size:16px;color:'+mCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+M[i]+'</div>');
document.write('</div></div>')
document.write('<div id="Os" style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < S.length; i++)
document.write('<div id="ieSeconds" style="position:absolute;width:16px;height:16px;font-family:Arial;font-size:16px;color:'+sCol+';text-align:center;font-weight:bold">'+S[i]+'</div>');
document.write('</div></div>')
}
(ns)?window.captureEvents(Event.MOUSEMOVE):0;
function Mouse(evnt){
ymouse = (ns)?evnt.pageY+ClockFromMouseY-(window.pageYOffset):event.y+ClockFromMouseY;
xmouse = (ns)?evnt.pageX+ClockFromMouseX:event.x+ClockFromMouseX;
}
(ns)?window.onMouseMove=Mouse:document.onmousemove=Mouse;
function ClockAndAssign(){
time = new Date ();
secs = time.getSeconds();
sec = -1.57 + Math.PI * secs/30;
mins = time.getMinutes();
min = -1.57 + Math.PI * mins/30;
hr = time.getHours();
hrs = -1.575 + Math.PI * hr/6+Math.PI*parseInt(time.getMinutes())/360;
if (ie){
Od.style.top=window.document.body.scrollTop;
Of.style.top=window.document.body.scrollTop;
Oh.style.top=window.document.body.scrollTop;
Om.style.top=window.document.body.scrollTop;
Os.style.top=window.document.body.scrollTop;
}
for (i=0; i < n; i++){
var F=(ns)?document.layers['nsFace'+i]:ieFace[i].style;
F.top=y[i] + ClockHeight*Math.sin(-1.0471 + i*Split*Math.PI/180)+scrll;
F.left=x[i] + ClockWidth*Math.cos(-1.0471 + i*Split*Math.PI/180);
}
for (i=0; i < H.length; i++){
var HL=(ns)?document.layers['nsHours'+i]:ieHours[i].style;
HL.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(hrs)+scrll;
HL.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(hrs);
}
for (i=0; i < M.length; i++){
var ML=(ns)?document.layers['nsMinutes'+i]:ieMinutes[i].style;
ML.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(min)+scrll;
ML.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(min);
}
for (i=0; i < S.length; i++){
var SL=(ns)?document.layers['nsSeconds'+i]:ieSeconds[i].style;
SL.top=y[i]+HandY+(i*HandHeight)*Math.sin(sec)+scrll;
SL.left=x[i]+HandX+(i*HandWidth)*Math.cos(sec);
}
for (i=0; i < D.length; i++){
var DL=(ns)?document.layers['nsDate'+i]:ieDate[i].style;
DL.top=Dy[i] + ClockHeight*1.5*Math.sin(currStep+i*Dsplit*Math.PI/180)+scrll;
DL.left=Dx[i] + ClockWidth*1.5*Math.cos(currStep+i*Dsplit*Math.PI/180);
}
currStep-=step;
}
function Delay(){
scrll=(ns)?window.pageYOffset:0;
Dy[0]=Math.round(DY[0]+=((ymouse)-DY[0])*speed);
Dx[0]=Math.round(DX[0]+=((xmouse)-DX[0])*speed);
for (i=1; i < D.length; i++){
Dy[i]=Math.round(DY[i]+=(Dy[i-1]-DY[i])*speed);
Dx[i]=Math.round(DX[i]+=(Dx[i-1]-DX[i])*speed);
}
y[0]=Math.round(Y[0]+=((ymouse)-Y[0])*speed);
x[0]=Math.round(X[0]+=((xmouse)-X[0])*speed);
for (i=1; i < n; i++){
y[i]=Math.round(Y[i]+=(y[i-1]-Y[i])*speed);
x[i]=Math.round(X[i]+=(x[i-1]-X[i])*speed);
}
ClockAndAssign();
setTimeout('Delay()',20);
}
if (ns||ie)window.onload=Delay;
</SCRIPT>
<p>So is this the clock/date you talked about?
</BODY>
</HTML>
Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 12:31 #5
Brian du skriver at her er en der viser klokken og datoen på danske, men du kan ikke huske hvordan man får klokken frem ???

Jeg forstår ikke lige hvad du mener.
Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 12:31 #6
Rolig, jeg er ikke så hård til det her :-)

Vil gerne have en der viser klokken på dansk og datoen i sort.
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2003 - 12:31 #7
ups.. den jeg skrev er vist ikke lige hvad du vil have... men prøv den lige... den er meget sjov..
Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 12:32 #8
Er der en af jer der vil sætte en sammen for mig jeg bare kan kopier og sætte ind.

Jeg er helt grøn i det med hjemmesider.
Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 12:32 #9
Kan ikke prøve det nu for jeg er på arbejde, men prøver når jeg kommer hjem
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2003 - 12:34 #10
den er meget sjov den jeg fandt...
åben notepad.. kopier koden og paste den i notepad... gem filen som ur.html
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2003 - 12:36 #11
"som f.eks"
Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 12:38 #12
Den er sjov, og ville være ret fed hvis den ikke fulgte med musen :-)
Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 12:39 #13
Måske jeg bare skulle bruge den. for den side jeg laver skal bare være et lille visitkort
Avatar billede backside Nybegynder
09. maj 2003 - 12:39 #14
Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 12:40 #15
Har ikke rigtig set nogen eksempler, jeg tænkte bare på om man kunne lave et lille diskret ur med dato i dansk.

Synes faktisk den anden er lidt sjov
Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 12:59 #17
Jep lige præcis.
Avatar billede syvon Nybegynder
09. maj 2003 - 17:03 #18
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
<HEAD>
    <TITLE>[Ingen titel]</TITLE>
<script language="JavaScript">
function tS(){ x=new Date(); x.setTime(x.getTime()); return x; }
function lZ(x){ return (x>9)?x:'0'+x; }
function dT(){ if(fr==0){ fr=1; document.write('<font size=2 face=Arial><b><span id="tP">'+eval(oT)+'</span></b></font>'); } tP.innerText=eval(oT); setTimeout('dT()',1000); }
function y4(x){ return (x<500)?x+1900:x; }
var dN=new Array('Søndag','Mandag','Ttirsdag','Onsdag','Torsdag','Fredag','Lørdag'),mN=new Array('Jan','Feb','Mar','Apr','Maj','Jun','Jul','Aug','Sep','Okt','Nov','Dec'),fr=0,oT="dN[tS().getDay()]+' '+tS().getDate()+' '+mN[tS().getMonth()]+' '+y4(tS().getYear())+' '+':'+' '+lZ(tS().getHours())+':'+lZ(tS().getMinutes())+':'+lZ(tS().getSeconds())+' '";
</script>
<script language="JavaScript">dT();</script>
</HEAD>
<BODY>

</BODY>
</HTML>
Avatar billede zion Juniormester
09. maj 2003 - 17:52 #19
Har delt dem imellem jer, da jeg har valgt at bruge begge.

Håber det er OK.

1000 tak for hjælpen.
Avatar billede syvon Nybegynder
09. maj 2003 - 17:58 #20
fint nok bare du fik noget du kunne bruge
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2003 - 18:24 #21
det var så lidt.. god fornøjelse.. og tak for point...