Avatar billede jonass Nybegynder
24. november 2000 - 13:17 Der er 15 kommentarer

RAM

Jeg har tænkt mig at købe 128MB ram på denne adresse:
www.prcdata.dk - tryk:RAM CPU og bundkort - tryk:RAM - tryk:Div fabrikater - tryk:128MB PC-100 RAM 8nS Original standard. Er den for billig eller hvad? Holder det?
Avatar billede razmataz Nybegynder
24. november 2000 - 13:26 #1
Det er fint nok... men til de priser kan du da lissågodt købe pc133 ram...det koster 5 kr mere.

<-^RaZ^-.
Avatar billede mike@work Praktikant
24. november 2000 - 13:27 #2
Hmmm Tjek www.edbpriser.dk og sammenlign med de priser du finder der :-)
Avatar billede jonass Nybegynder
24. november 2000 - 13:30 #3
Jeg var netop inde på EDBpriser.dk
Men hvad er forskellen på 133 og 100. Jeg troede kun man kunne køre med en af delene...
Avatar billede handmade Nybegynder
24. november 2000 - 13:57 #4
Hastigheden..
Med 100+133 i et 100 Mhz bundkort vil du køre 100Mhz
med 100+133 i et 133 MHZ bundkort vil du måske (!) køre 133 Mhz

Altså, den laveste hastighed bestemmer, men nogle chips kan køre 133 selvom de kun er 100.
Men de kan altså sagtens køre sammen...
Avatar billede jonass Nybegynder
24. november 2000 - 15:22 #5
Hvorfor hedder den Original standard?
Avatar billede handmade Nybegynder
24. november 2000 - 15:26 #6
Hvorfor hedder fx. Volvo Verdens bedste bil og Lego verdens bedste legetøj..
Ordgejl og øregas
HE HE!!!
Avatar billede souledge Nybegynder
24. november 2000 - 15:28 #7
Fordi det vist nok holder nogle oprindelige standarder! Men alle RAM under kategorien SD-RAM skulle altså fungere.
Hvis du ikke kender bus-systemet kan jeg sige :
Har du en CPU på over 500 MHz skal du bruge PC133
Har du en CPU på over 300 MHz skal du bruge PC100
Har du en PCU på under 300 MHz kan du normalt nøjes med PC66
Men husk at PC66 kan ikke køre PC133-hastighed men PC133 kan uden problemer køre PC66-hastighed, så hvis prisforskellen er lille så køb PC133 og prøv at være lidt fremtids-sikret...
Avatar billede jonass Nybegynder
24. november 2000 - 15:37 #8
Lige en sidste ting!
Hvad med Nanosekunderne? Er det ligemeget om der er forskel på de ram jeg har og dem jeg skal købe?
Avatar billede jonass Nybegynder
24. november 2000 - 15:43 #9
Jeg ved ikke hvor mange ns mine ram er på nu!!!
Avatar billede handmade Nybegynder
24. november 2000 - 16:58 #10
Ja, ligemeget.
De langsomste bestemmer farten (også her:))
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
24. november 2000 - 23:08 #11
Svar:

Ang. pris...Hvilket RAM mærke taler vi om?
Hvilken kvalitet?

Der findes kun 3 RAM kvaliteter!

Første part:
Samme mærke på chips og print, og en label som angiver SAMME mærke, størrelse og hastighed.

Anden part:
forskellige mærker på chips og print. Der kan stå et helt andet mærke på labelen.

tredie part:
Chips og print er umærkede, eller der er kun mærke på en af delene. Der kan være mærke på label.

De fleste boards kan køre optimeret, hvor det kører med højere RAM timing... Jo mindre ns jo bedre!

Rent faktisk kan du køre med PC100 bus op til 850Mhz... P3 coppermine produceres som bekendt i 2 udgaver...PC100 og PC133.

Ring til PRC data, og spørg efter mærke og kvalitet.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
24. november 2000 - 23:16 #12
Jeg glemte selvfølgelig at skrive:

RAM chips kvalitets-sorteres efter hvor hurtigt de kan fungere ved en given varmepåvirkning.
De som består med glans, får påtrykt mærke.

Der er meget få RAM producenter(Chips), men de sælger deres kapacitet til andre firmaer, som dermed får trykt deres eget navn og mærke på chippen. Det samme sker med printet.

Første parts er selvfølgelig det bedste RAM privat personer kan købe.

Mvh,
Avatar billede -rayman- Nybegynder
27. november 2000 - 20:51 #13
For at få PC133 til at køre som PC66 skal man så indstille noget i biosen?
Avatar billede handmade Nybegynder
27. november 2000 - 21:50 #14
Nej, det finder ramklodserne \"selv\" ud af :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
30. januar 2001 - 20:18 #15
luk spørgsmålet?