Avatar billede freeman Nybegynder
08. maj 2003 - 15:01 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

(newbie) Hvordan installere jeg

Hej..

Jeg har nu installeret den nye Mandrake 9.1 og kørt med ene som sekundært styresystem i ca. 2 uger. Jeg har rodet lidt rundt og synes stadig at det er sjovt, men nu skal jeg bruge lidt hjælp.

1. Jeg har problemer med lyden. Jeg har onboard lyd på min ASUS Terminator m. Asus bundkort. Jeg har fundet en driver som passer og er til Linux. Sjovt nok er den i .exe format??

Jeg vil gerne have den installeret.

2. Jeg har endvidere hentet den afspiller som jeg gerne vil have installeret. Den var pakket, men jeg har fået den pakket ud. Hva så.. ??
Avatar billede neko-chan Nybegynder
08. maj 2003 - 17:05 #1
Der er vel en readme fil?
Avatar billede neko-chan Nybegynder
08. maj 2003 - 17:09 #2
.exe format? næh, så er det sgu ik' til linux, med mindre du også kører wine ;)
Avatar billede JoeX2 Praktikant
08. maj 2003 - 19:31 #3
Hvad er der kalt med alle de programmer der følger med Mandrake?

Hvis du bruger KDE, hvad sker der når du starter 'kmix' programmet?
Avatar billede freeman Nybegynder
08. maj 2003 - 20:28 #4
joex.. kmix programmet?

Med hensyn til hvad der er galt med de programmer som følger med, så er der vel ikke noget, men jeg vil gerne selv kunne installere & forbedre. Jeg vil gerne på et senere tidpunkt, have en Linux som backup server..
Avatar billede JoeX2 Praktikant
09. maj 2003 - 16:42 #5
Det lyder somom du ikke ved hvad kmix programmet og KDE er. kmix er et program til at indstille lydstyrkerne på din/dine lydkort. Hvis du har KDE (Og det er der mange Mandrake brugere der har) kan du starte kmix med at trykke på 'k' knappen ('start' knappen hvis det var  windows) -> Multimedie -> Lyd -> KMix (Sound Mixer).

Hvis din computer allerede har genkendt dit lydkort, så kunne der være at du ikke havde brug for at installere driveren i første omgang.

(Jeg synes også det er godt at have en backup-server, som kan spille musik. Har selv en computer til sterioanlæg, filserver, gateway, mm.)
Avatar billede freeman Nybegynder
09. maj 2003 - 19:50 #6
Jeg er godt klar over hvad KDE er, men problemet er, at jeg ikke ved hvordan jeg skal installere programmer, spil osv. i linux.

Fx. med lyden. Hvis du går herind.. http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=Terminator%20K7
Og vælger OS til Linux, så komemr der en lyd-driver.. Hvordan installere jeg den ?

Jeg er godt klar over hvor man starter musikken osv. i mandrake, men jeg kan bare ikke installere :-)
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
11. maj 2003 - 09:44 #7
Jeg kan godt forstå at det volder dig problemer, de har været så åndsvage at lægge filen ind som en .exe selfextract fil til windows??

Her er hvad du skal gøre:

1. udpak filen under windows
2. få den over på din Mandrake del
3. åben en consol, og *cd* dig ind i /mappen/hvor/du/har/lagt/det
4. skriv, tar -Ixvf /sti/til/fil.tar.bz2
5. *cd* det netop fremkomne bibliotek
6. skriv, ./configure
7. skriv, make install

så skulle den være der :0)
Avatar billede freeman Nybegynder
11. maj 2003 - 11:46 #8
guf_kevin.. nu jeg jeg i mandrake og har fået filerne pakket ud, langt dem på en ftp, og hentet dem i Mandrake.

De ligger pt. i home/karsten/linux/

hvis jeg skriver det i konsol, så siger den bare at den ikke kan finde mappen eller filerne ??!!
Avatar billede freeman Nybegynder
11. maj 2003 - 12:16 #9
Nu har jeg siddet og rodet lidt og fandt ud af at hvis jeg skrev /home/karsten/Linux/alsa-driver-0.9.0beta3/configure så starter den en process.

Den skriver..

Loading Cache ./config.cache
checking for gcc.. no
checking for cc.. no
configure: error: no acceptable found in $path

---

Hvorfor gør den nu det ?.. Det skal lige siges at jeg i /home's GUI har pakket det ud, altså den pakkede alsa-driver-0.9.0..osv..
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
11. maj 2003 - 13:19 #10
vil lige starte med at sige, at der var en mindre fejl i min vejledning :0(
- punkt 4: tar -jxvf etc.... IKKE I

er du stadig sikker på du har pakket det rigtig ud?

hvis du har lagt det under /home/karsten/linux/alsa-driver-0.9.0beta3/

skal du blot være der, og skrive ./configure

får du fejlmeddelelsen der?
Avatar billede freeman Nybegynder
11. maj 2003 - 14:18 #11
home/karsten/linux/alsa-driver-0.9.0beta3/configuee
det er linien jeg skriver i konsol. Og ja, så kommer overstående fejlbesked..
Avatar billede amplificator Nybegynder
11. maj 2003 - 14:22 #12
GCC er en compiler.. Hvilket han mangler for at kunn bruge "./configure" "make" og "make install"
Avatar billede freeman Nybegynder
11. maj 2003 - 15:13 #13
ok... hva så :-) ??
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
11. maj 2003 - 18:06 #14
Med mindre det er et bevidst fravalg virker det mærkeligt hvis den ikke skulle være med i installationen!!

prøv evt. at skrive *gcc -dumpversion* i konsollen...

ved ikke om det her gør en forskel, men du skal huske at skrive *./configure* og ikke vare *configure*.

prøv med det her, hvad siger den så?
Avatar billede freeman Nybegynder
12. maj 2003 - 22:37 #15
Ved dcc -dumpversion skriver den bare  bash: gcc: command not found

og med hensyn til det andet... Jeg skriver i konsollen /home/karsten/Linux/alsa-driver-0.9.0beta3/configure
jeg har både prøvet "root-konsol & bare konsol"..(der er åbenbarrt flere konsoller i Mandrake 9)

Hvis jeg fx. skriver det med ..... alsa-driver-0.9.0beta3/./configure, så siger den bare at der ikke fidesgcc -dumpversion en sådan fil...

????

Er der virkelig ikke en nemmere måde at installere på ?
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
13. maj 2003 - 01:44 #16
du mangler ganske enkelt compileren gcc som *amplificator* så rigtigt påpeger.

Du kan hente den her ftp://ftp.fu-berlin.de/unix/gnu/gcc/gcc-3.2.3/gcc-3.2.3.tar.bz2

det er ikke så svært, men man skal jo altid vænne sig til noget nyt!

/guf
Avatar billede freeman Nybegynder
13. maj 2003 - 09:45 #17
hehe, ok.. Jeg henter den, men hvordan får jeg den installeret ;-)
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
14. maj 2003 - 00:46 #18
brug den vejledning jeg skrev tidligere, til at pakke den ud. HUSK -jxvf og ikke med I.

efterfølgende cd biblioteket, og læs readme :)
Avatar billede freeman Nybegynder
14. maj 2003 - 15:35 #19
guf kevin..

Nu har jeg så hentet det og pakket ud med -jxvf

Hvis jeg så *CD*er mig ind, og skriver ./configure, så kommer der endnu en fejl.

---
[karsten@localhost karsten]$ cd /home/karsten/gcc-3.2.3/
[karsten@localhost gcc-3.2.3]$ ./configure
Configuring for a i686-pc-linux-gnuoldld host.
Created "Makefile" in /home/karsten/gcc-3.2.3 using "mt-frag"
./configure: line 7: cc: command not found
*** The command 'cc -o conftest -g  conftest.c' failed.
*** You must set the environment variable CC to a working compiler.
---

Hvad gør jeg ?.. Jeg har set i readme, og set i install/readme, meeen, der var ikke lige noget som gjorde mig klogere... ?
Avatar billede freeman Nybegynder
14. maj 2003 - 15:51 #20
--------------------------------------------------------------
ET SKRIDT VIDERE...

Jeg fandt i Mandrake, et sted hvor man kunne tilføje nye ting fra sine Mandrake CD'er... Der var en masse med GCC.. så jeg installere det hele, og nu er det muligt at lave ./configure

MEN, efterfølgende, hvor jeg skulle skrive make install, går det galt..

[karsten@localhost karsten]$ cd /home/karsten/Linux/alsa-driver-0.9.0beta3
[karsten@localhost alsa-driver-0.9.0beta3]$ ./confugure
bash: ./confugure: No such file or directory
[karsten@localhost alsa-driver-0.9.0beta3]$ ./configure
loading cache ./config.cache
checking for gcc... gcc
checking whether the C compiler (gcc  ) works... yes
checking whether the C compiler (gcc  ) is a cross-compiler... no
checking whether we are using GNU C... yes
checking whether gcc accepts -g... yes
checking for ranlib... ranlib
checking for a BSD compatible install... /usr//bin/install -c
checking how to run the C preprocessor... gcc -E
checking for ANSI C header files... yes
checking for linux/fs.h... yes
checking for working const... yes
checking for inline... inline
checking whether time.h and sys/time.h may both be included... yes
checking whether gcc needs -traditional... no
checking for directory with kernel source... /usr/src/linux
checking for kernel version... 0.0.0
checking for kernel module symbol versions... no
checking for PCI support in kernel... no
checking for SGI/MIPS (HAL2) architecture... no
checking for directory to store kernel modules... /lib/modules/0.0.0/misc
checking for debug level... none
checking for processor type... unknown
checking for SMP... no
checking for ISA PnP driver in kernel... no
checking for ISA PnP support... yes
checking for driver version... 0.9.0beta3
checking for sequencer support... yes
checking for OSS/Free emulation... yes
checking for RTC callback support in kernel... no
checking for which soundcards to compile driver for... all
updating cache ./config.cache
creating ./config.status
creating Makefile.conf
creating snddevices
creating utils/alsa-driver.spec
creating cards.config
creating include/config.h
include/config.h is unchanged
creating include/config1.h
include/config1.h is unchanged
creating include/version.h
include/version.h is unchanged
[karsten@localhost alsa-driver-0.9.0beta3]$ ./install
bash: ./install: No such file or directory
[karsten@localhost alsa-driver-0.9.0beta3]$ make install
make dep
make[1]: Entering directory `/home/karsten/Linux/alsa-driver-0.9.0beta3'
ln -sf ../support/isapnp.h include/isapnp.h
make[2]: Entering directory `/home/karsten/Linux/alsa-driver-0.9.0beta3/support'
rm -f ../include/modules/isapnp.ver
gcc  -DALSA_BUILD -D__KERNEL__ -I/usr/src/linux/include -I.. -E -D__GENKSYMS__
isapnp.c | /sbin/genksyms -k 0.0.0 > ../include/modules/isapnp.ver
Usage:
genksyms [-dDwqhV] [-k kernel_version] [-p prefix] > .../linux/module/*.ver

  -d, --debug          Increment the debug level (repeatable)
  -D, --dump            Dump expanded symbol defs (for debugging only)
  -w, --warnings        Enable warnings
  -q, --quiet          Disable warnings (default)
  -h, --help            Print this message
  -V, --version        Print the release version
  -k ver
      --kernel ver    Set the kernel version for which we are compiling
  -p string
      --prefix string  Set a mangling prefix for all symbols
In file included from isapnp.c:28:
/usr/include/linux/version.h:2:2: #error "======================================
================="
/usr/include/linux/version.h:3:2: #error "You should not include /usr/include/{l
inux,asm}/ header"
/usr/include/linux/version.h:4:2: #error "files directly for the compilation of
kernel modules."
/usr/include/linux/version.h:5:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:6:2: #error "glibc now uses kernel header files fro
m a well-defined"
/usr/include/linux/version.h:7:2: #error "working kernel version (as recommended
by Linus Torvalds)"
/usr/include/linux/version.h:8:2: #error "These files are glibc internal and may
not match the"
/usr/include/linux/version.h:9:2: #error "currently running kernel. They should
only be"
/usr/include/linux/version.h:10:2: #error "included via other system header file
s - user space"
/usr/include/linux/version.h:11:2: #error "programs should not directly include
<linux/*.h> or"
/usr/include/linux/version.h:12:2: #error "<asm/*.h> as well."
/usr/include/linux/version.h:13:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:14:2: #error "To build kernel modules please do the
following:"
/usr/include/linux/version.h:15:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:16:2: #error " o Have the kernel sources installed"
/usr/include/linux/version.h:17:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:18:2: #error " o Make sure that the symbolic link"
/usr/include/linux/version.h:19:2: #error "  /lib/modules/`uname -r`/build exis
ts and points to"
/usr/include/linux/version.h:20:2: #error "  the matching kernel source directo
ry"
/usr/include/linux/version.h:21:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:22:2: #error " o Now copy /boot/vmlinuz.version.h t
o"
/usr/include/linux/version.h:23:2: #error "  /lib/modules/`uname -r`/build/incl
ude/linux/version.h"
/usr/include/linux/version.h:24:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:25:2: #error " o When compiling, make sure to use t                                              he following"
/usr/include/linux/version.h:26:2: #error "  compiler option to use the correct                                              include files:"
/usr/include/linux/version.h:27:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:28:2: #error "  -I/lib/modules/`uname -r`/build/in                                              clude"
/usr/include/linux/version.h:29:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:30:2: #error "  instead of"
/usr/include/linux/version.h:31:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:32:2: #error "  -I/usr/include/linux"
/usr/include/linux/version.h:33:2: #error ""
/usr/include/linux/version.h:34:2: #error "  Please adjust the Makefile accordi                                              ngly."
/usr/include/linux/version.h:35:2: #error "=====================================                                              =================="
isapnp.c:30:40: missing binary operator before '('
isapnp.c:33:41: missing binary operator before '('
make[2]: *** [../include/modules/isapnp.ver] Fejl 1
make[2]: Leaving directory `/home/karsten/Linux/alsa-driver-0.9.0beta3/support'
make[1]: *** [dep] Fejl 1
make[1]: Leaving directory `/home/karsten/Linux/alsa-driver-0.9.0beta3'
make: *** [include/sndversions.h] Fejl 2
[karsten@localhost alsa-driver-0.9.0beta3]$

Hvad nu ??
Avatar billede freeman Nybegynder
14. august 2003 - 09:14 #21
Lukker..

Jeg fik det aldrig til at køre :/