Avatar billede human900 Nybegynder
08. maj 2003 - 13:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Vil lave en menu der skifter farve !

Hejsa- jeg har en almindelig menu lavet i en
table. Nu vil jeg gerne have ændret menuen således den skifter farve, når man kører ind over den ( http://www.fyens.dk/ ) som den gør på denne adresse til venstre.
Nogle gode ideer ?????
Avatar billede 040471 Nybegynder
08. maj 2003 - 14:01 #1
Via CSS styles, kan du jo lave forskellige styles, der ligger design på de tabeller menuen er lavet i, og så ved mouseover og mouseout, samt ved onclick skifter style for den nekelte celle.

Det er ret nemt at lave i DW, samt meget fleksibelt hvis du efterfølgendeønsker at redigere eller ændre designet.

/040471
Avatar billede human900 Nybegynder
08. maj 2003 - 16:01 #2
er det et sted hvor jeg kan læse lidt mere !!!!
Avatar billede 040471 Nybegynder
08. maj 2003 - 16:04 #3
Har du et link til den menu du har lavet, så skal jeg vise dig hvordan.

/040471
Avatar billede human900 Nybegynder
08. maj 2003 - 16:05 #4
Avatar billede 040471 Nybegynder
09. maj 2003 - 12:12 #5
Her kommer så koden, jeg kar klippet menuen ud af sin side, og lagt det på der skal bruges, så kan du selv flette det ind i din side, og ændre på farverne i style - du kan jo også tilføje alle mulige andre former for styles, jeg har kun lavet bgcolor.

Så skulle mine points vist være tjent.... :-) ikk'

/040471

Se koden i brug ( http://www.moric.dk/slet.htm )

Koden:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>menu</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
.aktivmenu {background-color: #ff0000}
.musmenu {background-color: #000000}
.normalmenu {background-color: #c0c0c0}
-->
</style>
<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
<!--
function skiftstyle(id, style) {
    if (style == "aktivmenu") {
        // Ved nu aktivmenu, sættes alle nemupunkter til normal, kunne istedet laves som et while
        document.getElementById("menupunkt1").className = "normalmenu";
        document.getElementById("menupunkt2").className = "normalmenu";
        document.getElementById("menupunkt3").className = "normalmenu";
        document.getElementById("menupunkt4").className = "normalmenu";

    }
    styleNu = document.getElementById(id).className;
    if (styleNu != "aktivmenu") {
        // Ved mouseout på den aktivemenu, ændres stylen ikke.
        document.getElementById(id).className = style
    }

function MM_callJS(jsStr) { //v2.0
  return eval(jsStr)
}
//-->
</script>
</head>

<body>
  <TABLE WIDTH="50" BORDER="1" cellpadding="1" cellspacing="1" BORDERCOLOR="#CCCCCC" bgcolor="#000000">
    <TR BGCOLOR="#003333">
      <TD height="22" bgcolor="#003333" class="normalmenu" ID="menupunkt1">
        <div align="center"><font size="1" color="#FFFFFF" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><a href="#" onClick="skiftstyle('menupunkt1', 'aktivmenu')" onMouseOver="skiftstyle('menupunkt1', 'musmenu')" onMouseOut="skiftstyle('menupunkt1', 'normalmenu')">Forsiden</a></font></div>
      </TD>
    </TR>
    <TR BGCOLOR="#003333">
      <TD height="22" bgcolor="#003333" class="normalmenu" ID="menupunkt2">
        <div align="center"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><a href="#" onClick="skiftstyle('menupunkt2', 'aktivmenu')" onMouseOver="skiftstyle('menupunkt2', 'musmenu')" onMouseOut="skiftstyle('menupunkt2', 'normalmenu')">Bibliotek</a></font></div>
      </TD>
  <TR BGCOLOR="#003333">
      <TD height="22" bgcolor="#003333" class="normalmenu" ID="menupunkt3">
        <div align="center"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><a href="#" onClick="skiftstyle('menupunkt3', 'aktivmenu')" onMouseOver="skiftstyle('menupunkt3', 'musmenu')" onMouseOut="skiftstyle('menupunkt3', 'normalmenu')">Menu3</a></font></div>
      </TD>
  <TR BGCOLOR="#003333">
      <TD height="22" bgcolor="#003333" class="normalmenu" ID="menupunkt4">
        <div align="center"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif"><a href="#" onClick="skiftstyle('menupunkt4', 'aktivmenu')" onMouseOver="skiftstyle('menupunkt4', 'musmenu')" onMouseOut="skiftstyle('menupunkt4', 'normalmenu')">menu4</a></font></div>
      </TD>
    </TR>
</TABLE>
</body>
</html>
Avatar billede human900 Nybegynder
09. maj 2003 - 13:00 #6
Mange gange tak, en utrolig service på denne side.......
Avatar billede pedepede Nybegynder
04. september 2003 - 10:45 #7
"      // Ved nu aktivmenu, sættes alle menupunkter til normal, kunne istedet laves som et while"... Hvordan laves det med while??? Hvis ellers der stadig er nogen der lytter.... :O)
- Mvh Pede