Avatar billede foght Nybegynder
08. maj 2003 - 13:24 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Søgning i mysql DB

Hej, jeg har nogle problemer med at få fikset en søgefunktion i en mysql database: Jeg har følgende mysql selection: Den skal kun vælge de nyheder hvor aktiv er lig med 1. I øjeblikket vælger den dog både dem med og uden 1 i aktiv.

$sql = "SELECT nyhed_id, overskrift, indhold, dato FROM dhg_nyheder ";
$sql.= "WHERE aktiv='1' AND overskrift LIKE '%$search%' OR indhold LIKE '%$search%' ";
$sql.= "ORDER BY nyhed_id DESC";

Håber i kan hjælpe mig på vej.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2003 - 13:28 #1
$sql = "SELECT nyhed_id, overskrift, indhold, dato FROM dhg_nyheder ";
$sql.= "WHERE aktiv='1' AND (overskrift LIKE '%$search%' OR indhold LIKE '%$search%')";
$sql.= "ORDER BY nyhed_id DESC";
Avatar billede jay Nybegynder
08. maj 2003 - 13:29 #2
Har sat en parentes... måske?

$sql = "SELECT nyhed_id, overskrift, indhold, dato FROM dhg_nyheder ";
$sql.= "WHERE aktiv='1' AND (overskrift LIKE '%$search%' OR indhold LIKE '%$search%') ";
$sql.= "ORDER BY nyhed_id DESC";
Avatar billede jay Nybegynder
08. maj 2003 - 13:29 #3
nåh æv...
Avatar billede jay Nybegynder
08. maj 2003 - 13:29 #4
:)
Avatar billede fri-hash Nybegynder
08. maj 2003 - 13:29 #5
hvis datatypen for aktiv er en form for tal (f.eks. int) skal der ikke ' om

altså:
$sql.= "WHERE aktiv=1 AND overskrift LIKE '%
Avatar billede steench Nybegynder
08. maj 2003 - 13:30 #6
Hej

Det ser ud til at være din 'OR' der giver dig mere end du ønsker.
Prøv at lave en test hvor du undlader 'OR' indhold LIKE '%$search%', og sen det giver det forventede.
Avatar billede foght Nybegynder
08. maj 2003 - 13:42 #7
tak for de hurtige svar :) Regin og jay får point får deres svar
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. maj 2003 - 14:05 #8
En dejlig ting ved php er at en streng kan brede sig over flere linier, så du kan bruge indrykninger til at gøre det læseligt:

$sql = "
    SELECT nyhed_id, overskrift, indhold, dato
    FROM dhg_nyheder
    WHERE aktiv=1
      AND ( overskrift LIKE '%$search%'
          OR indhold LIKE '%$search%'
          )
    ORDER BY nyhed_id DESC
";