Avatar billede tbrf Nybegynder
08. maj 2003 - 00:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

variabel antal CheckBox

Hej

Jeg kunne godt bruge lidt eksempel kode, og det skal kunne følgende:

jeg definerer via en variabel, et antal (heltal) checkboxe som jeg gerne vil have på min form.
hvordan får jeg de checkboxe indsat?
hvordan styrer jeg, hvor de 'ligger' på formen og andre egenskaber?

fx (kode virker self ikke)
private sub Check(x as integer)
dim i as integer
for i = 0 to x
  form.add.checkbox
next i
end sub

håber i forstår..
Avatar billede martin_moth Mester
08. maj 2003 - 08:26 #1
Det tror jeg ikke du kan (99,999% sikker).

Du kan i stedet indsætte dem du nu har brug for, og så sætte visible = false /true på dem du vil/ikke vil se på.

Du styrer placeringen med følgende properties : .top og .left (målt fra øvre venstre hjørne af din form)
Avatar billede venne Nybegynder
08. maj 2003 - 09:09 #2
Du kan bruge et control array.
Start med at sætte en checkbox på formen. Sæt dens Index-property til 0.
I koden kan du nu lave nye checkboxe ved at skrive:

For i = 1 to 10
  Load chkTest(i)
Next i

Du kan flytte dem rundt ved at skrive:

  chkTest(i).Move left, top

Og ændre teksten:

  chkTest(i).Caption = "Dette er en checkbox"

Prøv at søge i hjælpen under "Control array".

/venne
Avatar billede martin_moth Mester
08. maj 2003 - 09:24 #3
venne: Så lærte jeg også noget i dag - godt jeg lod 0,001% stå tilbage som usikkerhed, den blev der brug for ;o)

tbrf: Se evt. http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbcon98/html/vbconaddingtocontrolarrayatruntime.asp
Avatar billede tbrf Nybegynder
08. maj 2003 - 09:41 #4
venne: takker for hjælpen, det var lige den 'Load ...' jeg gik og manglede så desperat.. dog skulle der lige en .Visible = True til for at jeg kunne se dem, men det virker fint..