Avatar billede jolly_jay Nybegynder
07. maj 2003 - 10:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fejl i opret script

Nu har jeg kæmpet med at få et opret bruger script til at virke. Den vil godt tjekke oplysningerne 1 gang men der efter vil den ikke. Hvis alle oplysningerne er tastet ind  vil ikke gemme oplysningerne i SQL databasen.

Hvor er fejlen(e)?

<?

if (is_array($_GET))
{
  $mode = $_GET['mode'];
  $action = $_GET['action'];
}

require($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/db.php");

if ($action == 'opretbruger')
{

$opret = $_REQUEST["opret"];
$nick = $_REQUEST["nick"];
$passowrd1 = $_REQUEST["passowrd1"];
$fornavn = $_REQUEST["fornavn"];
$efternavn = $_REQUEST["efternavn"];
$postnr = $_REQUEST["postnr"];
$by = $_REQUEST["by"];
$email = $_REQUEST["email"];

if ($opret == '1')
{
  session_start();

  if (isset($_SESSION['f']))
  {
    $_SESSION['fejlnick1'] = "off";
    $_SESSION['fejlnick2'] = "off";
    $_SESSION['fejlpassword1'] = "off";
    $_SESSION['fejlpassword2'] = "off";
    $_SESSION['fejlmail1'] = "off";
    $_SESSION['fejlmail2'] = "off";
    $_SESSION['f'] = "off";
  }

    $_SESSION['nick'] =$_REQUEST["nick"];
    $_SESSION['password1'] = $_REQUEST["password1"];
    $_SESSION['password2'] = $_REQUEST["password2"];
    $_SESSION['fornavn'] = $_REQUEST["fornavn"];
    $_SESSION['efternavn'] =  $_REQUEST["efternavn"];
    $_SESSION['postnr'] = $_REQUEST["postnr"];
    $_SESSION['by'] = $_REQUEST["by"];
    $_SESSION['email'] = $_REQUEST["email"];

  if (empty($_SESSION['nick']))
  {
    $_SESSION['f'] = "on";
    $_SESSION['fejlnick1'] = "on";
  }

  if ($_SESSION['nick'] > 0)
  {
    $brugt = mysql_query("SELECT * FROM users WHERE Nick = '$nick'");
    if (mysql_num_rows($brugt) > 0)
    {
      $_SESSION['f'] = "on";
      $_SESSION['fejlnick1'] = "off";
      $_SESSION['fejlnick2'] = "on";
    }

  if (empty($_SESSION['password']))
  {
    $_SESSION['f'] = "on";
    $_SESSION['fejlpassword1'] = "on";
  }
  elseif (!$_SESSION['password1'] == $_SESSION['password2'])
  {
    $_SESSION['f'] = "on";
    $_SESSION['fejlpassword2'] = "on";
  }

  if (empty($_SESSION['email']))
  {
    $_SESSION['f'] = "on";
    $_SESSION['fejlemail1'] = "on";
  }

  if (!eregi("^[_\.0-9a-z-]+@([0-9a-z][0-9a-z-]+\.)+[a-z]{2,4}$", $_SESSION['email']))
  {
    $_SESSION['f'] = "on";
    $_SESSION['fejlemail1'] = "off";
    $_SESSION['fejlemail2'] = "on";
  }

  if ($_SESSION['f'] = "on")
  {
    $opret = '';
    header('location: /bruger/opret.php?action=opretbruger');
  }
  else
  {
    mysql_query("INSERT INTO users (nick, passowrd, fornavn, efternavn, postnr, by, email) VALUES ('$nick', '$password1', '$fornavn', '$efternavn', '$postnr', '$by', '$email')");
    mysql_close;
    session_destroy() ;
    header('Location: /');

  }

else
{
session_start();
require($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/design/top.php");

echo $_SESSION['f'];
?>

          <FORM ACTION="/bruger/opret.php?action=opretbruger" METHOD="POST">
          <TABLE BORDER="0">
          <INPUT TYPE="hidden" NAME="opret" value="1">
          <TR>
              <TD ALIGN="center" COLSPAN='2'><B>Opret Bruger:</B></TD>
          </TR>
<?
if (isset($_SESSION['fejlnick1']) && isset($_SESSION['f']))
{
?>
          <TR>
                <TD ALIGN="center" COLSPAN="2"><B><FONT COLOR="#FF0000">Du har ikke skrevet noget nick</FONT></B></TD>
          <TR>
<?
}
if(isset($_SESSION['fejlnick2']) && isset($_SESSION['f']))
{
?>
          <TR>
                <TD ALIGN="center" COLSPAN="2"><B><FONT COLOR="#FF0000">Nicket er taget</FONT></B></TD>
          <TR>
<?}?>
          <TR>
              <TD ALIGN="right">Nick:</TD>
              <TD><INPUT TYPE="text" NAME="nick" value="<? echo $_SESSION['nick']; ?>"><font color='red'>*</font></TD>
          </TR>
<?
if(isset($_SESSION['fejlpassword1']) && isset($_SESSION['f']))
{
?>
          <TR>
                <TD ALIGN="center" COLSPAN="2"><B><FONT COLOR="#FF0000">Du har ikke skrevet noget password</FONT></B></TD>
          <TR>
<?
}
if(isset($_SESSION['fejlpassword2']) && isset($_SESSION['f']))
{
?>
          <TR>
                <TD ALIGN="center" COLSPAN="2"><B><FONT COLOR="#FF0000">De 2 password er ikke ens</FONT></B></TD>
          <TR>
<?}?>
          <TR>
              <TD ALIGN="right">Password:</TD>
              <TD><INPUT TYPE="text" NAME="password1"><font color='red'>*</font></TD>
          </TR>
          <TR>
              <TD ALIGN="right">Password igen:</TD>
              <TD><INPUT TYPE="text" NAME="password2"><font color='red'>*</font></TD>
          </TR>
          <TR>
              <TD ALIGN="right">Fornavn:</TD>
              <TD><INPUT TYPE="text" NAME="fornavn" value="<? echo $_SESSION['fornavn']; ?>"><font color='red'>*</font></TD>
          </TR>
          <TR>
              <TD ALIGN="right">Efternavn:</TD>
              <TD><INPUT TYPE="text" NAME="efternavn" value="<? echo $_SESSION['efternavn']; ?>"></TD>
          </TR>
          <TR>
              <TD ALIGN="right">Adresse:</TD>
              <TD><INPUT TYPE="text" NAME="adresse" value="<? echo $_SESSION['adresse']; ?>"></TD>
          </TR>
          <TR>
              <TD ALIGN="right">Postnr:</TD>
              <TD><INPUT TYPE="text" SIZE="3" MAXLENGTH="4" NAME="postnr" value="<? echo$_SESSION['postnr']; ?>"></TD>
          </TR>
          <TR>
              <TD ALIGN="right">By:</TD>
              <TD><INPUT TYPE="text" NAME="by"  value="<? echo $_SESSION['by']; ?>"></TD>
          </TR>
<?
if(isset($_SESSION['fejlemail1']) && isset($_SESSION['f']))
{
?>
          <TR>
                <TD ALIGN="center" COLSPAN="2"><B><FONT COLOR="#FF0000">Du har ikke skrevet nogen E-mail</FONT></B></TD>
          <TR>
<?
}
if(isset($_SESSION['fejlemail1']) && isset($_SESSION['f']))
{
?>
          <TR>
                <TD ALIGN="center" COLSPAN="2"><B><FONT COLOR="#FF0000">Du har ikke skrevet en gyldig E-mail</FONT></B></TD>
          <TR>
<?
}
?>
          <TR>
              <TD ALIGN="right">E-Mail</TD>
              <TD><INPUT TYPE="text" NAME="email" value="<? echo $_SESSION['email']; ?>"><font color='red'>*</font></TD>
          </TR>
          <TR>
        <TD ALIGN="center" colspan='2'><INPUT TYPE="submit" Value="Opret"><BR>(<font color='red'>*</font> Skal udfyldes)</TD>
          </TR>
          </TABLE>
          </FORM>

<?
require($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/design/bund.php");
}
else
{
?>
<a href='/bruger/opret.php?action=opretbruger'>opret</A>
<?
}
?>
Avatar billede jolly_jay Nybegynder
07. maj 2003 - 10:05 #1
Det er sikkert lidt rodet men jeg ved bare ikke hvor den fejl er...
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 10:15 #2
I stedet for at køre queryen med det samme er det ofte en fordel at gøre sådan her:

$sql ="INSERT INTO users (nick, passowrd, fornavn, efternavn, postnr, by, email) VALUES ('$nick', '$password1', '$fornavn', '$efternavn', '$postnr', '$by', '$email')";;

echo $sql;

mysql_query($sql) or die(mysql_error());

Så får du udskrevet din query, og du får udskrevet en evt. fejl.
Avatar billede jolly_jay Nybegynder
07. maj 2003 - 10:21 #3
ok, har jeg lige prøvet men den kommer aldrig så langt at den skal til at sætte det hele ind i SQL.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2003 - 14:56 #4
så må du prøve og smide nogle

echo "hertil virker det fint"; ind nogle steder.

Evt. teste dit script imens du udvikler det ;)
Avatar billede jolly_jay Nybegynder
08. maj 2003 - 08:46 #5
tjaaa... nu har jeg sat og kæmpet med det hele aftenen og det virker stadig ikke :(
Avatar billede jolly_jay Nybegynder
09. maj 2003 - 22:10 #6
Lige meget så