Avatar billede madsbjoern Nybegynder
06. maj 2003 - 23:05 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hastighed af databaser

Hejsa

Jeg har lavet et forum i ASP med en access-database, og har tænkt lidt over hvad der vil ske med hastigheden af databasen hvis der eksempelvis kom 10.000 poster i databasen. (er nok lidt optimistisk ;-)

Vil den ikke i dette tilfælde blive meget langsom, hvis den skulle søge alle poster igennem?

Er MySQL bedre i dette tilfælde? - og kan det betale sig at implementere en form for binært søgetræ?

På forhånd tak for svarene :-)

Mads
06. maj 2003 - 23:10 #1
MySQL vil være hurtigere, da det er en dicideret database-server. Omvendt betyder det også at MySQL er lidt mere omstændigt at arbejde med.
Access kan sagtens søge hurtigt i 10.000 poster, hvis ellers tabellerne er indekseret korrekt.

Både Access og MySQL sørger selv for søgeoptimeringen i form af indekserne. Du skal derfor ikke spekulere på binære træer og andet. Du skal blot sørge for at oprette indekser på de felter, som der søges ofte på, samt de felter, som evt skal fungere som fremmednøgler til andre tabeller.

/Thomas
Avatar billede madsbjoern Nybegynder
07. maj 2003 - 16:12 #2
Tak for det gode svar Thomas - jeg var ikke klar at man skulle oprette "indekser" på de felter der ofte søges på - det vil jeg straks gøre.
Tror jeg vil konvertere min db fra Access til MySQL når jeg får tid til at sætte mig ind i det.

Mvh Mads