Avatar billede pollas Nybegynder
05. maj 2003 - 00:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

sql - join

Jeg har en tabel med diverse indlæg og kommentarer til disse. Tabellen (nyheder) ser sådan ud:

pkey, fkey, overskrift, indhold, type

og kommentarerne er gemt med en bestemt værdi i 'type', hvis de er er kommentarer - og med indlæggets pkey i fkey-feltet, fx.

123, -1, min overskrift, bla bla, 0
543, 123, kommentar1, bla bla, -2
654, 123, kommentar2, bla bla, -2

Og derfra vil jeg gerne have alle kommentarer ud, men med overskriften fra indlægget. Men hvordan? Har forsøgt at vælge alle posts med type = -2, men disse har jo netop ikke indlæggets overskrift, og jeg kan ikke lige greje at 'joine' tabellen med sig selv, så pkey og fkey kan matches...

Er lidt forvirret...

På forhånd tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. maj 2003 - 00:27 #1
Du kan gøre noget i retning af

  select * from nyheder n1, nyheder n2 where n1.fkey=n2.pkey and ...

så kan jeg ikke lige overskue det. Men sådan joiner man en tabel med sig selv
Avatar billede pollas Nybegynder
05. maj 2003 - 00:33 #2
Har godt været omkring det du nævner, men problemet er, at type skal være = -2  og hvis pkey skal være lig fkey samtidig, så kan kriteriet ikke opfyldes...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. maj 2003 - 00:34 #3
Joh,

select * from nyheder n1, nyheder n2 where n1.fkey=n2.pkey and n1.type=-2
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. maj 2003 - 00:35 #4
Måske du så skal

select n2.overskrift as rigtigoverskrift, n1.overskrift as kommentaroverskrift, ...
Avatar billede pollas Nybegynder
05. maj 2003 - 00:40 #5
Du har ret...er lige ved at strikke noget sammen...
Avatar billede pollas Nybegynder
05. maj 2003 - 00:46 #6
Selvfølgelig... takker mange gange - du reddede lige et par dumme, spildte nattetimer :) [har min skammehat på]

Læg et svar!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. maj 2003 - 00:46 #7
Tag du bare hatten af ...
Avatar billede pollas Nybegynder
05. maj 2003 - 00:47 #8
Den er ellers varm... :)